نشانه های نگران کننده  ازکاهش  مراجعه مردم  به مراکز درمانی به دلیل مشکلات اقتصادی

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،دکتر ایرج حریرچی در مراسم تودیع و معارفه رییس بسیج جامعه پزشکی کشور که با حضور جانشین بسیج مستضعفین و جمعی از پزشکان در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات دکتر رییس‌زاده - رییس سابق بسیج جامعه پزشکی، با اشاره به شرایط فعلی کنونی کشور و تاثیر تحریم‌ها در حوزه سلامت اظهار کرد: در وزارت بهداشت از تمام کسانی که می‌توانند برای بهبود حوزه سلامت ما را یاری کنند، کمک می‌طلبیم. هیچکدام از کسانی که در حال حاضر در کشور مسئولیتی دارند، افراد کم‌تجربه‌ای نیستند، اما در حال حاضر شرایط با همیشه فرق می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که پزشکانی که در بسیج جامعه پزشکی فعالیت می‌کنند، افرادی انقلابی هستند، گفت: ‌از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهم‌ترین کمکی که به ما می‌شود از سمت بسیج جامعه پزشکی است. در شرایط تحریم‌ها مشاهده می‌شود که به علت فشار اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود، آنها تنها منابع خود را صرف هزینه‌های ضروری مانند خوراک، پوشاک و مسکن می‌کنند و بیشتر اوقات از اقدامات پزشکی خود غافل می‌شوند. چیزی که ما در تحریم‌های گذشته یعنی در سال ۱۳۹۱ مشاهده کردیم این بود که با توجه به رشد جمعیت، بار مراجعه به حوزه درمان باید سالانه بین سه الی هفت درصد افزایش می‌یافت، اما به دلیل مشکلات موجود این بار مراجعه تا حدود پنج درصد کاهش یافت.

کاهش مراجعات درمانی مردم به دلیل مسایل اقتصادی

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه افزود: در سال ۱۳۹۷ هم نشانه‌های اولیه کاهش بار مراجعه بر مردم دیده شد. از طرف دیگر دولت نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است تحریم‌ها اجازه ندهد که در این زمینه بتواند به خوبی به ما کمک کند. در حال حاضر مهم‌ترین نکته با توجه به شرایط موجود، توجه به اقشار فقیر و محروم جامعه است که در این زمینه بسیج جامعه پزشکی کمک‌های خوبی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرده است. ما در شرایط فعلی می‌بینیم که حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. از همین‌رو خاضعانه از تمام کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تقاضا داریم تا به فکر اقشار محروم جامعه باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که موفقیت در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از ارکان اصلی مقبولیت و محبوبیت بین افراد جامعه است، افزود: اگر حکومت‌ها بتوانند در حوزه سلامت موفق عمل کنند، ۲۵ تا ۳۵ درصد در رای‌آوری می‌توانند موفق باشند. در واقع ایجاد رضایت در مردم در این شرایط موضوع کلیدی و مهمی است. به همین دلیل است که می‌گوییم یکی از بهترین محل‌ها برای افزایش سرمایه اجتماعی، رضایت مردم است.

حریرچی ادامه داد: از آنجایی که یکی از ملاک‌های مهاجرت افراد، استحکام حوزه سلامت کشورها است از مهم‌ترین تاکیدات ما حفظ سلامت و رسیدگی به بیماران در مناطق محروم و مرزی بدون توجه به مسائل سیاسی است.

انتقاد از عدم تصویب طرح سازمان ملی امداد و نجات در مجلس

سردار سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم با اشاره به قابلیت‌های بسیج جامعه پزشکی کشور یکی از ظرفیت‌های مهم این بسیج را خدمات در حوزه بهداشت و سلامت معرفی کرد و گفت: با توجه به سوابق سازمان بسیج جامعه پزشکی و خدمات و تلاش‌هایی که این مجموعه مردم نهاد برای مردم کرده است خدمات خوبی در سال‌های گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه سه عنصر مهم تعیین کننده حیات هر کشور رهبری، هدایت و نقش مردم است که باعث اعتلا یا سقوط تمدن‌ها می‌شود، گفت: در کشور ما جانشینی توحیدی اسلامی بزرگترین علت دوام و اقتدار ما است. وجود رهبری انقلاب به عنوان بزرگترین شخصیت هوشمند جهانی امروز کشتی بزرگ نظام اسلامی ما را همراهی می‌کند و باور داریم در تمام مشکلات نگاه رهبری بزرگترین پشتوانه ما است. البته هیچ حاکمیتی بدون مقبولیت مردمی نمی‌تواند تداوم داشته باشد اگر مردم دارای انگیزه جهادی و اعتقادی باشند محصول حضورشان سرنوشت بهتری را برای کشور رقم خواهد زد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با بیان اینکه بسیج مستضعفین با فرمان امام خمینی (ره) به منظور ایجاد تمدنی جهانی و اسلامی تشکیل شد گفت: بسیج بزرگترین ساختار مردم نهادی است که با حضور ده‌ها میلیون نفر انسان معتقد به نظام، در حال نقش آفرینی است. باید از ظرفیت‌های بسیج نهایت استفاده را برد. بسیج در بخش بهداشت و سلامت که از مهمترین مسائل جهانی است می‌تواند کمک‌های شایانی به کشور داشته باشد.

سردار سپهر با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در کشور توفیقات روزافزون و بزرگتری داشته باشیم لازم است تا از ظرفیت بسیج نهایت استفاده را ببریم، گفت:‌ ما تکلیف داریم به وزارت بهداشت در کارهای به‌ظاهر نشدنی که ممکن است از چالش‌های نظام سلامت باشد کمک کنیم، به همین دلیل است که می‌گوییم ما نمی‌خواهیم تنها کارهای عادی را انجام دهیم.

