وزرای خارجه اروپا از ادعاهای آمریکا علیه ایران درباره حادثه دریای عمان قانع نشدند

یک روزنامه انگلیسی گزارش داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا از ادعاهای آمریکا در خصوص دست داشتن ایران در حمله به دو کشتی در دریای عمان قانع نشده و خواستار تحقیقات مستقل هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشتند، ادعای آمریکا درخصوص نقش داشتن ایران در حادثه دو نفتکش در دریای عمان، فاقد شواهد کافی است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، در عین حال اعضای شورای اروپا در نشست روز دوشنبه، از انجام تحقیقات مستقل در این رابطه توسط سازمان ملل استقبال کردند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: «باید به گرد‌آوری اطلاعات ادامه دهیم». وی افزود: «ما اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی را داریم که در این مورد فرضیاتی را مطرح کرده‌اند و برای اینکه مطمئن شویم با اطلاعاتی که خودمان داریم، مقایسه می‌کنیم (با این حال) باید در این مورد بسیار با دقت عمل شود و ما در این زمینه با شرکایمان صحبت خواهیم کرد».

«استف بلوک» وزیر امور خارجه هلند گفت: «هلند به هرگونه شفاف‌سازی که قابل دست‌یابی باشد علاقه‌مند است».

«جین اسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: «معتقدم وظیفه اصلی وزرای امور خارجه اجتناب از جنگ است. باید این کار را همین امروز انجام دهیم. همانطور که ۱۶ سال پیش یقین داشتم اکنون نیز باور دارم نباید فکر کنیم می‌توان مسائل خاورمیانه را با اسلحه حل کرد».

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند تصریح کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید پیش از هرگونه جمع‌بندی، به شواهدی کامل دست یافته باشند. او گفت:‌ «من از خط مشی دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش که تحقیقات کامل درباره تمام حقایق موجود برای درک آن‌چه واقعاً رخ داده و یافتن مقصر این حادثه انجام شود، حمایت می‌کنم».

«انزو موآورو» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: «ما این‌طور فکر می‌کنیم که فضا برای یافتن راهی برای صلح و ثبات در جهان وجود دارد».

«هریت بالدوین» نماینده انگلیس در این نشست که حامی دیدگاه آمریکا است گفت: «اکنون ما طی تعطیلات آخر هفته به این جمع‌بندی رسیده‌ایم و اطمینان داریم این حادثه کار ایران بوده و آماده‌ایم اطمینان حاصل کنیم که این راه آبی کلیدی برای عبور و مرور کشتی‌ها باز می‌ماند».

بالدوین به‌جای «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست شرکت کرد. هانت که به‌دنبال تصاحب مقام نخست‌وزیری بریتانیا است، برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی در لندن مانده است.

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. شبکه خبری «العالم» به نقل از «منابع محلی عمان» اعلام کرده بود که این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند.

دو نفتکش در این حادثه دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه و «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، ایران را به دست داشتن در انفجار دو نفتکش در دریای عمان متهم کردند. این در حالی است که نفتکش‌ها محموله‌های متعلق به ژاپن را حمل می‌کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه در مصاحبه‌ای مدعی شد ایران حمله به دو نفتکش در دریای عمان را انجام داده و تصاویر منتشر شده از نفتکش‌ها حاکی از آن است که ایران این حمله را انجام داده است.

جرمی هانت به دنباله‌روی از آمریکا روز جمعه گذشته در سخنانی بدون ارائه شواهد مستند مدعی شد که «تقریبا قطعی است که ایران پشت حملات به تانکرهای نفت در دریای عمان است.» وی برای این ادعای خود به ارزیابی ادعایی مقامات آمریکایی علیه ایران استناد کرده بود.

آمریکایی ها با انتشار ویدئویی که نزدیک شدن یک قایق به یکی از دو کشتی آسیب‌دیده را نشان می‌داد، مدعی شدند ایرانی‌ها در این صحنه در حال از بین بردن مدارک برجای مانده از حمله به دو نفتکش هستند.

«محمد بن‌سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان سعودی نیز ادعای واهی دست داشتن ایران در این حادثه را تکرار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008465

وب گردی

وب گردی