گامی به جلو در توانبخشی افراد مبتلا به ضایعه مغزی

اختلال گفتاری، یکی از عارضه های افراد مبتلا به سکته مغزی است. محققان دانشگاه تبریز با انجام پژوهشی به نتایج موفقی درباره توانبخشی ضایعه مغزی این اختلال دست یافتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شاید در اطراف خود افرادی را مشاهده کرده باشید که پس از سکته مغزی دچار اختلال در تکلم شده باشند. این اختلال «آفازی» نام دارد. درمان کاملی برای این اختلال وجود ندارد اما با گفتار درمانی می توان آن را تا حدودی بهبود بخشید.

محققان دانشگاه تبریز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام طرح «توانبخشی ضایعه مغزی آفازی با استفاده از روش های مدلسازی محاسباتی» هستند. با این روش دقت تشخیص ضایعه افزایش می یابد. همچنین این روش برای هر فرد یک مدل محاسباتی مختص فرد ارائه می کند. بنابراین تشخیص و روند درمان تسریع می شود.

«میر هادی سید عربی» مجری این طرح پژوهشی با بیان این که با انجام این پژوهش روش علمی برای توانبخشی ضایعه مغزی ارائه شد، ادامه داد: در این روش از مدلسازی محاسباتی بهره بردیم تا شبیه سازی مدل سر و بافت مغز افراد انجام شود. به این معنا که با استفاده از اطلاعاتی همچون سن، وزن، ضخامت جمجمه و مهمتر از همه اطلاعات «ام آر آی» برای هر فرد مدلسازی انجام می شود. پس از آن با استفاده از دستگاه و الکترودهای مخصوص تحریک عمقی مغز در مدل کامپیوتری انجام می شود. اطلاعات تحلیل و آنالیز می شود و از این طریق می توان به توانبخشی فرد کمک کرد.

سید عربی همچنین ابراز کرد: این مدلسازی بر اساس مشخصات هر فرد و به نوعی شخصی است. پس نیازی به انجام آزمایش به صورت مستقیم بر روی افراد نیست. هر آزمون و خطایی روی مدل انجام می شود. این روش به توانبخشی و بهبود نسبی ضایعه مغزی کمک می کند. این پژوهش در مراحل پایانی قرار دارد. به زودی می توان آن را در مراکز درمانی پیاده سازی کرد تا جایگزینی برای روش های تجربی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008385

وب گردی

وب گردی