پیشرفت جامعه با حمایت عمومی از علم و فناوری میسر خواهد شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جامعه اگر خودش را در مسیر حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری قرار دهد، می‌تواند شاهد پیشرفت‌های‌ واقعی و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی و فناوری شود‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که هم‌اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: ترویج علم و فناوری‌ در دنیای امروز تبدیل به نظام منظم شده است که نهادهای مختلف در آن مشارکت دارند‌. نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی و تمامی مردم برای انتشار و عمومیت دادن نتایج علم و فناوری در جامعه خود تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است عموم یک جامعه اگر خودشان را در مسیر حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری قرار دهند، می‌توانند شاهد پیشرفت‌های‌ واقعی و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی و فناوری شوند‌. ورود یافته‌های علمی و فناوری به زندگی روزانه مردم در راستای بهبود زندگی خود، بیانگر توجه به تاثیر یافته‌های علمی برای تعالی جامعه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ایران هم مانند سایر کشورها تجربه خوبی در حوزه علم و فناوری کسب کرده است مخصوصا در دهه گذشته تجربیات خوبی اندوخته است که می‌تواند این تجربیات را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال ما بیش از ۵۹ سال سابقه در جامعه کشاورزی داریم، همچنین در سال‌های اخیر در راستای متمرکز‌سازی علم در سطح جامعه اقدامات خوبی توسط وزارت علوم صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به درهای باز دانشگاه، عمومی‌سازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویان اشاره کرد.

وی بیان کرد: ترویج علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر این کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. کشورهای در حال توسعه دارای ویژگی‌های مشترک هستند و سیاست‌های ترویج علم و فناوری آن‌ها را نزدیک به یکدیگر می‌کند.

غلامی افزود: معمولا بیشتر افراد جامعه درک کمتری نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه در کشور دارند. متاسفانه نسبت مطالبه‌گری جامعه ‌به توسعه علمی و فناوری کمتر است بنابراین سرعت رشد آن هم کم خواهد شد. همچنین بخش عمده‌ای از علوم و فناوری‌هایی که در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دارد به علت عدم وجود ساز و کارهای انتشار و ترویج مناسب، محدود شدند و از کاربردی شدن در سطح گسترده دور مانده‌اند.

وی اضافه کرد: البته ویژگی‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد در بیشتر کشورهای در حال توسعه مشترک است و به همین منظور، نیازمندی‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در این کشورها نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: این کارگاه با هدف بررسی سیاست‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار شده است. این فرصت‌های همکاری شایان توجه است زیرا منحر به انتقال تجربیات ترویج علم و فناوری در سطح ملی شده می‌شود و سیاست گذاری جهت ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که کشورهای عضو از روش‌های مختلف و با برگزاری نشست‌ها و کمک گرفتن از فضای مجازی و انتشار مستندات نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی در راشتای سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری اقدام کنند‌.

غلامی گفت: فرصت‌های همکاری کشورهای عضو و شرکت کنندگان در این نشست، محدود به انتقال تجربیات عملی نیست بلکه سیاست‌گذاری جهت ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت کنندگان این نشست ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری دارند که در سیاست کشورهای عضو ناشناخته است. داشته‌ها و توانمندی‌های کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در علم و فناوری بیشتر احساس می‌شود و با ترویج مناسب آن در سطح ملی و بین المللی می‌توان به توسعه و کاربردی کردن این دستاوردها کمک کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008402

وب گردی

وب گردی