بافرهای ساخت داخل، هزینه آزمون های زیست پزشکی بر پایه بافر را یک پنجم می کند

آزمون انحلال یا رهایش، یکی از مراحل ارزیابی کارآمدی داروی تولیدی است و با انحلال‌گر یا بافرها انجام می‌شود. این محصول دانش‌بنیان توسط یکی از شرکت‌های فناور دارویی تولید و به بازار عرضه شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر فرآورده‌ دارویی که تولید می‌شود باید مطابق قواعد و قوانین FDA اسناد کارآمدی داشته باشد. برای اثبات کارآمدی محصول، آزمون های مختلفی صورت می گیرد که یکی از آن‌ها، انحلال یا رهایش است که بافرها به کمک این کار می‌آیند؛ بافرها یا انحلال‌گرهایی مثل «بافر نمکی فسفات» فرآیندهایی مانند رهایش یا انحلال دارو را ممکن می‌کند.

«محمد اکرمی» رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان «زیست‌مواد فارمد»، با بیان این‌که قرص بافر نمکی فسفات مورد استفاده مراکز تحقیقاتی زیست پزشکی است، افزود: این فرآورده به‌عنوان یک محصول جامع شامل تمامی اجزای بافر نمکی فسفات، علاوه بر آزمون رهایش دارو در آزمایشات ایمنی، میکروبیولوژیکی، کشت سلولی جهت رقت نمونه به کار می‌رود.

اکرمی، با بیان این‌که محصول دانش‌بنیان تولید داخل، چالش‌های موجود تهیه بافر را ندارد، افزود: از مزایای این محصول نسبت به معرف های مشابه موجود، می توان به سهولت و کوتاه شدن زمان تهیه بافر، عدم نیاز به ابزارهای سنجش دقیق مانند ترازو و pH سنج و عدم هدررفتن و آلوده شدن مواد اولیه در فرآیند توزین اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره زیست‌مواد فارمد، درباره کارآمدی و استفاده از بافرهای نمکی گفت: بافر PBS، یکی از رایج ترین انواع است؛ چراکه غیر سمی است. این محصول اغلب برای رقت نمونه در زیست شناسی مولکولی و به عنوان پروتئین رقیق کننده در غربالگری مولکولی استفاده می شود. علاوه بر این، بافر می تواند به عنوان تعادلی برای ستون­های ژل فیلتراسیون عمل کند و مناسب برای آزمون های زیست پزشکی کلیه آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دارویی است.

اکرمی، درباره نحوه استفاده از این محصول دانش‌بنیان گفت: یک قرص را در یک بالن آزمایشی گذاشته و به حجم مناسب با آب دیونیزه می رسد، با هم زدن طی چند دقیقه حل می شود.

مدیرعامل زیست‌مواد دارویی، به فعایت این شرکت فناور با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی گفت: 3 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته تحصیلی «زیست‌مواد دارویی» که رشته جدیدی است این شرکت دانش‌بنیان را ایجاد کردند. اصلی‌ترین هدفمان، تولید محصولات دارویی، تشخیصی و مکمل‌های غذایی شیمایی با دانش فنی بومی است.

وی افزود: محصولات دیگری هم در تحقیق و توسعه داریم که کیت‌های تشخیصی از جمله کیت تشخیصی آلبومین، کیت سنجش فاویسم که در تشخیص اختلالات خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال تولید است.

اکرمی، تولید مکمل‌های غذایی را فاز دیگری از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: قارچ گانودرما، مکمل‌های مشتقات ال کارنتین که مکملی مفید برای بهبود سوخت‌وساز بدن است و اثرات متنوعی از جمله خواص ضد سرطانی و ترمیمی دارد و همچنین مکمل لیپوئیک اسید در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند.

وی، تولید داخلی این محصول دانش‌بنیان را تأمین کننده یکی از نیازهای کشور در حوزه مواد شیمیایی و دارویی دانست و گفت: گرچه آمار دقیقی از واردات این فرآورده وجود ندارد؛ اما عمده نیاز کشور از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شود. در حالی‌که هر قرص وارداتی، 10 هزار تومان هزینه دارد نمونه داخلی را در این شرکت دانش‌بنیان، با کیفیتی هم‌پای نمونه خارجی با قیمتی یک پنجم نمونه وارداتی خارجی عرضه می‌‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008498

وب گردی

وب گردی