سورنا ستاری: نباید جریانات سیاسی وارد حوزه علم و فناوری شود/ تکنولوژی خریدنی نیست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:علم و فناوری بیش از هر چیزی به نگاه های غیرسیاسی نیاز دارد، چرا که این حوزه اقتصادی است بنابراین نباید بازیچه سیاست شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امروزهم به بلوغ کامل رسیده است و مسیر توسعه را در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: علم و فناوری بیش از هر چیزی به نگاه های غیرسیاسی نیاز دارد. این حوزه یک موضوع اقتصادی است و نباید جریانات سیاسی وارد این بخش شود.

ستاری افزود: علم و فناوری نباید بازیچه سیاست شود. تمام مفاهیم آموزش، پژوهش، صنعت و دانشگاه وارداتی است و در این حوزه کاری اصولی انجام نشده است.

وی خاطر نشان کرد : در هیچ تاریخی به اندازه آموزش و پژوهش پولی هزینه نشده است. بنابراین تکنولوژی خریدنی نیست بلکه یاد گرفتنی است.

وی با بیان این‌که کشورمان همچنان در تمام بخش‌های کلیدی صنعت واردکننده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید با اجرای طرح‌های پژوهشی کلید بتواند با کمک بخش خصوصی پژوهشها را تبدیل به محصول کند. ما در کشور متاسفانه ادعای پژوهش را داریم و هیچ‌کدام از آنها منتج به محصول نشده است.


ستاری افزود: باید در یکسری از مفاهیم از جمله صنعت و توسعه باید تجدیدنظر صورت گیرد،گفت: با وجود اینکه در استان اصفهان طرح‌های زیادی را در جهت توسعه پیاده کردیم بازهم جز سومین استان بیکار کشور است.


وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و گردشگری و صنعت فرش چه اقداماتی را انجام داده است؟ صنعتی از بوم و فرهنگ کشور بیرون آمده همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. ما در صنعت احتیاج به دانشگاه نداریم بلکه این حوزه نیاز به بهینه‌سازی، بهره‌وری و تکنیسین دارد. همچنین در اقتصاد دانشی خام فروشی به هر شکلی مشکلی وجود دارد چرا که خام فروشی به معنی ارزش افزوده دانشی است که در تیرراس محصول تولیدی قرار گیرد.


ستاری تصریح کرد: پایه توسعه اکوسیستم دانشگاه است؛ اگر می‌خواهیم در این عرصه موفقیت‌هایی را کسب کنیم، باید این امر مهم را درست مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم محصول از پزوهش داشته باشیم با روی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنیم. بایستی جهت‌یابی در رشد علمی تغییر پیدا کند. طی ۴ سال گذشته بیش از ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور شکل گرفته که درآمد فروش آن‌ها ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار کرد: دانشجویان محصول و بازار را درک می‌کنند، بنابراین باید استارت‌آپ‌ها را توسعه دهیم تا فضایی برای کار داشته باشند. بیش از ۲ هزار ایده جدید در حوزه استارت‌آپی وجود دارد که می‌توان آنها را بومی‌سازی کرد. باید با همدلی و اتحاد، مسیر تولید علم را تغییر دهیم تا اکوسیستم علمی و فناوری و نوآوری بتواند رونق بگیرد.

ستاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه شریف ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان دارد. این تغییرات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر شده است. باید به جوانان اعتماد کنیم.

وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پژوهش‌های مرز دانش است. این پژوهش‌ها در بخش علوم پایه صورت می‌گیرد و افرادی که می‌توانند ایده، مقاله و به هر نوعی تولید علم کنند، می‌توانند در حوزه پژوهش‌های مرز دانش فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دکتر طهرانچی دیدگاه جدیدی در مدیریت دارد و می‌تواند مسیر دانش را در کشور تغییر دهد. نیروی انسانی تحصیل‌کرده می‌تواند پایه و بنیان تغییر به سوی اقتصاد نوآور باشد. دانشگاه‌ها در همه جهان به دلیل دسترسی به نیروی انسانی تازه‌نفس می‌توانند اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور را در جامعه بنیان‌گذاری کنند.

