مطالعه؛ دغدغه‌ای غیر قابل انکار

تنها با مطالعه درست می توان به مدارج بالاتر علمی دست یافت و کشورهایی که برای نحوه درست مطالعه کردن محصلان برنامه‌ریزی می کنند، بیشتر موفق به تربیت نیروهای متخصص مسلط می شوند. حال با توجه به مشکلاتی نظیر پایین بودن سرانه مطالعه و نبودن آموزش‌های درست در مورد مطالعه صحیح، چه راهکارهایی را می توان برای حل این مشکلات ارائه کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اصلی‌ترین موضوعی که در مورد یادگیری می توان به آن اشاره کرد، مطالعه است. عملی که لازمه اصلی تحصیلات است و بدون آن دو موضوع یادگیری و تحصیل بی معنی به حساب می آیند. تنها با مطالعه درست می توان به مدارج بالاتر علمی دست یافت و پیشرفت در زمینه های مختلف را تجربه کرد. در واقع کشورهایی که برای نحوه درست مطالعه کردن محصلان برنامه ریزی می کنند و آموزش های لازم را در این رابطه به آن‌ها می دهند، طبق آمار از نظر علمی در سطح بالاتری قرار می گیرند و موفق به تربیت نیروهای متخصص مسلط تری در مراکز آموزشی می شوند. درک درست از موضوع مطالعه، نیازمند آموزش صحیح و برنامه ریزی های دقیق در رابطه با مفهوم و هدف این عمل است. تنها در این صورت می توان بیشترین بازخورد را از تمامی سیستم های آموزشی دریافت کرد. حال باید دید با توجه به مشکلاتی نظیر پایین بودن سرانه مطالعه و نبودن آموزش‌های درست در مورد مطالعه صحیح، چه راهکارهایی را می توان برای حل این مشکلات ارائه کرد.

انقلاب انگلستان در زمینه مطالعه

انگلستان شاید کامل ترین کشور از نظر نظام آموزشی-مطالعاتی باشد؛ اما جالب است بدانید که در گذشته این موضوع دقیقا برعکس بوده و این کشور ورق را به طور کامل به نفع خود برگرداند.

همه چیز برای انگلیسی‌ها از آمار فاجعه‌بار کاهش سرانه مطالعه در این کشور شروع شد. بستری برای تحقیقات گسترده مسئولان این کشور درباره علل این اتفاق فراهم و نتایج جالب توجهی از این تحقیقات حاصل شد. مشخص شد اکثر مردم انگلستان علاقه‌مند به خواندن داستان ها و رمان های جنایی بوده و زمان زیادی را به مطالعه کتاب های آموزشی و نشریات اختصاص نمی دادند. دولت این کشور از همین راه توانست تغییرات زیادی را در زمینه افزایش سرانه مطالعاتی سالیانه و آموزش مهارت های مطالعه به مردم به وجود آورد. وزارت فرهنگ و هنر انگلستان با همکاری اتحادیه ناشران پس از بررسی نتایج، پروسه نشر کتاب های سرگرم کننده و مفید را آغاز کرد. ناشران کتاب هایی کم حجم با موضوعات آموزشی، داستان های کوتاه در مورد آشنایی با اتفاقات جهان و مقالاتی با موضوعات علمی جذاب که دولت انگلستان هزینه تامین آن ها را می داد، چاپ کرده و آن ها را در کتابخانه ها درست در تیررس شهروندان و دقیقا در کنار کتاب های پرطرفدار با موضوعات جنایی قرار دادند و نتیجه این شد که مردم انگلستان به مطالعه محتویات لازم و مفید علاقه مند شدند!

علاوه بر این، پس از این که دولت انگلستان سن شروع تحصیل برای کودکان را به 4 سال کاهش داد، بودجه کلانی را به آمادگی ها و دبستان ها اختصاص داد تا اشتیاق کودکان برای مطالعه از سنین پایین تقویت شود و آموزش های لازم را دراینباره برای دانش آموزان در نظر گرفت؛ آموزش هایی که در آن به انواع مطالعه، هدف از مطالعه و دلایل انجام این عمل اشاره شده است.

مسئولان بلند پایه این کشور نیز در نشریه ها به تشویق مردم برای مطالعه بیشتر پرداختند. برای مثال «نیک گلگ» نخست وزیر سابق این کشور در مصاحبه‌ای گفته بود: « هرگز نمی‌توانم زمانی را تصور کنم که بدون خواندن حداقل چند سطر کتاب روزم را به پایان برسانم، در پایان روز هیچ چیز شگفت انگیزتر از این نیست که خود را غرق یک کتاب کنید، خواه روز خوب بوده یا بد!»

برای ترویج مطالعه صحیح و آموزش مهارت‌های مربوط به آن چه باید کرد؟

الگوبرداری از روش‌ها و آموزش‌های کشورهای پیشتاز در زمینه های علمی و مطالعاتی از جمله کارهایی‌ست که می توان برای ترویج این عمل انجام داد. همچنین آموزش های درست درباره هدف و نحوه انجام این عمل، از دیگر کارهایی است که باید در ادامه برای اطمینان حاصل کردن از قرار گرفتن موضوع مطالعه در مسیری درست انجام شود و این حرکت تنها با برپا کردن زیر ساخت های آموزشی مناسب از دوران ابتدایی تحصیل و اختصاص بودجه مناسب برای این برنامه ممکن است.

موضوع دیگر مبارزه با «بیابان کتاب» است؛ واژه ای که برای اولین بار در ایالات متحده به کار گرفته شد و به این ماجرا اشاره داشت که افراد بی بضاعت، دسترسی به کتاب های مفید نداشته و حتی ترجیح می دهند در ازای کتاب، پول دریافت کنند. پس دولت آمریکا پروسه امانت دادن کتاب های خواندنی و مفید را در بین این قشر آغاز کرد و بیابان کتاب را از بین برد. طی این فرایند بیش از 27000 کتاب به خانواده های بی بضاعت امانت داده شد و نتیجه آن بالا رفتن سرانه مطالعه و حتی کمتر شدن فقر در ایالت هایی بود که از این سیستم بهره می‌بردند! این سیستم می تواند برای کشور ما نیز کارساز باشد.

نتیجه‌گیری

کشور ما نسبت به کشورهای پیشتاز اروپایی از نظر علمی و تکنولوژی، از سرانه مطالعاتی پایین‌تری برخوردار است و آموزش درستی برای نحوه مطالعه صحیح در مقاطع مختلف تحصیلی وجود ندارد، این کار نیازمند تزریق بودجه مناسب، برنامه ریزی آموزشی صحیح و تحقیقات گسترده در مورد دلایل این موضوع و علایق مردم است. تنها با تصمیم گیری های قاطع در باره این نیاز ها می توان به این معضل اجتماعی پایان داد. عمده مشکل این است که مردم دلیلی برای افزایش مقدار مطالعه روزانه خود نمی بینند. مشکلی که می توان آن ها را با تبلیغات مناسب درباره حقایق مطالعه و تاثیرات آن بر جامعه جهانی و جلسات آموزشی رایگان برای مردم تا حد زیادی حل کرد؛ جلسات آموزشی که برای راه اندازی نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1008435

وب گردی

وب گردی