کمیسیون‌های تخصصی دومین روز اجلاس روسای واحدهای دانشگاهی برگزار شد

کمیسیون‌های تخصصی تقریب مذاهب، واحدهای بین‌الملل و فرهنگی و دانشجویی در حاشیه اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز ، در دومین روز از اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و به منظور تبیین سیاست‌ها، اولویت‌ها و اهداف دانشگاه، کمیسیون های تخصصی تقریب مذاهب، واحدهای بین‌الملل و فرهنگی و دانشجویی با حضور رؤسای واحدهای دانشگاهی برگزار شد.

کمیسیون تخصصی تقریب مذاهب به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و به مسائلی از جمله لزوم تقریب مذاهب در دانشگاه‌ها و وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

در این جلسه، دکتر سروری مجد دبیر کمیسیون تخصصی تقریب مذاهب با اشاره به اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های مرزی از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان اهل تسنن و تشیع به صورت مشترک برخوردارند، بر لزوم توجه به وحدت و تقریب بیشتر تأکید کرد.

مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس دانشگاه در امور اهل سنت نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم اهمیت تقریب مذاهب و وحدت بین شیعه و سنی، به تشریح نقطه نظرات و رویکردهای حضرت امام خمینی (ره) در تقریب مذاهب پرداخت.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب، گفت: اعتقاد ما این است که مذاهب اسلامی در بیش از 90درصد امور اشتراکاتی دارند و اگر اختلافی وجود دارد، در فروع فقهی است. از این رو تمام مذاهب می‌توانند در کنار یکدیگر با حفظ هویت، مشارکت داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز در این جلسه، بر اهمیت تقریب مذاهب در دانشگاه تأکید کرد و یادآور شد که تقریب انسانیت قبل از تقریب مذاهب وجود داشته و سیره انبیاء و پیامبر اکرم (ص) بر همین روال بوده است.

دکتر بهروز طهماسب کاظمی مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست به ارائه آمار تفکیکی از تعداد کارمندان، اعضای هیأت علمی، معلمان سما و دانشجویان اهل تسنن و تشیع واحدهای استان‌های مرزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

در ادامه این کمیسیون، رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه پیشنهاداتی ازجمله راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی با رویکرد تقریب مذاهب، برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی با موضوع وحدت، برگزاری اردو، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گنجاندن فرهنگ تقریب در دروس عمومی، ایجاد رشته‌هایی با رویکرد تقریب و... پرداختند.

کمیسیون تخصصی واحدهای بین‌الملل

کمیسیون تخصصی واحدهای بین‌الملل به ریاست مهندس علیرضا شیخ عطار معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور رؤسای واحدهای دانشگاه برگزار شد.

مهندس شیخ عطار در این نشست، استراتژی بین‌الملل دانشگاه را رسیدن به الهام‌بخشی، تمدن‌سازی اسلامی به منظور معرفی ایده‌ها و آرمان جمهوری اسلامی ایران، تشیع و اسلام در جوامع هدف از طریق آموزش‌های عالی دانشگاهی با توجه به مشترکات دینی، قومی و فرهنگی دانست.

وی با تأکید بر اینکه هدف دانشگاه آزاد اسلامی کسب درآمد از دانشجوی خارجی در واحدهای بین‌المللی نیست، گفت: بهره‌گیری از توانمندی‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به نظام در جهت ایجاد فرصت‌های بهینه در عرصه بین‌الملل برای تحقق میراث اندیشگی امام خمینی (ره) و آرمان‌های مقام معظم رهبری در جهت الهام‌بخشی دکترین حوزه بین‌الملل دانشگاه است.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از رؤسای واحدها خواست تا در جذب و هدایت دانشجویان خارجی در واحدهای بین‌الملل توجه ویژه داشته باشند.

در ادامه این جلسه، رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات و پیشنهادات خود برای ارتقای این حوزه پرداختند.

کمیسیون تخصصی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

در کمیسیون تخصصی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور روسای واحدهای مجری رشته‌های علوم ‏پزشکی و مدیران معاونت علوم پزشکی این دانشگاه برگزار شد، پیش‌نویس سند آمایش سرزمینی علوم ‏پزشکی دانشگاه بررسی شد و نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در اجرای بسیج ملی کنترل فشار ‏خون مورد تاکید قرار گرفت.‏

در سند آمایشی علوم پزشکی دانشگاه و همسو با راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی استان ها در قالب مناطق ده‌گانه آمایشی تقسیم‌بندی و متناسب با ظرفیت های بالقوه هر منطقه، ماموریت های مشترک و اختصاصی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان ها تدوین شده است. در این راستا رشته های علوم پزشکی جدید ایجاد شده و هدف‌گذاری سایر برنامه های تحولی آموزش، پژوهش و خدمات سلامت مرتبط با حوزه علوم پزشکی دانشگاه انجام می شود.

به منظور تدوین سند آمایشی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ظرفیت های بالقوه واحدهای دانشگاهی علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی از سوی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استعلام و در جلسات مشترک مجازی با حضور معاونان علوم پزشکی تمامی استان های تابعه مناطق ‏آمایشی مورد بررسی قرار گرفت و ماموریت های مشترک و اختصاصی مناطق تدوین و در این راستا لیست رشته های علوم پزشکی پیشنهادی جدید به تفکیک واحدهای دانشگاهی واجد شرایط تهیه شد.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه، موضوع اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادها و نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری در اجرای این طرح بود.

در این خصوص با توجه ‏به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی از قبیل ۶۰هزار دانشجوی علوم پزشکی، ۱۰۵ دانشکده پرستاری و مامایی، ۱۳ بیمارستان و مرکز درمانی و سایر بخش های واحدهای دانشگاهی در گستره جغرافیایی کشور، همکاری دانشگاه در قالب استقرار ایستگاه های کنترل فشار خون در مراکز درمانی و واحدهای آموزشی مختلف و بکارگیری و معرفی تیم های داوطلب مجری از بین دانشجویان علوم پزسکی، اعضای هیات علمی و کادر درمانی واجد شرایط دانشگاه انجام شده است. در این جلسه به لزوم ساماندهی امور و همکاری بیشتر واحدهای دانشگاهی تاکید شد.

در بخش دیگر این نشست، پرسش و پاسخ درخصوص مباحث مطرح شده و سایر موارد مربوط به آموزش، پژوهش علوم پزشکی و نیز خدمات سلامت صورت گرفت. ‏

کمیسیون تخصصی فرهنگی و دانشجویی

در ادامه برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در حاشیه اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، کمیسیون تخصصی فرهنگی و دانشجویی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی و مدیران کل این معاونت برگزار شد.

دکتر کلانتری ضمن تبیین سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی و دانشجویی با تأکید بر اینکه دانشگاه دارای ماهیت و هویت فرهنگی است، گفت: تولید، آموزش و ترویج علم از مؤلفه‌های مهم فرهنگی هستند و دانشگاه مولد فرهنگ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008050

وب گردی

وب گردی