نخبه‌پروری در ورزش به سبک دانشگاه آزاد اسلامی/ 9 مدرسه تخصصی ورزش در استان مازندران راه‌اندازی می‌شود

9 مدرسه تخصصی ورزشی برای دانش آموزان سما در استان مازندران راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد مهارت در میان دانشجویان به تمامی واحد‌ها ابلاغیه زده است تا در رشته هایی که توانایی دارند مدارس مهارتی راه‌اندازی کنند؛ همچنین با توجه به نگاه ویژه دکتر طهرانچی به مدارس سما و شعار از مدرسه تا دانشگاه با دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد به تمامی واحد‌ها ماموریت داده است تا در مدارس سما آکادمی‌های تخصصی ورزشی راه‌اندازی کنند.

این مدارس تخصصی در سال جاری به صورت آزمایشی از فصل تابستان برای دانش آموزان سما راه اندازی خواهد شد تا در ادامه این مدارس به صورت دائم در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی دایر شوند.

باتوجه به اینکه واحد های دانشگاه آزاد اسلامی از امکانات مطلوبی برخوردار هستند ابتدا مجوز باشگاه‌داری برای اداره کل تربیت بدنی هر استان صادر خواهد شد تا مدارس سما زیر نظر آنها مدارس تخصصی ورزش را راه‌اندازی کنند.

در کنار مدارس تخصصی برای دانش آموزان، واحد های دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری مسابقات کشوری درون دانشگاهی پیش‌قدم شدند و در استان مازندران رویدادهای ورزشی برگزار خواهد شد.

9 مدرسه تخصصی ورزش در استان مازندران راه‌اندازی می شود

در همین راستا در واحد های استان مازندران 9 مدرسه تخصصی ورزشی راه اندازی خواهد شد و تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مجوز باشگاه‌داری را دریافت کرده است. براساس گفته مسئولان واحد ساری به زودی مدرسه تخصصی شنا در این واحد برای دانش آموزان راه اندازی می شود.

همچنین قرار است در رشته های وزنه برداری، کشتی، فوتبال و والیبال مدارس تخصصی ورزشی در دیگر واحد های استان مازندران راه اندازی شود. تا کنون تنها یک واحد مجوز باشگاه داری دریافت کرده و 8 واحد دانشگاهی برای دریافت مجوز باشگاه‌داری درخواستشان را به آموزش و پرورش ابلاغ کرده اند و مراحل اولیه صدور مجوز سپری شده است.

دانش آموزان مدارس سما با توجه به استعدادی که دارند در دو بخش آموزشی و حرفه ای در مدارس تخصصی ثبت نام خواهند کرد تا پس از پشت سرگذاشتن مراحل اولیه به درجات بالاتری برسند.

برگزاری لیگ های درون دانشگاهی

استان مازندران در سال 98 میزبان 6 رویداد ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین رویداد ورزشی مسابقات کشتی پهلوانی جام ولایت با حضور 150 شرکت‌کننده به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر مازندران در در تاریخ 9 تا 11 تیرماه سال جاری خواهد بود و دومین رویداد ورزشی مسابقات وزنه‌برداری دانشجویان با حضور حداکثر 330 شرکت‌کننده به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است که این مسابقات از 20 تا 23 تیرماه در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود.

همچنین مسابقات فوتسال دسته یک و دو کارکنان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه در آبان ماه به میزبانی واحد قائمشهر برگزار خواهد شد.

گفتنی است مسابقات کشتی آزاد در شهریورماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با حضور حداکثر 400 شرکت‌کننده از دیگر رویدادهای ورزشی در استان مازندران است و مسابقات فوتبال دسته یک و دو دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حداکثر 700 دانشجو از 8 تا 21 اسفندماه به میزبانی واحد قائمشهر برگزار می‌شود.

اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران

واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران از اماکن ورزشی خوبی برخوردار هستند و درحال حاضر کل واحد ها دارای سالن های ورزشی و زمین های چند منظوره هستند. در استان مازندران 9 سالن ورزشی، 6 زمین فوتبال، یک سالن استخر و یک سالن چند منظوره وجود دارد.