وی به حادثه سیل در کشور اشاره کرد و گفت: در سیلی که ابتدای سال برخی استان‌های کشور درگیر آن بودند بسیج توانست در ۳۵ روز به اندازه سه سال خدمات امداد و نجات انجام دهد. ما توانستیم سخت‌ترین کارهایی را انجام دهیم که اگر قرار بود با بودجه جاری دولت انجام شود شاید ۱۰ سال طول می‌کشید در حالی که با حضور نیروهای مردمی ما ۳۵ روزه بیشتر این مشکلات حل شدند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در ادامه یکی از فقدان‌های اصلی کشور را نبود سازمان ملی امداد و نجات معرفی کرد و گفت: اگر زلزله یا اتفاق غریب الوقوع پیش بینی نشده‌ای در کشور رخ دهد متاسفانه دستگاه‌ها آمادگی لازم را ندارند، اگر نیروهای انسانی در حادثه سیل اخیر حضور نمی‌یافتند تلفات انسانی و دامی بسیار بیش از چیزی بود که در حال حاضر گزارش می‌شود. ما ۲۰۰۰ گردان سازمان یافته از نیروهای باسواد و تحصیل‌کرده در بسیج داریم تا بتوانند در قالب سازمان ملی امداد و نجات در حوادث به شکلی درخشان عمل کنند، اما متاسفانه طرح تصویب این سازمان در مجلس رای نیاورد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم بسیج در کشور گفت: ما می‌توانیم سخت‌ترین کارها را در کشور انجام دهیم به طور مثال در سال گذشته ظرف مدت یک هفته ۱۲ میلیون طیور را واکسن زدیم که این یک رکورد جهانی است.

بسیج جامعه پزشکی نباید محدود باشد

دکتر رییس‌زاده – رییس سابق بسیج جامعه پزشکی کشور نیز در سخنانی با بیان این‌که در حال حاضر بالغ بر ۱۸۶ هزار پزشک در این بسیج همکاری می‌کنند، گفت: تصوراتی که ما از بسیج جامعه پزشکی داریم بسیار کمتر از ظرفیت‌های اصلی موجود است. بسیج جامعه پزشکی می‌تواند کمک‌های بزرگی را در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کشور ارائه دهد. نمونه آن اتفاقی است که در سال ۱۳۹۱ با شروع جنگ‌های منطقه‌ای افتاد. طبق تقاضایی که ما داشتیم از پزشکان عضو مجموعه قرار بود تعدادی پزشک در ۳۶ گروه به مناطق اعزام شوند که ما اصلاً توقع این میزان استقبال از سوی پزشکان را نداشتیم.

وی ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی نباید محدود باشد و رویه اصلی ما باید حفظ شود. در این راستا نهادهای مربوطه نیز بسیار خوب به ما کمک کرده‌اند، اما یکی از دغدغه‌های ما حفظ و تنظیم روابط میان اعضاست. باید مسائل سیاسی را کنار گذاشت و تنها به فکر خدمت به مردم بود.

رییس سابق بسیج جامعه پزشکی کشور در ادامه با بیان این‌که در سال ۱۳۹۰ از ۱۶ هزار پزشک درخواست کمک داشتیم، گفت: استقبال بسیار خوبی صورت گرفت تا جایی که بالغ بر ۸۵ درصد این افراد اعلام آمادگی کرده و به کمک ما آمدند. بسیج جامعه پزشکی علاوه بر خدماتی که در داخل کشور و به هموطنان خودمان ارائه داد که این خدمات حدود ۳۶ میلیون خدمت در سالیان گذشته است، توانسته در حوزه خدمت‌رسانی در خارج از کشور و همچنین عضویت در انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز فعالیت داشته باشد.

رییس‌زاده افزود: در خدماتی که در خارج از کشور ارائه کردیم بیش از ۲۲۰ تیم در قالب ۶۰۰ نفر به جبهه‌های مقاومت اعزام شدند که خدماتی به مردم مناطق ارائه کردند. عدد ریالی این خدمات مبلغی در حدود ۶۷ میلیارد تومان بود. همچنین در داخل کشور حدودا سالی ۱۰ میلیون نفر خدمات رایگان از بسیج جامعه پزشکی به ویژه در نقاط صعب‌العبور و محروم دریافت کرده‌اند.

دکتر متولیان - رییس جدید بسیج جامعه پزشکی هم در این مراسم گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که کشور در آن قرار گرفته است، یکی از سنگرهای مبارزه در جامعه پزشکی، قرار دارد. در حال حاضر باید تاکید بیشتری بر اتحاد داشته باشیم. طبق فرمایش امام خمینی (ره) بسیج در تمام جهان سیطره داشته و باید به مستضعفین خدمات ارائه کند.

وی در ادامه با تاکید بر خروج بسیج جامعه پزشکی از جناح‌های سیاسی، گفت: همه پزشکان در حالی که به اصول خود معتقد هستند باید نسبت به خدمت‌رسانی به مردم پیشتاز باشند. رشته پزشکی رشته‌ای است که اعتقادات ما را قوی می‌کند و ما باید تمام خدماتی را که به مردم در قالب این بسیج ارائه می‌دهیم، بدون نظر به مادیات باشد. بسیج جامعه پزشکی علاوه بر حوزه پزشکی اقدامات دیگری را می‌تواند انجام دهد.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1008337

وب گردی

وب گردی