ستاری: آذربایجان شرقی پایتخت دانش‌بنیان می‌شود

معاون علمی و فناوری با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد نخستین مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری برظرفیت های بالای استان آذربایجان شرقی درزمینه شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ ها تاکید کرد و گفت:این استان می تواند پایتخت زیست بوم دانش بنیان ایران باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،اولین مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری مناطق آزاد تجاری کشور با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ومحسن نریمان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

این مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری برای نخستین باراست که در یک منطقه آزاد تجاری با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی ایجاد و میزبان تیم‌های نوآور و فناور می شود. 8 دانشگاه و حدود 8000 دانشجو فرصتی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور بر بستر منطقه آزاد ارس است.

مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری منطقه آزاد و تجاری ارس با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی قرار است میزبان استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه‌ای باشد که توسط جوانان دانشگاهی و بومی این منطقه ایجاد می شود. به کمک پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، ایده پردازان این کسب و کارها تا رسیدن به مرحله تجاری سازی و ارائه محصول یا خدمت نوآورانه هدایت و حمایت می شوند.

آذربایجان شرقی پایتخت دانش‌بنیان می‌شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرفیت های بومی استان آذربایجان شرقی را فرصتی برای رونق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث های جدی ماست و استان آذربایجان شرقی بسیاری از پیش نیازها و لازمه های رونق اقتصاد دانش بنیان را برخوردار است و موجب می شود تا راه رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری در این استان هموار شود.

وی با بیان این که بسیاری از لازمه های تحقق هدف دانش بنیان شدن ، در این استان وجود دارد تاکید کرد: تبریز با دانشجویان مستعد و اعضای هیأت علمی آن، صنایع وفضای مناسب برای کارآفرینی اش ، از ظرفیت های لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان برخوردار است.

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: در بازدید هایی که امروز از بخش های فناور و دانش بنیان استان خواهیم داشت، تلاش می کنیم تا ضمن کمک به رفع مشکلات زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ، رونق تولیدات دانش بنیان را به کمک پیوند نوآوری و صنایع بومی این استان جلو ببریم.

مجموعه‌ای که گل می‌کارد و شادی درو می‌کند

در ادامه این سفر یک روزه، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت «ارس تارلا امین» بزرگ ترین گلخانه کشور به روش هیدرپونیک بازدید کرد.این مجموعه 32 هکتاری با اشتغال بیش از 550 نفر، بیش از 80درصد از محصولات صیفی خود را صادر می کند.

انتقال دانش فنی گلخانه با استفاده از سامانه های هوشمند که هدررفت کم تر از یک درصد با بهره وری بالای 90درصدی از آب را به همراه دارد، از مزیت های این گلخانه دانش بنیان است.

فعالان فناور این گلخانه هوشمند با شعار "گل بکاریم و شادی و ثروت درو کنیم" ضمن خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، ارزآوری داشته اند.

سعدالله اسکندری، مدیرعامل تارلا امین گفت: بزرگ ترین مجتمع گلخانه ای هیدورفونیک کشور، در حال حاضر در 32 هکتار محصولات خود را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه می کند. تا دو سال آینده 60 هکتار دیگر به این مجموعه اضافه می شود و فضای سرپوشیده مجموعاً به 90 هکتار می رسد.

وی از نوآور بودن و هوشمندی به عنوان ویژگی های شاخص این گلخانه نام برد و ادامه داد: انتقال پیشرفته ترین دانش گلخانه در شرایط هیدروپونیک یکی از ویژگی های این مجموعه است که به کمک کارشناسان متخصص، تکنسین ها و کارگران ماهری که به صورت تخصصی آموزش دیده اند فعالیت می کند.

این فعال دانش بنیان با بیان این که 4 محصول خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تولیدی این گلخانه به دیگر کشورها صادر می شود، افزود: بیش از 80 درصد محصول تولیدی این گلخانه، صادراتی است و ضمن ایجاد اشتغال، برای کشور ارزآور است.

اسکندری، بومی سازی دانش جهانی با حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی را مهم ترین ویژگی این مجموعه دانست و گفت: از سیستم های هوشمند برای کنترل گرمایش تهویه و آبیاری و بازگشت دوباره آب استفاده می کنیم. این هوشمندی موجب می شود مصرف انرژی 20 تا 50 درصد کاهش یابد و راندمان آب به بالای 99 برسد. همچنین در حالی که دیگر گلخانه 10 تا 15 درصد ضایعات دارند، ضایعات این گلخانه کمتر از یک درصد است.معتقدیم با وجود بحران کم آبی اگر از آب بهره وری خوبی صورت نگیرد مشکلات جدی خواهیم داشت ، بنابراین از پیشرفته ترین سامانه های کنترل مصرف و بازیابی آب بهره می بریم.

دانش‌بنیان‌های صنعتی تبریز

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از دو شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی تبریز بازدید و با فعالان فناور این شرکت ها گفت وگو کرد.

شرکت دانش بنیان مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگامان که با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی راه اندازی شده است، با بیش 710 نفر نیروی انسانی متخصص در زمینه زیرساخت های نرم افزاری و پروژه های مهندسی و امنیت شبکه فعالیت می کند.

شرکت پارت صنعت پایا آذر سپهر هم با استفاده از دستگاه های تمام خودکار، قطعات خودرو را با دانش فنی بومی تولید می کند.

گفتنی است معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و همراهان وی در ادامه این سفر یک روزه ضمن افتتاح مراکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی، مرکز رشد واحدهای فناور حوزه کشاورزی را افتتاح خواهد کرد.

دیدار معاون علمی و فناوری و امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی پیش از حضور در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان از دیگر برنامه های سفر یک روزه کاروان علم و فناوری به استان آذربایجان شرقی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008582

وب گردی

وب گردی