اهمیت مکان زندگی‌ در فضای مجازی

شاید بسیاری فکر کنند برای کسانی که کسب‌و‌کار مجازی دارند چندان مهم نباشد که مشتریان آنها چه کسانی، از کجا و از چه قشری باشند و تنها فروش اجناسشان اهمیت داشته باشد؛ اما تحقیق جدید دانشگاه «رایس» کاملا خلاف این نظریه را اثبات کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «مکس بسبریس» استادیار جامعه شناسی در دانشگاه «رایس» ایالات متحده و نویسنده اصلی این تحقیق، بررسی کرده که آیا آدرس خانه های خریدارانی که به صورت آنلاین خرید می کنند در معاملات بعدی آنها با این سایت های خرید بالقوه تاثیر خاصی خواهد گذاشت یا خیر؟

وی همچنین تاثیر و نقش نژاد و قومیت ها در خریدهای آنلاین را مورد بررسی قرار داده بود که طی آن مشخص شد خریداران ترجیح می دهند جنسی را از یک سفیدپوست بخرند تا از یک رنگین یا سیاه پوست؛ حتی اگر شرایط جنس عرضه شده از طرف سیاهپوستان برابر یا کمی بهتر باشد.

بسبریس می گوید: «برای چندین دهه، دانشمندان علوم اجتماعی روی این مساله تحقیق کرده اند که چگونه نابرابری های جغرافیایی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی روی شرایط افرادی که در مناطق محروم ساکن هستند، تاثیر خواهد گذاشت. ما بیشتر به دنبال این بودیم که آیا این نابرابری در بازار و بازاریابی آنلاین نیز گسترش داشته است یا خیر.»

در همین راستا بسبریس و تیمش یک آزمایش اصلی در بازار برای کالاهای ثانویه انجام دادند. محققان آگهی های مربوط به تلفن های همراه مورد استفاده را به گونه ای طراحی و بیان کردند که نشان دهنده نژاد و قومیت خریدار و همچنین اینکه آیا خریدار در محله های محروم و یا ثروتمند زندگی می کند، باشد.

همانطور که بسبریس فرض می کرد، پرسش هایی که نام یک محله محروم را در بر می گرفت، پاسخ هایی 12 درصد کمتر را نسبت به آنهایی که در محله ثروتمند ساکن بودند را دریافت کردند. علاوه بر این، به افرادی که از محله های محروم پاسخ داده شده بود، 25 درصد احتمال داشت که فروشنده یک مکان ملاقات جایگزین برای تکمیل معامله ارائه دهد.

فروشندگان همچنین به درخواست هایی که از محله با درصد بالا از ساکنان سیاه و سفید ارائه شده بود بیشتر پاسخ دادند تا درخواست هایی که از محله با درصد بالا از اتباع لاتین و امریکای مرکزی در آن ساکن هستند.

به درخواست هایی هم که شامل آدرس نشدند، تقریبا به تعداد یکسان پاسخ داده شد.

بسبریس می گوید: «این شواهد از تبعیض یا ترجیح بر مبنای محله محل اقامت که نقش مهمی در درک ما از چگونگی شکل دادن به روابط اجتماعی ما در زندگی است، حکایت دارد. آنچه که این مطالعه نشان می دهد این است؛ جایی که زندگی می کنید، تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی تعامل های عادی با دیگران» .

بسبریس و همکارانش این مطالعه را طی مدت زمان بیش از 18 ماه انجام دادند و در ۱۶ شهر آمریکا در این بازه زمانی به 2،321 آگهی پاسخ داده شد. او امیدوار است که این تحقیق به درک اثرات وسیع از جداسازی و افزایش دامنه سیاست های ضد تبعیض بپردازد تا جایی که مردم بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه ملاحظات تبعیض آمیزی زندگی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007994

وب گردی

وب گردی