زمینه رشد اقتصادی در اقیانوس آرام کسب‌وکارهای دیجیتال

دومین مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین وان کیش، پیش از ظهر امروز ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ با حضور سهامداران این شرکت در سالن پیام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طی سخنانی با اشاره به نیروی جوان این شرکت، گفت: مهمترین نکته اعتماد به این جوانان برای حرکت در صنعتی است که ظرفیت‌های آن کمتر از انتظارها شکوفا شده است. صنعت آی‌تی و آی‌سی‌تی، بخش خیلی اندکی از تولید ناخالص ملی ما را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بخش زیادی از تولید ناخالص کشور‌های مختلف از همین توسعه‌دهنده‌های سرویس‌ها اتفاق می‌افتد و سهم صنعت آی‌تی در کشور ما چیزی میان ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خودش اختصاص داده است. افزایش این میزان به توسعه شرکت‌هایی مثل مبین‌وان کیش بستگی دارد.

وی ادامه داد: به جز یک شرکت آی‌تی، هیچ شرکتی نمی‌تواند تصور درآمد و فروش دو‌ برابری را در سال داشته باشد و بتواند تجربه جدیدی را در مدت کوتاهی خلق کند. همه این‌ها مدیون ظرفیت ناشناخته بازار آی‌تی و آی‌سی‌تی، تلاش گسترده همکاران جوان و اعتماد شرکای خوب مبین‌وان است.

صابر امامی

مدیرعامل شرکت مبین‌وان کیش یادآور شد: ماهیت فضای ما سرویس‌های دیجیتال است. سال به سال حجم استفاده ما از این سرویس‌ها در حال افزایش است. ما جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که با تمرکز بر صنعت آی‌تی توانستیم در بورس حضور یابیم. با آن‌که حوزه زیرساخت صنعت آی‌تی یک اقیانوس قرمز است؛ در حوزه کسب‌وکار سرویس‌های دیجیتال با یک اقیانوس آرام رو‌به‌روییم. به همین دلیل رشد شرکت ما بسیار امکان‌پذیر و موجب علاقه‌مندی در شرکای تجاری ما برای توسعه این سرویس‌هاست. این مسیر اصلی حرکت مبین‌وان است. هرچه سال گذشته آماده‌سازی کردیم را از طریق سامانه کدال و بورس به اطلاع سهام‌داران می‌رسانیم.

امامی با بیان این‌که ما این مسیر را به عنوان ماهیت کلی کسب‌وکارمان انتخاب کرده‌ایم، گفت: سرویس‌های مبین‌وان درواقع سرویس‌های بالاسری سرویس‌های دیگر است. یعنی شما اپلیکیشن مبین‌وان را نصب نمی‌کنید اما خیلی از اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنید بر بستر پلت‌فرم‌های مبین‌وان فعال است و هر روز هم بر این سرویس‌ها افزوده می‌شود. این آینده کسب‌وکار مبین‌وان را تضمین می‌کند. هرقدر سرویس‌های دیجیتال در کشور توسعه پیدا کند، کسب‌وکار ما نیز گسترده‌تر می‌شود. قطعا نتایج این رشد به سهام‌داران خواهد رسید.

وی افزود: ارایه سرویس‌های محتوایی در هواپیما تا سرویس‌هایی که خدمات پرداختی یا محتوایی ارایه می‌دهند، همه مبتنی بر سرویس‌های مبین‌وان شکل گرفته‌اند. در کنار این‌ها ما سرویس‌های کلاسیک مبین‌وان نیز ادامه پیدا کرده و تکمیل شده است. اگر به مسیر حرکت مبین‌وان نگاه دقیق داشته باشیم، می‌بینیم که وابستگی ما به یک پلت‌فرم خاص کم شده و بین دو پلت‌فرم تقسیم شده است. هم‌اکنون دو پلت‌فرم کسب‌وکاری دیگر هم افزوده شده و تا پایان سال جاری(۱۳۹۸) بیشتر هم می‌‌شود. این نشان می‌دهد که ما در لاین‌های مختلف کسب‌وکاری می‌توانیم این سرویس‌ها را ادامه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بازار بین‌المللی در افق نگاه شرکت مبین‌وان کیش پرداخت و گفت: نگاه خاص به بازار بین‌الملل از اهداف ویژه مبین‌وان بوده است. برای ارسال سرویس دیجیتال به خارج از کشور به ابزاری به نام گمرک یا سیستم حمل‌ونقل پیچیده نیاز نداریم. ما این اپلیکیشن‌ها را در بازار بین‌المللی رجیستر می‌کنیم و آن‌هایی که علاقه‌مند هستند به راحتی در بستر‌های آنلاین از این سرویس‌ها استفاده کنند. این به معنای دسترسی به بازار بین‌المللی با کمترین تهدیدها و تحریم‌هاست. البته نقطه مقابل هم اتفاق می‌افتد. یعنی اپلیکیشنی با دو یا سه دلار در سطح دنیا استفاده می‌شود و همین پول‌های خرد می‌تواند اکوسیستم اقتصادی را رشد دهد.