در مجموع تمامی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی از اماکن ورزشی زیادی برخوردار هستند و با توجه به این موضوع اداره کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه دارد تا با بهره برداری از این امکانات فضا برای دانشجویان در حوزه ورزش ایجاد کند.

توافق اولیه دانشگاه آزاد با اداره کل تربیت بدنی استان مازندران

باتوجه به زیرساخت های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران توافقات اولیه همکاری اداره کل تربیت بدنی استان با اداره کل تربیت بدنی واحد مازندران صورت گرفته است و در صورت امضای تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی فضای خوابگاهی و ورزشی خود را در اختیار اداره کل تربیت بدنی قرار خواهد داد تا از این طریق درآمدزایی صورت گیرد.

به دلیل تعطیلی خوابگاه های دانشجویی در ترم تابستان و برگزاری مسابقات ورزشی متعدد در استان مازندران خوابگاه ها در اختیار ورزشکاران قرار خواهد گرفت و درآمد حاصل از اجاره اماکن ورزشی به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز خواهد شد تا بخشی از هزینه های دانشگاه از این طریق جبران شود.

به عنوان مثال در سال گذشته واحد ساری از اجاره سالن استخر 200 میلیون تومان و واحد بابل 240 میلیون تومان از اماکن ورزشی درآمدزایی کرده است.

راه اندازی پایگاه استعدادیابی با حضور استادان تربیت بدنی

طی هفته‌های اخیر جلسات متعددی بین مدیرکل تربیت بدنی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران برگزار شد و قرار بر این است در واحد های دانشگاه آزاد پایگاه های استعدادیابی تشکیل شود.

در این پایگاه های استعدادیابی ورزشی از استادان تربیت بدنی استفاده خواهد شد تا در دوره های مشخص این نفرات دانشجویان برتر را شناسایی و معرفی کنند.

استان مازندران مهد کشتی و وزنه‌برداری است و بسیاری از چهره های سرشناس ورزشی نظیر بهداد سلیمی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و با توجه به این ظرفیت قرار است مسئولان دانشگاه با پرورش استعداد های ورزشی به توسعه ورزش کمک کنند.

رحیمی: هدفمان درآمدزایی و پرورش استعداد‌های ورزشی است

رحیمی مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: همکاری خوبی با اداره کل تربیت بدنی استان مازندران داشتیم و درحال رایزنی هستیم تا به زودی با امضای تفاهم نامه همکاری برای دانشگاه آزاد درآمدزایی کنیم و با کمک درآمد های جانبی برخی هزینه ها را کاهش دهیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سطح استان بهترین اماکن ورزشی را در اختیار دانشجویان قرار داده است و همچنین قرار است تا با کمک اداره کل تربیت بدنی استان خوابگاه ها و اماکن را به تیم های ورزشی اجاره دهیم.

رحیمی تصریح کرد: تمامی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران سالن های ورزشی مناسبی دارند و در واحد‌های جویبار و تنکابن هم قرار است سالن های ورزشی مجهزی راه‌اندازی کنیم. در سطح استان هم زمین‌های چمن چند منظوره داریم که مسابقات فوتبال در آنجا برگزار می شود.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مازندران تصریح کرد: تمامی واحد ها برای راه اندازی مدرسه تخصصی ورزش باید مجوز باشگاه داری کسب کنند و درحال حاضر تنها یک واحد مجوز دریافت کرده و دیگر واحد ها مشغول گذراندن مراحل اداره هستند تا هرچه سریعتر برای دانش آموزان سما مدرسه تخصصی ورزش را راه‌اندازی کنند.

وی عنوان کرد: با راه اندازی مدارس تخصصی ورزشی نباید انتظار داشته باشیم در یک سال به هدفمان برسیم بلکه باید تلاش کنیم تا در بازه زمانی دو، سه ساله برترین دانش آموزان را شناسایی و پرورش دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، در صورتی که مدارس تخصصی ورزش سما در بازه زمانی که مشخص شده است موفق به شناسایی نفرات برتر شوند تعاملی با فدراسیون کشتی و وزنه برداری شکل خواهد گرفت تا آنها زیر نظر فدراسیون به رده‌های ملی راه یابند.

دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد در زمینه‌های علمی و ورزشی نخبه‌پروری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008457

وب گردی

وب گردی