مراکز پژوهشی کشور به دستگاه‌های بومی مجهز می‌شود

کمک به تامین تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز مراکز تحقیقاتی و درمانی یکی از گام هایی است که می تواند در ترویج و پیشرفت تحقیقات در حوزه های مختلف علمی کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات موثری انجام داده تا شاهد پیشرفت این حوزه نوپا و تاثیرگذار در کشور باشیم.

در این راستا به تازگی پژوهشکده علوم اعصاب "بازتوانی عصبی" دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران به دستگاه «تحریک الکتریکی فراجمجمه ای» تجهیز شد. البته سال گذشته نیز 6 مرکز دانشگاهی و درمانی با حمایت ستاد به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته درحوزه های شناختی مجهز شدند. تجهیزاتی که این مراکز با آن مجهز می شوند ساخت محققان داخلی است که با تلاش و همت خود نسبت به ساخت آنها اقدام کردند.

ستاد توسعه علوم شناختی از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات درحوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد و از طرف دیگر برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی درمراکز علمی و دانشگاهی فعالیت دارد.

روش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای دارای کاربردهای بالینی و توانبخشی بوده و با توجه به نتایج حاصل از تاثیر مثبت این روش درمانی، امروزه تحقیقات گسترده ای در شناخت نحوه اثر این شیوه ، افزایش کارایی و اثرگذاری و همچنین امکان بکارگیری آن برای درمان دیگر بیماری ها و اختلال های عصبی-شناختی درحال اجرا است.

طرح ساخت دستگاه تحریک الکتریکی متمرکز فراجمجمه ای با حمایت ستاد علوم شناختی، در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیرآغاز شد و یکی از روش های مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماری ها است.

عباس نوروزیان معاون تحقیقاتی پژوهشکده علوم اعصاب "بازتوانی عصبی" دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران گفت: این مرکز یک دهه پیش فعالیت درمانی و تحقیقاتی خود را آغاز کرد و درحال حاضر با برخورداری از مراکز تحقیقات "الکتروفیزولوژی"، "مغز و اعصاب"، "ضایعات مغزی و نخاعی" ، "ام اس "و "پزشکی ورزشی " سالانه به 50 هزار مراجعه کننده خدمات ارائه می دهد.

ستاد می کوشد با فراهم آوردن زمینه های حمایتی، فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده تری را برای دانشجویان، اساتید و متخصصان در حوزه های علوم شناختی مهیا کند و گامی عملی در امر تربیت کارشناسان در حوزه های علوم شناختی برداشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008512

وب گردی

وب گردی