جزئیات برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی/ شروع مصاحبه از 22 تیرماه است

امسال، کلیه دعوت‌‌‌‌‌شدگان به مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد به صورت متمرکز، در واحد علوم و تحقیقات تهران مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرند و زمان شروع مصاحبه از 22 تیرماه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کسب مدرک دکتری تا چند سال‌ پیش بیشتر شبیه یک رویا بود؛ اما امروز با گسترش دانشگاه آزاد در سراسر کشور همگام با دیگر دانشگاه‌‌های دولتی؛ نقش پررنگ این دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری منجر به افزایش تعداد فارغ‌‌التحصیلان دکتری شده است.

آزمون دکتری به صورت یکپارچه توسط سازمان سنجش برگزار می‌‌شود

از سال 96 به بعد، کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شدند؛ در نتیجه داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید همزمان با داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه‌‌های سراسری، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. آزمون دکتری به صورت یکپارچه توسط سازمان سنجش برگزار می‌‌شود.

بعد از اعلام نتایج اولیه دکتری که به صورت یکپارچه منتشر می‌‌شود. مسیر دانشگاه آزاد و سازمان سنجش از یکدیگر جدا خواهد شد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد شده‌اند، می‌توانند به صورت جداگانه در سایت‌ دانشگاه آزاد فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

نتایج نهایی دکتری دانشگاه آزاد در نیمه اول شهریور‌ماه اعلام خواهد شد

آن دسته از داوطلبانی که حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را کسب کرده‌‌اند؛ به مصاحبه این دانشگاه‌ دعوت خواهند شد. مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری و آزاد در زمان‌‌‌‌های مختلف تعیین شده و نتایج نهایی دکتری دانشگاه آزاد در نیمه اول شهریور‌ماه اعلام خواهد شد. اسم هر داوطلب به عنوان پذیرفته شده نهایی فقط در یک دانشگاه اعلام می‌شود و پذیرفته‌شدگان نهایی باید در تاریخ‌هایی که توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، برای ثبت‌‌‌نام در محل دانشگاه حضور یابند. برای بررسی جزئیات مصاحبه در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ مسئولان مرتبط با این آزمون در این دانشگاه و برخی از روسای واحدها رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است:

مصاحبه دکتری کلیه واحدهای دانشگاه آزاد به صورت متمرکز در تهران، واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌‌شود

به گفته بهروز طهماسب کاظمی مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، امسال، مکان برگزاری مصاحبه دکتری کلیه واحدهای دانشگاه آزاد به صورت متمرکز در تهران، واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌‌شود. هیئت مصاحبه‌‌‌کننده از دانشجویان دکتری؛ متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد است که به تناسب هر رشته تخصصی از پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری مصاحبه به عمل می‌آورد.

وی خاطر‌نشان کرد: مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با ایجاد یک سامانه، مشخصات کلیه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد را که صلاحیت لازم برای انجام برگزاری مصاحبه دکتری را دارند جمع‌آوری کرده و معاونت‌های تخصصی با همکاری اعضای هئیت علمی؛ گروه‌ها را مشخص کرده و ساماندهی لازم در این زمینه انجام شده؛ همچنین استانداردهای لازم برای برگزاری مصاحبه به این افراد ابلاغ خواهد شد و به صورت متمرکز طی یک ماه کلیه مصاحبه‌‌ها در تهران انجام می‌‌شود.

163 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مقطع دکترای تخصصی هستند

به گفته مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، زمان شروع مصاحبه دانشگاه آزاد از 22 تیرماه است. ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع دکترای تخصصی سال جاری، 10 هزار و 276 نفر است. در آزمون دکتری سال 98، 149 هزار و 502 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، از این تعداد 55 هزار و 89 نفر در 2 هزار و 309 رشته محل و 287 رشته گرایش دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کردند. 163 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مقطع دکتری تخصصی هستند، 32 هزار و 198 نفر از میان افراد مجاز به انتخاب رشته، به مصاحبه دعوت شده‌اند. داوطلبانی که دعوت به مصاحبه شده‌اند باید تا روز چهارشنبه 29 خردادماه از طریق سامانهhttps://www.azmoon.org نسبت به ثبت‌نام برای شرکت در مصاحبه اقدام کنند.

واحد اردبیل در 23 رشته پذیرش دکتری دارد

به گفته اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد استان اردبیل، امسال واحد اردبیل در 23 رشته پذیرش دکتری دارد که شامل اکثر گرایش‌های علوم‌پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی می‌شود. در حال حاضر، 750 نفر دانشجوی دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

به گفته رسولی، مرحله مصاحبه در آزمون دکتری، نقش تعیین کننده‌‌ای دارد که توانمندی یک فرد را برای ورود به مقطع دکتری نشان می‌‌دهد. در این مرحله سوابق تحصیلی، توانمندی‌های علمی و پژوهشی و میزان تسلط به زبان انگلیسی حائز اهمیت است و امسال 90 نفر در مقطع دکتری پذیرش داریم.

واحد قزوین در 49 رشته پذیرش دکتری دارد

به گفته مرتضی موسی خانی رئیس واحد قزوین این واحد دانشگاهی در 49 رشته پذیرش دکتری دارد که این رشته‌‌ها شامل اکثر گرایش‌های علوم‌پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی می‌شود. حدود 600 دانشجو در مقطع دکتری این دانشگاه در حال تحصیل هستند. معیارهای مختلف علمی و پژوهشی؛ همچنین سوابق تحصیلی دانشجو و معدلی که کسب کرده از جمله موارد حائز اهمیت در این مصاحبه است.

بدون شک، دانشگاه آزاد تا به امروز در زمینه گسترش سطح تحصیلات عالیه در سراسر کشور نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است و امروز بخش زیادی از فارغ التحصیلان در مقاطع تحصیلات تکمیلی از تربیت‌‌شدگان این دانشگاه بزرگ کشور هستند که همراه با دیگر فارغ‌‌التحصیلان دکتری در دانشگاه‌های دولتی نقش مهمی در توسعه و آبادانی ایران اسلامی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008324

وب گردی

وب گردی