مدیرعامل شرکت مبین‌وان کیش با اشاره به این‌که این شرکت توانست به عنوان نماینده برای صادرات محصولات دیجیتال رجیستر شود، گفت: این فرصتی برای ماست تا بتوانیم علی‌رغم تحریم‌های موجود، درآمد دلاری داشته باشیم. چارچوب عملیاتی ما رضایتمندی مشتریان است. میزان شکایت‌ها در شرکت مبین‌وان به شدت کاهش یافت و سرویس های ما توانستند رضایتمندی بالاتری را نسبت به گذشته به دست آوردند.

امامی یادآور شد: در کنار سود و درآمد بیشتر رضایت بیشتر مشتریان مبین‌وان را هم داشتیم. مبین‌وان شرکتی است که با حداقل‌های نزدیک به صفر وام بانکی یا مسائل نگران‌کننده برای سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کند و این نشان می‌دهد که مبین‌وان جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رشد کردن است. چون زمینه‌های رشد بسیار فراهم است.

به گفته وی، با حضور جوانان تحصیل‌کرده در زمینه آی‌تی و باتیم کمتر از ۵۰ نفره نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد در مبین‌وان ایجاد شده است. اگر این را با شاخص‌های منابع انسانی در مقابل درآمد‌های شرکت‌های دیگر مقایسه کنیم، متوجه بهره‌وری بالای نیروی انسانی توامند مبین‌وان کیش خواهیم شد. مسیر رشد درآمد ما لزوما با افزایش هزینه‌ها و رشد منابع انسانی شکل نمی‌گیرد و اتفاقا ارزش افزوده ناشی از فکر‌ها می‌تواند شرکت‌های آی‌تی را رشد دهد. خوشحالیم که این اعتماد از سوی سهامداران نسبت به شرکت ما وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به «مبین‌لند» پرداخت و گفت: این بخش نیز از ظرفیت‌های مهم مبین‌وان است که زیر نظر ما فعالیتش را از سال گذشته آغاز کرده است. می‌دانیم که مسیر رشد شرکت‌ها با کمک ایده‌های ناب جوانان شکل می‌گیرد. مبین‌وان سال گذشته ۱۸ گروه استارت‌آپی را با خود همراه کرد و توانست سهم جدیدی را در بازار به خودش اختصاص دهد. نتیجه این هم‌افزایی این بود که مبین‌لند امروز به عنوان یک پسا شتاب‌دهنده شناخته شود.

مدیرعامل شرکت مبین‌وان کیش یادآور شد: ما به هم‌پیمانی برای حداقل ۴ سال دیگر نیاز داریم تا بتوانیم سهم صنعت آی‌تی را از تولید ناخالص کشور بالا ببریم. این وظیفه ماست که ظرفیت‌های خودمان را برای کمک به اقتصاد کشور به کار بگیریم. اگر این هم‌دلی رخ دهد، می‌تواینم برای آینده دنیا و آخرتمان این را ثبت کنیم که توانستیم با کمک هم جریان اقتصادی برای اشتغال جوانان کشور فراهم آوریم و باری از دوش اقتصاد کشور برداریم.

صابر امامی

وی تاکید کرد: ما در تمام شاخص‌ها در مبین‌وان تجربه رشد دو تا سه‌برابری داشتیم. امیدواریم مبین‌وان در این ۴ سال پیش رو بتواند رویایی که در پی آن است و جایگاهی که می‌‌خواهد در صنعت آی‌تی به دست آورد را محقق کند. مبین‌وان توانست در سال گذشته تعامل زیادی با سازمان‌های مختلف داشته باشد. ما حجم زیادی از افشا را در سال گذشته تجربه کردیم. این افشا‌ها با شفافیت کامل رخ داده است و امیدوارم بذرهایی که کاشته شده است، بتواند در سال‌های پیش رو اثر خودش را به صورت‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه بگذراد.

منبع: تابناک تهران

کد خبر: 1008475

وب گردی

وب گردی