مهم‌ترین چالش مدیریتی حوزه پزشکی نبود تفکر راهبردی است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحلیلی که برمدیریت بیمارستانی کشور انجام شده به این نتیجه رسیده است که مهم‌ترین چالش، نبود تفکر راهبردی در حوزه پزشکی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید کامل تقوی‌نژاد در مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی رؤسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: یکی از الزامات این روزهای جامعه سلامت، توجه به نظام سلامت و ارتقای آن در سراسر کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده مدیریت و خدمات سلامت در کشور بیمارستان‌ها هستند، پس آموزش مدیران و نیروی انسانی در بیمارستان‌ها ضروری است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: آموزش باید به عنوان چراغ هدایتگر در بیمارستان‌ها روشن باشد؛ زیرا علم پزشکی مرتب در حال پیشرفت و تغییر است. توانمندسازی فقط آموزش بالا به پایین و یک‌طرفه نیست؛ بلکه توانمندسازی باید دو طرفه باشد و تمامی پزشکان در آن حضور داشته و سهیم باشند.

وی به خطای پزشکی و مدیریتی اشاره کرد و گفت: نیاز رؤسای بیمارستان‌ها به مدیریت آموزشی بسیار مهم است؛ زیرا امروز در دنیا از جمله ایران خطای مدیریتی بیشتر از خطای پزشکان است که آمارش در کشور ما نیز قابل تعامل است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: نیاز به روزآمدسازی نظام سلامت در کشور به شدت احساس می‌شود به همین علت به دنبال شبکه‌سازی بیمارستان‌های کشور و برای افزایش مهارت و دانش هستیم.

تقوی‌نژاد درباره چالش عمده حوزه پزشکی گفت: موسسه معتمد روی ۳۰ مدیریت بیمارستانی در کشور تحقیقی انجام داد و براساس این تحلیل داده‌ای که به‌دست آمد مهم‌ترین چالش، نبود تفکر راهبردی در حوزه پزشکی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت عنوان کرد: سیستم ارزیابی کارکنان در مدیریت انسانی باید به‌روزرسانی شود تا ارتقای نیروی انسانی پیش رود و ساختار مدیریتی بیمارستان‌ها بهبود پیدا کند.

وی درباره بهره‌برداری از اطلاعات گفت: مدیریت اطلاعات و آگاهی پایین مدیران برای جمع‌آوری اطلاعات، چالش اصلی حوزه اطلاعات است و یکپارچگی مناسبی در این حوزه وجود ندارد که باید راهکاری برای آن اندیشه شود.

تقوی‌نژاد ابراز کرد: دوره توانمندسازی برای پزشکان اورژانس عراق و افغانستان نیز با کمک موسسه معتمد برگزار شد و در سال گذشته برای دیپلماسی علمی اثرگذار بوده است. عدالت در توزیع مدیران در سراسر کشور بسیار اهمیت دارد و از تمرکز مدیران موفق در مرکز کشور باید جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008513

وب گردی

وب گردی