آینده نامعلوم امنیت غذایی کشور، با کاهش دانشجویان رشته های کشاورزی

دکتر محمدرضا اردکانی تهدید آینده کشاورزی کشور را نه بحران آب، بلکه بحران عدم امنیت و سلامت غذایی و محصولات کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از کرج، سرپرست اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که در جمع هیأت رئیسه واحد کرج در دانشکده کشاورزی این دانشگاه حضور داشت به عدم برنامه ریزی بلندمدت جامعه برای تربیت نیروی متخصص لازم اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش استقبال جوانان برای تحصیل در رشته های مهندسی کشاورزی، باغبانی و ... در آینده نزدیک شاهد مشکلاتی در سلامت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی جامعه به دلیل فقدان نیروی متخصص و کارآمد خواهیم بود.

وی با تاکید بر رویکرد پرچمداری دانشگاه آزاد اسلامی در کشاورزی کشور افزود: سند راهبردی کشاورزی با بررسی توانمندی های فیزیکی و انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین است. وی به طور نمونه به استان های لرستان، گلستان وخوزستان اشاره کرد و گفت: واحدهای دانشگاهی در این استان ها مجری طرح کشاورزی پس از سیل هستند که موظف به بررسی وضعیت کشاورزی، الگوی محصولات پس از سیل و از این دست اقدامات است.

اردکانی با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های چشمگیر موجود در دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد جذابیت های جدید علمی و کاربردی در رشته های مرتبط با کشاورزی و تشویق جوانان برای تحصیل در این رشته ها به کاهش این مشکل که در آینده نزدیک گریبانگیر جامعه کشاورزی کشور خواهد شد؛ کمک کنند.

وی با ابراز رضایت از نظم اداری و آموزشی واحد کرج افزود: واحد کرج یکی از حرفه ای ترین پروپوزال ها برای کشاورزی گلخانه ای را به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه نموده که پیگیری برای صدور مجوزهای لازم در این خصوص در حال انجام است.

سرپرست اداره کل امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برخی از اقدامات مهم این دانشگاه در زمینه بازیابی علوم مهندسی کشاورزی را راه اندازی مدارس طبیعت، حمایت از استارت آپ های کشاورزی، تغییر و تحول در نظام آموزش کشاورزی با تاسیس رشته های دکترای حرفه ای میان رشته ای با علوم پزشکی و کشاورزی، ورود به عرصه های تولید بذر، فعالیت در یک زمینه تخصصی در هر استان در زمینه پایش منطقه ای، به کار گیری خدمات فناورانه کشاورزی و خدمات فناورانه مسئولیت های اجتماعی در تفاهم نامه های استانی و به طور کلی تغییر و تحول آموزشی و پژوهشی کشاورزی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآمد برای آینده کشور برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شهرستان کرج و استان البرز از مناطق مهم کشاورزی و باغداری کشور محسوب می شود، واحد کرج را از واحدهای توانمند در زمینه کشاورزی دانست و لزوم پرورش نیروهای متخصص در زمینه کشاورزی را دراین استان ضروری خواند.

در ادامه محمدعلی باغستانی که به همراه دکتر اردکانی مجریان طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده دارد؛ توضیحاتی را در خصوص امکانات وسیع دانشگاه در حوزه غذا و امنیت غذایی و گیاهان دارویی عنوان نمود.

وی به طرح مشکل عدم تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی به دلیل عدم بازار کار مناسب و جذابیت های حرفه ای موجود در سطح کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: وضعیت موجود نشان از الزام توجه ویژه آموزش عالی کشور به این حوزه دارد.

باغستانی تاکید کرد: ظرفیت نیروهای کارآمد و زیرساخت‌های گسترده دانشگاه آزاد اسلامی، فرصت بسیار خوبی را به منظور رفع این معضلات آتی و ایجاد تحولی چشمگیر در این عرصه فراهم نموده است که امیدواریم با همکاری واحدهای دانشگاهی توانمند همچون واحد کرج محقق شود.

کد خبر: 1008691

وب گردی

وب گردی