اذعان «واشنگتن پست» به تردیدها درباره اتهام‌زنی «مبهم» پامپئو علیه ایران

یک روزنامه آمریکایی با استناد به نظر کارشناسان و یک دیپلمات سابق این کشور گزارش داد که در زمینه اتهام وزیر خارجه آمریکا به ایران درباره حمله اخیر در پایتخت افغانستان، تردید وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک روزنامه آمریکایی با انتشار یادداشتی با اشاره به به اتهام‌زنی وزیر خارجه این کشور به ایران درباره حمله دهم خرداد ماه در پایتخت افغانستان نوشته است: «طالبان مسئولیت حمله در کابل را برعهده گرفت و پامپئو ایران را مقصر خواند».

روزنامه «واشنگتن پُست» گزارشی درباره حمله انتحاری ۳۱ ماه می (۱۰ خرداد) در مسیر نیروهای خارجی در کابل افغانستان که طالبان مسئولیت آن را پذیرفت و ۴ کشته و ۴ زخمی برجای گذاشت، منتشر کرد.

طبق اعلام وزارت کشور افغانستان، هدف این حمله کاروان نیروهای خارجی بود. مقامات آمریکا بعد از این حمله اعلام کردند که ۴ نظامی این کشور در نتیجه آن زخمی شدند.

واشنگتن پُست در این باره نوشت: «طالبان در آن زمان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به آسوشیتدپرس گفت (در حمله اعضای طالبان) ۱۰ نظامی آمریکایی کشته شدند. البته این گروه ستیزه‌جو، معمولا درباره حملات خود مبالغه می‌کند».

این روزنامه می‌افزاید: «دو هفته بعد و در بحبوحه تشدید خصومت بین واشنگتن و تهران، مایک پامپئو وزیر خارجه با اشاره به این حمله به کابل، آن را نمونه‌ای از "مجموعه حملاتی خواند که با تحریک جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی اش علیه منافع آمریکا و متحدانش" انجام شده است».

وزیر خارجه آمریکا ۲۴ خرداد در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن، اتهام‌زنی‌های بی سندی علیه اقدامات «ایران و نائبانش» در منطقه علیه منافع آمریکا و متحدانش از قبیل عربستان سعودی مطرح کرده بود.

پامپئو در این نشست بدون توجه به روابط خوب ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه، مدعی شد که حمله دهم خرداد در کابل توسط ایران انجام شد.

واشنگتن پُست نوشت: «اظهارات او در حالی مطرح شد که به دنبال اتهام‌زنی دولت ترامپ به ایران درباره دست داشتن در انفجارها در نفتکش‌های دریای عمان، تنش‌ها بین تهران و واشنگتن تشدید شده است».

پامپئو درباره حملات پنجشنبه هفته گذشته در دریای عمان مدعی شده بود: «این حملات، تهدیدی واضح برای صلح و امنیت بین‌الملل، تعرض آشکار برای آزادی تردد و یک کارزار غیرقابل قبول تشدید تنش توسط ایران بوده است».

واشنگتن پست در این باره نوشت: «اتهام‌زنی مبهم وزیر خارجه (آمریکا) درباره دخالت ایران در حمله کابل، موجب تعجب بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای و یک دیپلمات سابق آمریکایی شد، دیپلماتی که معتقد است انجام چنین حمله‌ای در پایتخت افغانستان توسط ایران امری غیرمعمول خواهد بود. ما از وزارت خارجه (آمریکا) بری شفاف سازی کردن درباره اتهام ارتباط ایران با این حمله سوال کردیم اما این وزارتخانه از اظهارنظر اجتناب کرده است».

«مایکل کوگلمان» قائم مقام برنامه آسیا در اندیشکده «مرکز ویلسون» به واشنگتن پست گفت: «اگر واقعا این باور وجود داشت که ایران به نظامیان در افغانستان حمله کرده بود، قطعا به سرعت چنین چیزی به صدر اخبار تبدیل می‌شد. این دولت (دولت ترامپ) تنش برای نزاع با ایران می‌خارد. متاسفانه این موضوع گهگاه سبب می‌شود که برخی اتهام‌های سوال‌برانگیز علیه ایران مطرح کنند».

«جیمز شملاین» مشاور پیشین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که در حال حاضر تحلیلگر ارشد تحلیلگر کارنگی است، ضمن ابراز تردید درباره اتهام‌زنی پامپئو به ایران، این اتهام‌زنی را «مغشوش» خواند.

این مقام آمریکایی پیشین همچنین تاکید کرد که انجام چنین حمله‌ای در کابل توسط ایران، به هیچ وجه به نفع اهداف سیاسی این کشور در افغانستان نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008366

وب گردی

وب گردی