کنسولگری سابق انگلیس؛ جاذبه گردشگری تاریخی ـ فرهنگی خرمشهر

ساختمان هلال‎احمر خرمشهر که در گذشته کنسولگری انگلستان در این شهرستان بود، در حال حاضر یکی از بناها و جاذبه‎های گردشگری منطقه آزاد اروند به شمار می‎رود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نجلا درخشانی، کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی در این یادداشت می نویسد: این بنا در دوره‌ قاجار و متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه گرم و مرطوب خرمشهر طراحی و ساخته شده، به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان به‌دلیل وجود ایوان‌های مقابل اتاق‌ها از شدت تابش آفتاب کاسته شده و باعث کاهش دمای هوا در فضاهای بسته شده است.

قطور بودن جرزها و وجود لایه‌ کاهگل روی بام باعث کمک مضاعف به تعدیل دمای هوا و کاهش چشم‌گیر آن نسبت به دمای خارج از ساختمان می‌شده است. همچنین وجود بازشوهای متعدد و مقابل هم به ایجاد کوران هوا و تهویه‌ مداوم کمک بسیاری کرده است. پوشش هر دو طبقه‌ بنای هلال‌احمر از نوع تخت با تیرهای چوبی بوده است. بنای هلال‌احمر به‌صورت کوشک مانند و برون‌گراست که استفاده از نور طبیعی در ساعات مختلف روز، مکث، عبور و تماشا در سازمان فضایی آن به‌خوبی رعایت شده است.

تزئینات به‌کاررفته در نمای ساختمان هلال احمر شامل نَغُول‌های آجری در اطراف قوس‌های ورودی‌ها و قطاربندی در رُخ‌بام بناست، نَغُول جمع کلمه‌ نَغِل به معنای گودی است، این المان جنبه‌ تزئینی در نمای ساختمان‌ها داشته و اغلب دارای شکل هندسی مستطیل و یا مربع است که معمولاً در بالای سردرها و گاه به‌صورت ترکیبی همراه با طاق‌نما ساخته می‌شود. قوس‌های (چفدها) به‌کاررفته در ساختمان هلال احمر به‌صورت «مازه‌دار» از نوع چفد مازه‌ای کُند (بیز یا هَلوچین کُند) و مازه‌ای کَفته هستند.

ویژگی‌های موجود در فضاهای ساختمان کنسولگری سابق انگلیس:

حضور همزمان سه گونه فضای باز مانند: حیاط، نیمه باز (پوشیده) مانند: ایوان و بسته مانند: اتاق‌ها

وجود نسبت‌ها و تناسبات مختلف در سه فضای باز، نیمه باز و بسته

امکان انجام فعالیت در سه فضای باز، نیمه باز و بسته

انعطاف پذیری فضاها در مقابل پویایی، رفتار و حالات انسانی، عملکردها و ایجاد تعادل

ارتباط بصری مستقیم اکثر اتاق‌ها با فضای آزاد و استفاده از چشم‌انداز زیبای کانال عضدی

وجود تقارن در طراحی فضاها و همچنین در نماهای ساختمان

بنای تاریخی و ارزشمند هلال‌احمر در تاریخ 16/8/1379 (07/11/2000) با شماره‌ 2845 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون در حال مرمت توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008550

وب گردی

وب گردی