گونه‌های قابل انقراض در باغ‌های گیاه‌شناسی حفظ می شوند

باغ های گیاه شناسی مکانی برای ایجاد اکوسیستم های مختلف و حفاظت از گونه های گیاهی با ارزش هستند که می توانند کاربری های تحقیقاتی و پژوهشی نیز داشته باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، راه اندازی و ایجاد باغ های گیاه شناسی مسئله ای مهم در راستای حفظ و نگهداری ژرم پلاسما های با ارزش گیاهی محسوب می شود. در این مکان ها می توان گونه های مختلف و متنوع را نگهداری و از این طریق از خطر انقراض آنها نیز جلوگیری کرد.

البته باغ های گیاه شناسی علاوه بر مکانی برای ایجاد اکوسیستم های مختلف و حفاظت از گونه های گیاهی می توانند کاربری های تحقیقاتی و پژوهشی نیز داشته باشند. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ‌های گیاهشناسی به آن پرداخته می‌شود.

پس اهمیت ایجاد و راه اندازی آنها مشخص است و در تمامی استان های کشور طرح هایی در این زمینه در حال اجرا سازی است.

به گفته محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به الزامات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی درباره ضرورت احیاء، اصلاح و توسعه بانک ژن و غنی سازی، تقویت و توسعه کمی و کیفی کلکسیون نمایشی گیاهان دارویی در سال 1397 در 10 مجموعه و باغ گیاه شناسی در استانهای اصفهان، همدان، خوزستان، کرمان، یزد، تهران، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، لرستان و خراسان رضوی طرحهای توسعه و احیاء کلکسیون گیاهان دارویی انجام شد.

البته ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 92 تا کنون با توجه به سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی برای تقویت و توسعه بانک ژن گونه های گیاهی اقدام کرده است و در این زمینه طرح های مختلف استقرار کلکسیون گیاهان دارویی به اجرا در آمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008382

وب گردی

وب گردی