کنفرانس بین المللی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی برگزار شد

دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و با همکاری دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دومین کنفرانس بین المللی و سیزدهمین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در محل مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و با همکاری دانشگاه شیراز از امروز ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد.

این همایش با همکاری دانشگاه شیراز، مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی تا ۲۳ خرداد ادامه دارد و شرکت کنندگانی از سازمان کشورهای اسلامی (OIC Countries) نیز حضور و سخنرانی خواهند داشت.

در آئین افتتاحیه این کنفرانس، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز، ارزیابی و پایداری کیفیت نظام های دانشگاهی را لازمه توسعه آموزش عالی دانست.

وی همچنین چگونگی نوآوری در دانشگاه های نسل سوم و چهارم را مورد بحث قرار داد و بر اهمیت برنامه مشخص ارزیابی و پایداری کیفیت تاکید کرد و پایداری کیفی را برای هر مرکز آموزش عالی ضروری دانست.

در ادامه، عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت استاندار فارس، درباره ارتقاء کیفی دانشگاه ها و آموزش عالی سخنرانی کرد و ضمن بیان اینکه پیشرفت و توسعه دانشگاه ها باید کیفی باشد، اظهار داشت: باید از ظرفیت دانشگاه ها استفاده و سرفصل ها بازنگری شوند.

وی موضوعاتی نظیر دانشگاه های نسل سوم و چهارم، کارآفرینی، تجاری سازی دانش، ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تعامل منطقه ای، ایجاد نهادهای مستقل جهت ارزیابی دانشگاه ها و در نظر گرفتن کیفیت در برنامه راهبردی را مورد بحث قرار داد.

سپس عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبیر کمیته دائمی کنفرانس «ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی» در سخنرانی خود با عنوان «نگاهی گذرا به آموزش عالی- کیفیت و ارزیابی» با مطرح ساختن سوالاتی در رابطه با ظرفیت های موجود در ارزیابی دانشگاه ها، لزوم ارزیابی در آموزش عالی ایران، و کیفیت سنجی آموزش عالی و مسائلی همچون برقراری تعامل بین پژوهشگران ایرانی و بین المللی، انجام سطح بندی دانشگاه ها، و نظرسنجی از دانشجویان، این اقدامات را زمینه ای برای بهبود کیفیت نظام های دانشگاهی برشمرد.

محمدرضا نیستانی، معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تنظیم کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بر ضرورت برگزاری چنین همایش هایی، اهمیت زنده نگه داشتن دیالوگ کیفیت، لزوم شکل گیری شبکه تضمین کیفیت و بازنگری روش ها تاکید کرد و نقش وزارت علوم در سیاستگذاری، حمایت و پشتیبانی، و نظارت و ارزیابی را تشریح کرد.

وی همچنین سیاستگذاری های موجود از جمله سطح بندی دانشگاه ها و نهادینه نشدن اعتباربخشی را مورد انتقاد قرار داد و بر لزوم دیالوگ حرفه ای در خصوص ارزیابی کیفی صحه گذاشت.

نیستانی افزود: نظارت و ارزیابی دانشگاه ها مقوله بسیار مهمی است و باید در زمینه ارزیابی درونی فرهنگ سازی شود.

«تجارب زیسته ارزیابی و بهبود کیفیت در دانشگاه شیراز» عنوان سخنرانی بعدی توسط دکتر یوسف ثبوتی بود. دکتر ثبوتی تاریخچه آموزش عالی در ایران را تشریح کرد و در ادامه به بیان نقش دانشگاه شیراز در تغییر نقشه علمی و آموزش عالی کشور پرداخت و ایجاد سیستم واحدی، سیستم ترمیک، و تحصیلات تکمیلی را از ابتکارات دانشگاه شیراز و از اقدامات موثر این دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی دانست.

بهرام جوکار دبیر کمیته علمی کنفرانس نیز در بخش آخر افتتاحیه با طرح این سوال که الگوی اصلی برای ارزیابی نظام آموزش عالی کشور چیست، حول محور کیفیت ارزیابی دانشگاه ها به ایراد سخنرانی پرداخت.

از جمله سخنرانان بین المللی این همایش اسماء اسماعیل رئیس آکادمی علوم مالزی و همچنین رئیس دانشگاه USM مالزی و از جمله اعضاء کمیته اجرایی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بود که سخنرانی خود با عنوان «تاثیر روش های ارزیابی کیفیت در دانشگاه های مالزی بر میزان تحقیقات علمی در کشور ایران» را ایراد کرد.

رئیس دانشگاه USM مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان، خاطرنشان کرد: کشور مالزی و دانشگاه های مالزی با وجود دارا بودن دانشجویان خارجی متعدد و رتبه و جایگاه مناسب در رتبه بندی های جهانی از جمله تایمز و کیو اس، سیستم ارزیابی ویژه و خاص خود را دارا هستند و از شاخص ها و معیارهای غرب پیروی نمی کند.

وی در پایان افزود: مالزی فراتر از رتبه بندی حرکت می کند؛ برای کشور مالزی، همگام شدن با رشد علم و فناوری و جهانی سازی بسیار مهم است، اما در این کشور در کنار رشد علم و دانش، به پرورش جنبه های اخلاقی و شخصیتی نسل آینده این کشور نیز اهمیت بسیار داده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008002

وب گردی

وب گردی