ارتقای نقش دانشگاه‌ها در جامعه از اهداف اصلی وزارت علوم است

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام، تاکید کرد: ارتقای نقش دانشگاه‎ها در جامعه، یکی از اهداف اصلی وزارت علوم است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز ، به نقل از وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری مسعود شمس‎بخش در نشست با اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام که با حضور اعضای هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌های این دانشگاه برگزار شد، با تمجید و ابراز خرسندی از روند توسعه دانشگاه ایلام در چند سال اخیر، به موضوع بین‎المللی شدن دانشگاه ایلام و مسائل مربوط به آن پرداخت.

وی اظهار کرد: توسعه دانشگاه ایلام در حوزه‌های مختلف پشتیبانی و منابع انسانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و عمرانی و ایجاد ظرفیت‎های جدید، توسعه روابط بین‎المللی و پذیرش دانشجوی خارجی یک اتفاق میمون و فرصتی مغتنم برای سرمایه‎گذاری بلندمدت است که نباید اجازه داد به تهدید تبدیل شود.

مشاور وزیر علوم، افزود: باید در این زمینه نگاه استراتژیک داشت و در بهترین رشته‎ها و با حضور مجرب‎ترین اساتید؛ دانشجوی خارجی جذب کرد و مانع پذیرش دانشجو در رشته‎های کم مخاطب و یک بار مصرف شد.

مدیرکل وزارتی وزارت علوم، تصریح کرد: همچنین باید با تقویت و توسعه بنیان‎های علمی و نرم‎افزاری بستر مناسب برای آموزش صحیح این دانشجویان فراهم شود.

شمس‎بخش با اشاره به مشکلات خاص دانشجویان خارجی در زمینه زبان و مدیریت زمان، تصریح کرد: باید تمام خدمات آموزشی، پژوهشی، رفاهی، ورزشی و فرهنگی به این دانشجویان به‌صورت متمرکز در یک‌جا انجام گیرد تا رضایت‌مندی آنان فراهم شود و آنها بعد از فارغ‎التحصیلی به سفیرانی شایسته برای دانشگاه ایلام در کشورهای دیگر و از جمله در کشور عراق تبدیل شوند.

مشاور وزیر علوم در ادامه به موضوع جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‎ها اشاره کرد و بیان کرد: باید از هرگونه تبعیض و نگاه جنسیتی در جذب اساتید امتناع کرد و با سنجش درست توانایی‎های افراد، شایستگان گزینش شوند تا بتوانند به رسالت اصلی خود بپردازند.

وی ارتقای نقش دانشگاه‎ها در جامعه را یکی از اهداف اصلی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: برای حل مشکلات و معضلات جامعه، یکی از رویکردهای اصلی وزارت علوم در چند سال اخیر ارتقای نقش دانشگاه‎ها در جامعه به‌واسطه توانمندی‌ها، ظرفیت‎ها و انتظارت خاصی که درباره آنها وجود دارد بوده است؛ که این مهم با شعار دادن تحقق نمی‎یابد، بلکه باید برای تحقق آن با ارزیابی دقیق و ارائه راهکار علمی و عملی گام برداشت.

شمس‎بخش، افزود: در این راستا با شناسایی بعضی مشکلات مطرح ملی، بر اساس تفاهم‎نامه‎ای که با سازمان محیط زیست کشور و وزارت نفت امضا شده، طرح‎های پژوهشی ملی با مشارکت تعدادی از دانشگاه‎های کشور در حال انجام است که روند پیشرفت آنها قابل قبول می‎باشد.

مشاور وزیر علوم بیان کرد: وزارت علوم به موضوع رتبه‎بندی به جهت اینکه زمینه ایجاد رقابت و ارتقاء دانشگاه‎ها را فراهم می‎کند اهتمام جدی دارد که مطابق با استانداردهای بین‌المللی باید از داده‌های معتبر برای رتبه‌بندی استفاده گردد.

مدیرکل وزارتی وزارت علوم اعزام اساتید برای انجام فرصت مطالعاتی در صنعت را در ادامه تحقق این هدف عنوان کرد و گفت: در راستای برقراری ارتباط قوی و منسجم میان دانشگاه‎ها با بخش‌ صنعت، عملیاتی کردن یافته‌های اعضای هیئت علمی، استفاده از توانمندی‎های اساتید، آشنایی آنان با نیازهای واقعی صنعت و کسب ایده‎های جدید، با تدوین و ابلاغ آئین‎نامه مربوطه توسط معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم امکان گذراندن فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت فراهم شده که این امر برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی که از ابتدای سال 1398 دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز می‌کنند الزامی است.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر موضوع شاگردپروری در آموزش عالی کشور، بیان کرد: برای تربیت شهروندانی با اخلاق، ماهر و شایسته، اساتید باید با ارائه مطالب ناب علمی و پژوهشی، ایجاد رابطه صمیمانه و وقت گذاشتن برای دانشجویان، رفتارهای فردی و اجتماعی آنان را تغییر دهند تا شهروندانی توانمند تربیت شوند که در روند توسعه جامعه به‌خوبی از عهده انجام وظایف محوله برآیند.

در این نشست اعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام پیشنهادات، خواسته‎ها و دیدگاه‎های خود را در فضایی صمیمانه با دکتر شمس‌بخش مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم مطرح کردند..

انتهای پیام/

کد خبر: 1008117

وب گردی

وب گردی