کلانتری: لزوم برگزاری شورای فرهنگی واحدهای دانشگاه با رویکرد اندیشه ورزی و رفع چالش‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورای فرهنگی دانشگاه باید به طور منظم با رویکرد بحث، گفت‌وگو و اندیشه ورزی برای رفع مشکلات و چالش‌ها برگزار‌ شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در دومین روز اجلاس سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: بحث جلسه امروز مربوط به مباحث فرهنگی و مرتبط با معاونان است. همه استادان بر اهمیت موضوعات فرهنگی واقف هستند. همه ما به نوعی فرهنگی هستیم، خود دانشگاه نیز دارای ماهیت فرهنگی است. تولید و ترویج علم از جمله مولفه‌های اصلی فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شود. هویت دانشگاه هویت فرهنگی است و دانشگاه نیز از دل فرهنگ سربر آورده است.

وی در ادامه با اشاره به جنبه فرهنگی امور مدیریتی بیان کرد: مسئول فرهنگی در دانشگاه، رئیس دانشگاه است، معاون به رئیس دانشگاه برای پیشبرد مسئولیت وی کمک می‌کند. جنبه‌های فرهنگی کار مدیریتی دارای ملزومات خاصی است، در صورتی که دانشجو احساس کند به ازای پولی که می‌دهد، خدمات دریافت کند رضایتمندی دانشجو را در پی خواهد داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کم فروشی تنها مربوط به مغازه‌ها نیست، کم فروشی در امور فرهنگی نیز معنا دارد، اینکه خانواده دانشجو فرزند خود را با هزار امید به دانشگاه بفرستند، باید تمامی ارکان دانشگاه در آن احساس مسئولیت کنند. رعایت کرامت دانشجو، سرعت عمل در پاسخگو بودن و در دسترس بودن امر مهمی است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه بحث کرامت و احترام است، باید این امر را در دانشگاه آغاز کرد. رعایت نظم، استانداردهای آموزشی، پژوهشی و مدیریتی فرهنگ‌سازی به معنای واقعی کلمه است و باید به دانشجویان در زمینه آموزش دهند. باید به شئونات اسلامی‌در فضای کار نیز توجه داشت. پوشش مناسب خانم‌ها و آقایان از جمله امور فرهنگی ماندگار در دانشگاه محسوب می‌شود.

کلانتری افزود: باید به صورت علمی به نماز توجه داشت و برای برگزاری نماز اهتمام ورزید، کلاس‌های درس در ساعات نماز برگزار نشود، مراسم نماز کوتاه برگزار شود، همچنین باید به مرتب نگه داشتن فضای نمازخانه و نظافت آن نیز توجه ویژه‌ای داشت. باید دیوارهای زخیم میان مدیران و دانشجویان برداشته شود، مدیریت نباید در فضای مخصوصی قرار داده شود و مدیران باید همواره پاسخگوی دانشجویان باشند. کم کردن بروکراسی در مواجهه با دانشجو باید مورد توجه قرار گیرد همچنین در مواجهه با گروه‌های خودجوش و دانشجو به خوبی عمل کرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از روسای استان‌ها و واحدها درهای خود را به روی دانشجویان گشوده اند اما این امر باید یک فرهنگ فراگیر در دانشگاه آزاد برگزار شود. باید جلسات متعددی به مناسبت‌های مختلف با دانشجویان برگزار شود، باید درد و دل‌های دانشجویان را شنید، ما مانند پدر دانشجویان هستیم و باید حرف‌های آنان را بشنویم، اگر قرار است دانشجو نخبه اجتماعی و فرهنگی باشد، نیازمند تمرین عملی است ‌و این جلسات برای این امر بسیار کاربردی خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید جلسات هم‌اندیشی با گروه‌های اساتید برگزار کرد تا مسائل و مشکلات دانشگاه برگزار شود. همچنین شورای فرهنگی باید به طور منظم با رویکرد بحث، گفت‌وگو و اندیشه ورزی بر مشکلات و چالش‌ها برگزار‌ شود. باید تشکل‌ها را تقویت و هدایت کرد. برگزاری کارگروه آراستگی و شئون در واحدهای دانشگاهی از جمله اقدامات مهم فرهنگی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود. کار فرهنگی باید از کف دانشگاه شروع شود و برای انجام آن باید از ابزارهایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، استفاده کرد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند وضعیت فرهنگی در دانشگاه‌ها وضعیت خوبی نیست، برای این حرف ده‌ها تیم باید در سطح جامعه ارزیابی‌های لازم را انجام دهند، باید از کف جامعه گزارش واقعی تهیه کنند و به حضرت آقا گزارشات را ارائه دهند تا رهبری سخنرانی خود را بر اساس این موضوع تنظیم کند، بحث‌های مطرح شده توسط ایشان کارشناسی شده هستند.

کلانتری افزود: من از بسیاری از واحدها تشکر می‌کنم که اماکنی را برای راحتی دانشجویان در نظر گرفته‌اند.‌ اردوهای معرفتی باید برای دانشجویان در نظر گرفته شود در انتخاب دانشجو باید دقت شود و دانشجوی تکراری به اردوها نیاید.

وی اضافه کرد: باید به بخش‌نامه تک ماده ای نیز توحه کرد، گروه‌ها و افرادی که به مراسم دعوت می‌شوند نیز دقت کرد. نباید از شخصیت‌های برجسته منفی دعوت کرد تا به مراسم بیایند‌.

معاوت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: توجه به کانون‌های قانون عترت باید با جدیت پیگیری شود. این امر به عنوان کار دینی، دنیایی و آخرتی به شمار می‌آید، صدها هزار نفر از دانشجویان خارجی از حافظان و قاریان قرآن بودند. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت این را دارد که در حوزه قرآن و عترت افتخار آفرینی در کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008008

وب گردی

وب گردی