خسروپناه: تشکیل هیئت های اندیشه ورز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از برنامه‌های ویژه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در مراسم سی‌وهفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی، گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: منظور از تعالی علوم انسانی و هنر، حِکمی‌سازی علوم انسانی و هنر بوده که بر سه محور استوار است. تعالی هر علمی با تامل، پدیدار می‌شود. پیشرفت هر جامعه‌ای به تعالی علوم انسانی و هنر وابسته است.

وی در خصوص چیستی و چرایی و چگونگی تعالی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی از منظر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: من با استادان بیش از ۲۰ شهر و استان دیدار کرده و گفت‌وگو داشته‌ام. تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از برنامه‌های ویژه ماست که تعالی دیگر دستور از بالا نباشد و از کف دانشگاه شکل بگیرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با ابلاغ بخشنامه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. به طور مثال هنر خوشنویسی قرن‌هاست در کشور ما ریشه دارد اما هنوز دیسیپلین خوشنویسی نداریم.

خسروپناه خاطرنشان کرد: رشته‌های بین‌رشته‌ای می‌توانند تحول‌ساز باشند. چرا دانشکده‌های خانواده، فضای مجازی، حکمرانی و ... نداشته باشیم. همچنین اگر مدرس همپای کتاب‌ها به‌روز نشوند، اتفاق مثبتی نمی‌افتد.

وی افزود: کرسی‌های علمی ترویجی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های ما نهادینه‌سازی نشده‌اند. باید تعداد مجلات علمی را در واحدهای دانشگاهی افزایش دهیم و سازمان مرکزی باید این روند را تسهیل کند. تبدیل دانش به مهارت با مدارس عالی مهارتی از دیگر محورهای مهم و ارزشمند ماست که مورد توجه قرار داده‌ایم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید عالم‌سالاری را جایگزین کارمندسالاری کنیم. گاهی یک کارمند جزء مانع اجرای طرح‌ها می‌شود. چابکسازی ستاد از طریق کاهش فرایندها و دادن اختیارات بیشتر نظارت‌پذیر به واحدها را باید مورد توجه قرار دهیم.

خسروپناه در ادامه گفت: استقلال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه گسترش، موضوع مهم دیگری است. تا چه وقت دانشگاه آزاد باید در این زمینه وابسته به وزارت علوم باشد؟

وی با اشاره به ۱۰ انتظار مهم مدرسان و مدیران از معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: انتظار، دوسویه است و مدرسان و مدیران هم ذی‌حق هستند. مشکلات زیادی از جمله مسئله دانشجویان دکتری و آیین‌نامه‌های آموزشی را حل کرده‌ایم. اگر آیین‌نامه‌ای ایراد دارد، بر اشتباه پافشاری نکرده و ایرادات را رفع کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید تعداد واحدهای جایگزین پژوهشی را به عنوان جایگزین کسری واحدهای درسی افزایش دهیم. کارگاه‌های تخصصی در استان‌ها برای مدرسان برگزار خواهیم کرد. همچنین فرایند شرکت اعضای هیئت علمی در کنفرانس‌های معتبر خارجی را تسهیل می‌کنیم.

خسروپناه یادآور شد: ما بیش از ۱۰ دانشکده هنر در کشور داریم. از طرفی چندین سریال در شبکه خانگی پخش می‌شود. حتی سریال‌های تلویزیون برای ماه مبارک رمضان، همگی قتل داشتند و یک حرف داشتند؛ نظام خانواده در ایران مختل است. دانشکده‌های هنر ما تا چه اندازه به این موضوع می‌پردازند.

وی ادامه داد: تمام نکات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، قابلیت پژوهشی دارد و بایرگد مورد توجه استادان قرار بگیرد. همچنین باید هیئت اندیشه‌ورز را به شکل جدی شکل دهیم. ما هیئت اندیشه‌ورزِ ویترینی نمی‌خواهیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر: 1007981

وب گردی

وب گردی