قادری‌فر: شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان از ارائه ایده‌های تکراری پرهیز کنند/ پرورش ایده‌های بکر با راه اندازی شتاب دهنده‌های تخصصی

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی با اشاره به این‌که اکثر شرکت‌های استارت‌آپی  به سمت ایده‌های تکراری رفته‌اند، گفت: این شرکت‌ها در کوتاه مدت و میان مدت دچار شکست خواهند شد، پیشنهاد ما این است که از ایده های تکراری پرهیز کرده و به سمت ایده های نوآورانه حرکت کنند.

اسماعیل قادری‌فر، قائم‌مقام معاون توسعه علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که توسعه شرکت دانش‌بنیان و زیست بوم نوآوری و استارت‌آپی زمینه رونق اقتصادی را به همراه دارد، گفت: حمایت از این شرکت‌ها به طور یقین رونق تولید و رونق کسب و کارهای دانش بنیان را به دنبال خواهد داشت و این امر مهم متضمن اجرای بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با اشاره به این‌که تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 4هزار و 300 شرکت و استارت‌آپ‌ از مرز 6 هزار و 600 مورد عبور کرده است، اظهار داشت: با توجه به این‌که تا اواخر تیرماه اظهارنامه مالیاتی ارائه خواهد شد، بنابراین پیش‌بینی ها حاکی از آن است که میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ از مرز 90 هزار میلیارد تومان عبور کند.

قادری‌فر تاکید کرد: در سال رونق تولید ملی باید تلاش کنیم که در منظومه کلان اقتصادی کشور موضوع اقتصاد دانش بنیان را از یک اقتصاد خرد به اقتصاد کلان تبدیل کنیم.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی به معضل برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی اشاره کرد و افزود: معمولا بعضی از ایده های استارتاپی که در کشور ارائه می‌شود، تکراری است و متاسفانه اکثر شرکت‌ها به سمت ایده های تکراری رفته‌اند و این امر سبب می‌شود که این شرکت‌ها در کوتاه مدت و میان مدت دچار شکست شوند؛ بنابراین پیشنهاد ما به شرکت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان و استارت‌آپی و اکوسیستم کار می کنند این است که از ایده های تکراری پرهیز و به سمت ایده های نوآورانه حرکت کنند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین زمینه حدود 20 جلد کتاب یا 20 دوره تجربیات موفق اکوسیستم شرکت‌های استارت‌آپی دنیا را در پایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر کرده است. بنابراین افرادی که مدعی هستند بعد از مدت کوتاه کار را رها کرده یا تغییر رویکرد داده‌اند؛ بیشتر کسانی هستند که در حوزه کسب و کارهای موازی کار می‌کنند. به عنوان مثال بحث تاکسی های اینترنتی است که در همین راستا بیش از 60 مجموعه این کار تکراری را انجام می‌دهند؛ قطعا اینها شکست خواهند خورد.

قادری‌فر افزود: معاونت علمی و فناوری راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق بتوانند به حوزه ایده محوری و پرورش ایده ها کمک کنند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، گفت: جریان ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه از سوی صنایع شروع شده است و ما این موضوع را در معاونت علمی با عنوان چالش نوآوری در صنایع دنبال می کنیم. به عنوان مثال بحث نوآوری در صنعت لاستیک است که شرکت‌های وابسته در آن حوزه فعالیت می‌کنند. اینها حوزه هایی هستند که باید از نیاز محوری به سمت عرضه حرکت کنند یا به نوعی بتوانند بحث هم رسانی عرضه و تقاضا را بهتر در کشور اجرا کنند.

وی در رابطه با مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه( اجلاس اسکاپ) گفت: این اجلاس فرصتی است به ویژه در شرایطی که استکبار جهانی با تشدید تحریم های ناجوانمردانه سعی در به انزوا کشاندن ایران و به تبع آن تحت الشعاع قرار دادن فعالیت های علم و فناوری دانشمندان ایران دارد. بنابراین فضایی است که کشورهای عضو اسکاپ که یک مجموعه نزدیک به 70 کشور معتبر منطقه آسیا و اقیانوسیه حضور پیدا کنند تا با دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آشنا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008192

وب گردی

وب گردی