جهان در احاطه آتش سبز

شاید شما هم با بویی مانند عدس سوخته در پارک و خیابان‌های خلوت روبرو شده باشید؛ بویی متعلق به مخدری روانگردان به نام «ماری جوانا» که دروازه ورود بسیاری از جوانان به دنیای سیاه بی‌خبری است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ماده مخدر «ماری‌جوانا» که با دو نام «علف» و «گل» نیز در کشورمان شناخته می شود، یکی از مشتقات گیاه «کانابیس» است که یک دراگ فعال کننده روان به حساب می آید. ماده مخدری که به گفته کارشناسان بر خلاف تفکرات عامه مردم بسیار اعتیادآور است و فرد را از نظر روانی به خود وابسته می کند. علاوه بر این ها، از آن جا که ماری‌جوانا به صورت سیگار بین افراد جامعه مصرف می شود، با گذشت زمان می تواند بیماری های فیزیکی و خطرناکی مانند سرطان ریه را نیز با خود به همراه آورد.

با همه این ها، مسئولان کشورهای غربی نه تنها به مبارزه با مصرف این ماده مخدر نمی پردازند، بلکه هر روز شاهد این هستیم که کشوری مصرف این ماده مخدر خطرساز را برای مصرف شخصی مردم در ملأ عام آزاد اعلام می کند! در ادامه به بررسی خطرات و پیامدهای استفاده از این روانگردان و قوانین مصرفی آن می‌پردازیم.

بدون اعتیاد است و شادی‌آور؟ تجربیات مصرف‌کنندگان چیز دیگری می گوید!

همان طور که بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، مصرف کنندگان و فروشندگان این ماده مخدر بر این که گل به هیچ وجه اعتیادآور نیست، اصرار دارند؛ موضوعی که تا حد زیادی واقعیت ندارد. ممکن است اعتیاد این ماده مخدر فوری نباشد اما حتمی‌ است. به همان اندازه که سیگار می تواند اعتیادآور باشد، علف نیز وابستگی هایی ایجاد می کند. در واقع مشکل از جایی شروع می شود که فروشندگان این ماده مخدر با وعده شادی آور بودن آن، جوانان کشورهای مختلف را هدف قرارداده و فروش این ماده به اقشار جوان تر جامعه را آغاز می کنند. وعده ای که طبق تحقیقات دانشگاه «آکسفورد»، دقیقا خلاف آن ثابت شده است!

محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان، با انجام آزمایش هایی به این نتیجه رسیده اند که مصرف این ماده مخدر می تواند تاثیرات برگشت ناپذیری در زمینه سلامت روح و روان روی قشر جوان‌تر جامعه بگذارد. طبق این پژوهش ها این ماده مخدر تاثیر افسردگی بسیار بیشتری روی این دسته از افراد دارد.

پروفسور «نانسی مایو»، عضو دپارتمان پزشکی دانشگاه «مک گیل» دراین باره می گوید: «در تحقیقات انجام شده مشخص است که حدود 7 درصد از جوانان بین 18 تا 30 سال دو کشور آمریکا و کانادا به طور مرتب ماری‌جوانا مصرف می کنند. این به معنای افسردگی 25000 جوان کانادایی و حدود 400000 جوان آمریکایی‌ است! یک آمار فاجعه بار.»

اثرات شادی آور این ماده مخدر لحظه ای و فقط مربوط به زمان هایی‌ است که مصرف کننده تحت تاثیر آن قرار دارد و بعد از بین رفتن اثرات آن، احساس دل مردگی و افسردگی جای آن شادی کاذب اولیه ناشی از مصرف را گرفته و این موضوع، باعث می شود مصرف کننده برای رهایی لحظه ای از افسردگی باز هم به مصرف گل روی بیاورد؛ اعتیاد ناشی از این ماده مخدر در اصل حاصل این اتفاق است.

این اعتیاد کاملا ذهن انسان را درگیر کرده و می تواند او را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد.

مصرف دارویی آن بیش از مفید بودن، مخرب است

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه «میشیگان» آمریکا، نصف بیشتر افرادی که از این ماده برای مصارف دارویی بهره برده اند، در هنگام رانندگی تحت تاثیر اثرات این ماده مخدر بوده اند؛ حداقل یک بار در طول شش ماه به مدت دو ساعت!

ماری‌جوانا موجب سرگیجه، افزایش اعتماد به نفس و از دست دادن کامل تمرکز نسبت به رخداد های اطراف می شود و در ایالات متحده، رانندگی تحت تاثیر ماده مخدر گل علاوه بر جریمه هزار دلاری، می تواند تا 2 سال زندان داشته باشد!

حدود 270000 آمریکایی در سال گذشته به صورت قانونی برای درمان از ماری‌جوانا استفاده کرده اند و این یعنی رانندگی حداقل 135000 آمریکایی در حالت خلسه و نشئگی که این موضوع علاوه بر ایجاد خطر برای راننده، سایر شهروندان را نیز در معرض خطر جدی قرار می دهد.

