تأکید بر تقویت ارتباطات زمینی و دریایی ایران و روسیه

وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی گفت: گسترش روابط با ایران یکی از اولویت‌های کلیدی ما بوده و جزو مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی روسیه است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، «سرگی چباتاریف» وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی ، در دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی که در تهران برگزار شد، اعلام کرد: ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب بین ایران و روسیه که از آذربایجان عبور می کند برای جامعه جهانی بسیار مهم و مفید است و باعث حمل ارزان‌تر کالا از شمال به جنوب خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر تقویت ارتباطات زمینی و دریایی دو کشور گفت: ایجاد کریدور شرق و غرب نیز بسیار اهمیت داشته و در ادامه همان کریدوری است که از طریق آذربایجان و قفقاز شمالی عبور می‌کند و به تبادل کالای بین المللی کمک کرده و باعث می شود شرکت های بین المللی در مسیر شرق و غرب جابجایی مسافر و کالا را با سهولت بیشتری انجام دهند.
وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی تصریح کرد: تاریخچه روابط فرهنگی ایران و روسیه به هزاران سال پیش بر می گردد و دو کشور بر آن واقف بوده و در تلاش برای حفظ آن هستند.
وی ادامه داد: ما علاقه‌مندیم اعتماد بین دو کشور به‌منظور توسعه ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد و قفقاز شمالی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را در توسعه روابط ایران و روسیه ایفا کند.
وی با اشاره به امضای قرارداد بین دانشگاه علامه و دانشگاه قفقاز شمالی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد یک رشته کارشناسی ارشد بین دو دانشگاه تاسیس شده و کارشناسان روسیه درخصوص شناخت بیشتر از ایران آموزش خواهند دید. همچنین در رابطه با علوم انسانی نیز همکاری‌های دوجانبه تقویت شده و انتشارات دو زبانه ایران و روسی در دو کشور به چاپ خواهد رسید.
چباتاریف با بیان این که دولت فدراسیون روسیه چند ماه پیش یک استراتژی توسعه گردشگری در قفقاز به تصویب رسانده، خاطر نشان کرد: ما علاقه‌مند هستیم در بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری در دریای خزر با ایران و کشورهای حوزه دریای خزر مشارکت و همکاری داشته باشیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 1008291

وب گردی

وب گردی