ستاری ناکید کرد: دانشجویان، سربازان ما در مبارزه با اقتصاد نفتی و اقتصاد سنتی هستند. دانشگاه محلی برای زایش شرکت‌های دانش‌بنیان است. این مؤسسات آموزش عالی هستند که می‌توانند با همدلی و اتحاد، مسیر اقتصاد را به‌سوی دانش‌بنیان و نوآوری تغییر دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: حرکت به سوی دانش در کشور ذاتی و بومی است. دانشجویان با پول مردم درس می‌خوانند، بنابراین باید به پژوهش‌هایی بپردازند که مشکلات جامعه را حل کند و برای مردم مفید باشد. درواقع درس خواندن دانشجویان باید به نفع مردم باشد چرا که نسبت به آنها مسئولیت و تعهدی بر گردن دارند.

ستاری گفت: درس می‌خوانیم تا مشکلات مردم کشور خودمان را حل کنیم، نه مشکلات کشورهای دیگر. در آمریکا نیز حوزه آموزش، اوضاع خوبی ندارد. بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این کشور خارجی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در پژوهش‌های مرز دانش بدین معناست که تا پنج یا شش سال آینده محصولی تولید نخواهد شد. در هیچ دانشگاهی در هیچ جای جهان انتظار ندارند که از پژوهش‌های مرز دانش به‌سرعت محصول یا نتیجه بگیرند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد: محصول حاصل پژوهشی است که بخش خصوصی روی آن سرمایه‌گذاری کرده باشد. از دانشگاه نمی‌توان انتظار تولید محصول داشت. در هیچ کشوری دانشگاه روی تولید محصول تمرکز نمی‌کند.

ستاری گفت: در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی موفق، بخش عظیمی از درآمد از فروش تکنولوژی، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصول تأمین می‌شود. باید محیطی ایجاد کنیم تا دانشجو وقتی به دانشگاه می‌رود به فکر کارآفرینی و تولید محصول باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: مفهوم آموزش نیاز به تجدیدنظر دارد. پژوهش‌هایی که تبدیل به محصول نشود و مشکل جامعه را حل نکند، پژوهش محسوب نمی‌شود. شبکه آزمایشی که در مؤسسات آموزش عالی راه‌اندازی می‌شود، باید در اختیار همه قرار بگیرد و در انحصار شخص خاصی نباشد.

وی افزود: مفهوم توسعه نیز نیاز به بازنگری دارد و باید توجه بیشتری به صنایع بومی مانند صنعت فرش اصفهان داشته باشیم.

ستاری اضافه کرد : صنعتی نیاز به دانشگاه دارد که برای بهبود و تربیت نیروی انسانی تلاش کند. نقش مسئولان دانشگاهی در این میان این است که اقداماتی برای رسیدن به این اهداف انجام دهند. اقتصاد دانش‌بنیان باید به دور از صنعت و اقتصاد نفتی شروع به کار کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان خام‌فروشی به هیچ‌عنوان مجاز نیست. دانشگاه به اکوسیستمی نیاز دارد که اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشد و بتواند بدون نیاز به پول بخش دولتی کار کند. باید تلاش کنیم تا از اقتصاد نفتی دور شویم. جامعه نیاز به اکوسیستمی دارد که پایه آن دانشگاه باشد. دانشگاه نیز مسئول است تا نیروی انسانی ماهر تربیت کند.


وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از پژوهش‌های دانشگاهی محصول بگیریم باید روی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنیم. برای رشد علمی باید جهت‌گیری‌های موجود را عوض کنیم. نوشتن مقاله نباید هدف باشد، باید پژوهشی برای حل مشکل جامعه انجام شود تا مقاله‌ای از قلب آن بیرون بیاید.

ستاری گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان در حال تزریق به جامعه هستند و از همین روی هفته آینده از ۱۳ استارت‌آپ در اتاق بازرگانی رونمایی می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان تاکید کرد : دانشگاه آزاد اسلامی باید بخشی از سود سهام را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شتابدهنده‌ها اختصاص دهد و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد که از تمام این بخش‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد. باید مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تقویت شوند. این نهادها به حمایت معنوی نیاز دارند. بنابراین این پروسه باید هر چه زودتر شروع شود و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه است.


انتها پیام/

کد خبر: 1008007

وب گردی

وب گردی