عجله در خرید گوشی های 5G ممنوع

نسل پنجم ارتباطات یکی از فناوری هایی است که به سرعت در حال توسعه است اما به دلیل آنکه این توسعه هنوز به قدر کافی انجام نشده، نباید در خرید تجهیزات لازم برای استفاده از این فناوری عجله کرد؛ مساله ای که در این مقاله به برخی از دلایل آن پرداخته می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با عملیاتی شدن نسل پنجم ارتباطات بهتر و هوشمندانه تر آن است که پیش از خرید گوشی های تلفن همراه دارای این فناوری در انتظار پیشرفت و توسعه بیشتری در این تجهیزات باشیم و در خرید آنها عجله نکنیم.

مجله آمریکایی «وایرد» در نسخه چاپ انگلیس خود با انتشار مقاله ای اعلام کرد گوشی های تلفن همراه نسل پنجم ارتباطات آماده عرضه به بازار شده است که از جمله آنها «وان پلاس 7 پرو»، «سامسونگ گلکسی اس 10»، «اوپو رینو»، «شیائومی می میکس 3» و «ال جی وی 50» است.

این گوشی های تلفن همراه تا حد زیادی به تولیدات اخیر گوشی های نسل چهارم ارتباطات شباهت دارند و تنها تغییراتی مانند صفحه بزرگتر راه شاهد است که به عنوان توجیهی برای افزایش قیمت این گوشی ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وضعیت نسل پنجم ارتباطات برای شبکه تلفن همراه در سال 2019

گوشی های تلفن همراه نسل پنجم ارتباطات در حال حاضر کلیتی از پیشرفت حاصل شده در این فناوری را به کاربران ارائه می کنند و با وجود اینکه هنوز در اولین مراحل توسعه خود به سر می برد اما این توسعه از راه های مختلفی ظهور و بروز داشته است.

مجوز باندهای فرکانسی شبکه های تلفن همراه که از طریق آنها خدمات اینترنت تلفن همراه ارائه می شود در مزایده های علنی در برابر مبالغی بالا که به صدها میلیون دلار می رسد فروخته می شود.

به عنوان مثال شرکت انگلیسی بزرگ « EE» از اپراتورهای فعال در این کشور مبلغی بیش از 300 میلیون پوند برای خرید 40 مگاهرتز از باند 3.4 گیگاهرتز پرداخت کرد تا از آن برای ارائه خدمات نسل پنجم ارتباطات به گوشی های تلفن همراه در این باند استفاده کند.

از جهت بازاریابی نسل پنجم ارتباطات به عنوان هدیه ای فناورانه محسوب می شود که سهم بسزایی در حل تمام مشکلات مربوط به فرکانس های نسل چهارم ارتباطات ایفا می کند. با این حال باید توجه داشت که این مشکلات به راحتی و تنها با استفاده از سیم کارت ها در باند 3.4 گیگاهرتز حل نخواهد شد.

نیاز به افزایش آنتن های پشتیبان

آنتن های نسل پنجم ارتباطات برای شبکه های تلفن همراه بر اساس فناوری «مایمو» ایجاد می شود که مخصوص انتشار سیگنال های مخابراتی بی سیم است و می تواند افزایش قابل توجهی در تعداد تجهیزات متصل به شبکه را به وجود آورد.

با وجود این پیشرفت قابل توجه کاهش طول موج باندهای نسل پنجم ارتباطات به معنای کاهش باند ارتباطی هر کدام از تجهیزات ارسال سیگنال است، بنابراین در اینجا به ایجاد مجموعه های بیشتری از آنتن های کوچک هوایی در تمام اماکن نیاز است.

ایجاد زیر ساخت های مطلوب چندین سال زمان لازم دارد و احتمالاً به دلیل برخی مخالفت ها با نسل پنجم ارتباطات به دلیل برخی تاثیرات آن بر سلامتی انسان رشد و توسعه این فناوری با کُندی مواجه خواهد شد.

چنانچه ایده نقش آفرینی شرکت هوآوی در ارائه و توسعه این فناوری در کشور انگلیس خشم بسیاری را برانگیخت. لازم به ذکر است که هوآوی پیش از این حضور خود در زیر ساخت های نسل سوم و چهارم ارتباطات را به ثبت رسانده و نسبت به اقدام شرکت های انگلیسی «BT» و «EE» که هم اکنون در حال برچیدن تجهیزات هوآوی هستند هیچ توجهی نکرده است.

سیگنال ها هنوز خوب نیست

هم اکنون در مدت زمان هایی مشخص در بیشتر نقاط تحت پوشش شبکه نسل پنجم ارتباطات شاهد سرعت هایی مشابه نسل چهارم ارتباطات هستم حتی در مرکز شهر لندن و این در حالی است که گوشی تلفن همراه شما پوشش نسل پنجم را نشان می دهد.

در این میان مشکل دیگری نیز متوجه گوشی های نسل پنجم ارتباطات می شود چرا که این فناوری با استفاده از امواج رادیویی بسیار بالا سرعت های حیرت آور انتقال داده را ارائه می کند، اما شبکه تلفن های همراه کنونی نمی توانند به این سطح از امواج دسترسی پیدا کنند. این مساله حاکی از آن است که طول موج فرکانس های نسل پنچم ارتباطات به 28 گیگاهرتز می رسد که بسیار بالا محسوب می شود در حالی که طول موج فرکانس های نسل چهارم ارتباطات 3.4 گیگاهرتز است.

این طول موج می تواند سرعت شگفت آوری را برای نسل پنجم ارتباطات به ارمغان بیاورد تا افراد زیادی بتوانند از آن استفاده کنند. با این حال فرکانس های بالا به سختی می توانند از دیوارها عبور کنند و در صورتی که سازمان «آفکام» انگلیس اجازه دسترسی به طول موج 26 گیگاهرتز را صادر کند باید در آینده برای رفع این گونه اختلالات احتمالی آنتن های نسل پنجم ارتباطات در تمام نقاط نصب شوند.

به عبارت دیگر شاید آنتن های نسل پنجم ارتباطات مانند آنتن های انتقال داده کنونی دیگر توسط مردم رویت نشوند چنانچه هم اکنون روترهای اینترنت بر روی سقف تمام متروهای شهر لندن نصب شده و قابل رویت نیست. در حالی که این فناوری از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است اما روند توسعه آن به زمانی طولانی نیاز دارد.

هزینه بالای استفاده از نسل پنجم ارتباطات

ترافیک مصرفی بزرگترین مشکلی خواهد بود که کاربران گوشی های تلفن همراه نسل پنجم ارتباطات با آن مواجه خواهند شد، به عنوان مثال هزینه خریداری 120 گیگابایت ترافیک از شرکت ارتباطی انگلیسی «BB» به 79 پوند می رسد و این برای بیشتر مصرف کنندگان هزینه بسیار بالایی محسوب می شود.

احتمال دارد سال 2019 سال رسمی آغاز به کار نسل پنجم ارتباطات باشد اما بسیاری معتقدند این شروع به سال 2020 یا 2021 موکول خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008430

وب گردی

وب گردی