حوزه سلول‌های بنیادی با ایده‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان متحول می‌شود

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی مسیر رو به رشدی را پیش گرفته‌اند به گونه‌ای که شاهد تولید محصولات فناورانه تحول آفرین آنها هستیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، 35 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در جلسه ای گرد هم آمدند تا به تعامل و ارائه دستاوردهای خود در این حوزه بپردازند. در این جلسه شرکت های دانش بنیان طرح های فناورانه خود را ارائه دادند تا حمایت های لازم را از ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنند.

امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به فعالیت کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد بیان کرد: ایده های فناورانه شرکت های دانش بنیان نوید بخش آینده ای روشن در حوزه درمانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور است که این فعالیت ها گام نهادن در مسیر خودکفایی را تضمین می کند.

تامین نیاز داخلی با محصولات دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان حاضر در این جلسه به ارائه دستاوردهای خود پرداختند. ابتدا مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان با عنوان نانو فناوران دارویی الوند توضیحاتی درباره «فرمولاسیون و تولید صنعتی داروی فلودارابین تزریقی جهت پیوند سلول های بنیادی خون ساز» ارائه داد. این دارو در پروتکل های درمانی بیماری لوکمی مزمن لنفوسیت های B مورد استفاده قرار می‏ گیرد.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، راه اندازی فاز اجرایی این طرح از فروردین ‏ماه 97 آغاز شد و تا پایان سال 98 خاتمه می ‏یابد. پیش‏ بینی می‏ شود این دارو با تامین نیاز داخلی بتواند در سال آینده صرفه جویی ارزی حدود 1/7 میلیارد تومان داشته باشد. این شرکت که در سال 91 توسط متخصصان جوان کشور راه‏ اندازی شد توانست 2 سال بعد خط تولید خود را راه ‏اندازی کند. همچنین تاکنون 35 داروی تزریقی را به بازار وارد کرده و 353 موقعیت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.

پس از آن شرکت فناور دیگر طرحی با عنوان «تولید محصول آلوگرفت استخوانی سلول های بنیادی» ارائه کرد. همانندساز بافت کیش به عنوان یک مجموعه دانش بنیان تولید کننده آلوگرافت بیوایمپلنت انسانی، در آغاز دهه دوم فعالیت‏های خود، تولید آلوگرفت‏ های هوشمند را آغاز کرده است که آخرین نسل از آلوگرافت های استخوانی موجود در دنیا بوده و تولید آن، حرکت در مرز دانش است. این اقدام فرآیند استخوان سازی را در زمان بسیار کوتاهی تسریع می کند. این محصول در نقایص و شکستگی‏ های بزرگ و قابل توجه استخوانی نقش بسیار مهم و بدون جایگزینی را به عهده دارد. این طرح که مرحله پایلوت آن به پایان رسیده است در ابتدای ارزیابی های بالینی قرار دارد و ایران را در بین 5 کشور دارنده فناوری محصول حاوی سلول های بنیادی قرار می دهد.

تولید سلول های بنیادی مزانشیمی به صورت انبوه

مدیر عامل شرکت پژوهشی تولیدی سینا سل دیگر شرکتی بود که به ارائه طرح خود پرداخت. «بررسی ایمنی و کارایی تزریق وریدی و انتراتکال سلولهای بنیادی مزانشیمی اتولوگ و آلوژن و مقایسه آن با داروی ریلوزول در بیماران مبتلا به عنوان این طرح است. ALS یک بیماری غیر قابل درمان تخریب کننده سیستم عصبی است که نورون های حرکتی را به صورت پیشرونده و برگشت ناپذیر درگیر می کند و منجر به آتروفی عضلات، فلج و مرگ بیمار می شود. اولین هدف این طرح یافتن درمانی نو برای بیماران ALS است که در حال حاضر بسیار سخت درمان می شود. بهره مندی از سلول های بنیادی مزانشیمی آلوژن در درمان بیماران به دلیل عدم وجود محدودیت های مربوط به سلول های اتولوگ و فراهم کردن امکان تجاری سازی تولید سلول های بنیادی مزانشیمی به صورت انبوه از دیگر اهداف این طرح است. همچنین مهیا کردن راه استفاده این سلول ها در موارد گوناگون به اشتغال کمک کرده و نه تنها نیازهای کشور را در این حوزه برطرف می کند بلکه امکان ارزآوری بالایی نیز دارد.

در انتهای این جلسه نیز طرحی درباره «ساخت کیت HLA تایپینگ مولکولی» ارائه شد. هدف از انجام این طرح عدم وابستگی به کیت وارداتی، کاهش هزینه تست های آزمایشگاهی، صرفه جویی ارزی، ارز آوری و اشتغال زایی است. شرکت دانش بنیان آناژن یک شرکت تولید کننده کیت های Real-time PCR مستقر در مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور (کرج) است. در حال حاضر بیش از 50 کیت تشخیصی در پانل های سرطان خون، ترمبوفیلی، فارماکوژنومیکس و عفونی در این مجموعه به تولید و بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008149

وب گردی

وب گردی