قوانین آزادسازی مصرف ماری‌جوانا

در حال حاضر مصرف ماری‌جوانا در بسیاری از کشورهای جهان غیرقانونی‌ است اما اخیرا قوانینی برای فروش و مصرف این ماده مخدر در کشورهای اروگوئه، کانادا، هلند و 10 ایالت آمریکا وضع شده که به شهروندان اجازه این کار را می دهد. همچنین در 32 ایالت کشور آمریکا و چند کشور دیگر از جمله بریتانیا، اسپانیا، آلمان،ایتالیا و استرالیا فروش و مصرف دارویی آن کاملا قانونی‌ است.

قوانین مربوط به آزادسازی کامل این ماده مخدر، می تواند بستری را برای ورود سایر نمونه های روانگردان به بازار و رسیدن آن ها به دست مصرف کنندگان فراهم کنند و این فاجعه ای برای جامعه جهانی‌ است. با توجه به تاثیرات این ماده مخدر، شوک شدیدی به سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا وارد خواهد شد و محصلین در صورن اعتیاد به مصرف این ماده، بازدهی ذهنی خود را به مرور زمان از دست داده و همان طور که گفته شد، از نظر روانی کاملا به علف وابسته خواهند شد.

ساعتی غافل شدم صد سال راهم دور شد...

طبق آمار، تا سال گذشته چیزی حدود دو میلیون و هشتصدهزار نفر مصرف کننده مستمر ماده مخدر گل در کشور وجود داشته که این تعداد تا به امروز به بیش از سه میلیون نفر رسیده و این ماده بعد از تریاک، در رتبه دوم پرطرفدارترین مواد مخدر مصرفی کشور قرار دارد.

دولت و سیستم قضایی تا به امروز رفتاری آرام و غیرمنطقی را در برابر این موضوع در پیش گرفته و نتیجه اش هم چیزی جز افزایش مقدار تولید و مصرف این ماده در کشور نبوده است. فروشندگان به راحتی به کارشان ادامه می دهند و پروسه شناسایی و دستگیری تولیدکنندگان این ماده در ایران به دلیل در اولویت قرار نگرفتن این موضوع که از موضوعات اصلی آسیب به کشورمان با نابودی جوانان ایرانی‌ است، به کندی پیش می رود؛ در نتیجه ی این اتفاقات به صورت روزانه به تعداد مصرف کنندگان این ماده مخدر با توجه به وضعیت معیشتی و روحی مردم افزوده می شود.

آموزش درستی در مدارس و دانشگاه ها در مورد اثرات مخرب این ماده مخدر وجود ندارد و مسئولان آموزشی کشور اجازه داده اند تبلیغات دروغین افراد مختلف در داخل و خارج کشور جوانان کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند و طبیعتا نکته مثبتی در این موضوع یافت نمی شود!

اکثر آسیب دیدگان و مصرف کنندگان سابق مواد مخدر در ایران که حالا تاثیرات مواد مخدر پیشرفته و خطرساز‌تر روی جسم و روان خود را کاملا مشاهده و حس می کنند، به این ماجرا اشاره دارند که همه چیز برای آن ها از سطوح پایین مصرف مواد مخدر شروع شده و به مرور هنگامی که از یک ماده مخدر خسته شده و آن را تنها به دلیل اعتیاد مصرف می کرده اند، مجبور به تغییر دوز خود و روی آوردن به مواد مخدر خطرناک تر و در نتیجه روبرو شدن با بحران های جسمی و روحی شدید تری شده اند.

همچنین مصرف کنندگان علف در ایران، خود را با بیان این موضوع که این ماده در خارج از کشور مصرف پزشکی و طبی دارد توجیه کرده و به مصرف گل ادامه می دهند؛ غافل از این که حتی اگر این ماده در خارج از کشور مصرف پزشکی داشته باشد و به عنوان دارو استفاده شود، این اتفاق زیرنظر پزشکان متخصص اتفاق می افتد و نسخه بسیار محدود و کنترل شده ای برای بیماران مبتلا به بیماری هایی به مانند پارکینسون و صرع تجویز می شود؛ همان گونه که برای سایر داروهای نیازمند نسخه این اتفاق رخ می دهد. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه دارویی ساده به مانند استامینوفن نیز مشکلات جدی را برای شما رقم خواهد زد!

نتیجه گیری

ماده مخدر ماری‌جوانا، سیستم آموزشی و جوانان کشورمان را هدف قرار داده و با در دسترس بودن و عدم تلاش نهاد خاصی برای مقابله با انتشار بیشتر این موج خطرناک، روز به روز به تعداد طرفداران خود در کشور اضافه کند و تعداد مصرف کنندگان این ماده هر روز بیشتر می شوند. بحث اصلی اما دانش غلط جوانان درباره این ماده مخدر است که در صورت وجود آموزش های درست در مراکز آموزشی و آشنایی بیشتر آن ها با این موضوع، می توان این موضوع را تا حد زیادی حل کرده و در نتیجه از اعتیاد به آن در جامعه کاست و شاهد کاهش معتادان به ماری‌جوانا بود.

ماری‌جوانا حالا با توجه به قوانین آزادسازی مربوط به آن راه خود را بیش از پیش به کشورمان بازخواهد کرد و اگر اقدامی برای جلوگیری از رواج بیشتر آن صورت نگیرد، اثرات آن روی جامعه آموزشی و جوانان جبران ناپذیر خواهند بود.

کد خبر: 1008557

وب گردی

وب گردی