یکه تازی در تحصیلات، واماندگی در حقوق!

بر اساس پژوهش های جدید در مبحث تحصیلات، خانم ها موفق تر از آقایان عمل می کنند اما همچنان از درآمد شغلی پایین تری برخوردارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققین دانشگاه میشیگان با انجام تحقیقاتی که دو نسل در ایالات متحده را در بر می گیرد، دریافته اند که با وجود حضور پر رنگ تر بانوان در دانشگاه ها و تعداد بیشتر بانوان با مدرک لیسانس، آن ها همچنان حقوق بسیار کمتری به نسبت آقایان دریافت می کنند.

استفانی ناوین، جامعه شناس دانشگاه میشیگان می گوید:"زنان موفق به پوشش دادن شکاف های جنسیتی بسیاری در سال های اخیر شده اند. در حال حاضر زنان تحصیلات دانشگاهی بیشتری دارند و مردها عقب تر از آن ها قرار می گیرند؛ اما هنوز شکاف درآمدی پوشش داده نشده و شاهد حقوق کاری پایین تر زنان نسبت به مردان هستیم و این موضوع می تواند مشکل ساز باشد."

ناوین و همکارانش داده های اجتماعی-اقتصادی بیش از 180 هزار شهروند ایالات متحده را در دو زمان مختلف مورد بررسی قرار دادند. این تعداد افراد از سه گروه آسیایی ها، لاتین ها و سفیدپوستان بوده اند.

در دوره زمانی اول که مربوط به سال 1980 میلادیست، مردان در عرصات تحصیلی و شغلی برتر بوده اند و اکثر شغل های سطح بالا را نیز در اختیار داشته اند؛ اما با تحقیقات انجام گرفته در دوره دوم زمانی یعنی سال 2005، محققین متوجه شدند که همه چیز دقیقا برعکس شده است و در هر 3 گروه یاد شده، زن ها موفق به پشت سر گذاشتن مردان شده اند.

ناوین ادامه می دهد:" زنان در طول جنبش خود در سال های اخیر، پیشرفت زیادی را تجربه کرده اند و با راه اندازی یک انقلاب جنسیتی تا حد زیادی به موضوع برابری جنسیتی نزدیک شده اند. حالا شکاف های زیادی برای پوشاندن وجود ندارند و به برابری جنسیتی کامل بسیار نزدیک هستیم."

طبق آمار، در سال 2005 زنان به طور متوسط 39472 دلار در سال کسب درآمد کرده بودند، در حالی که این رقم برای مردان 50900 دلار بوده است. این به معنای یک اختلاف درآمدی 11428 دلاری بین مردان و زنان است. جالب است بدانید اختلاف درآمد بین زنان و مردان سفیدپوست 14204 دلار و در بین زنان و مردان لاتین چیزی حدود 7985 دلار بوده است.

این مطالعه موجب یافتن شکاف های عمده ای میان گروه های قومی نیز شده است.

به عنوان مثال، در مقایسه با افراد آسیایی و لاتین احتمال بیشتری وجود دارد که یک مرد یا زن سفیدپوست، موفق به کسب مدرک لیسانس شود یا یک شغل دسته اول پیدا کند. علاوه بر این، سفیدپوستان در سال 6500 دلار بیشتر از افراد لاتین درآمد کسب می کنند.

ناوین در این مورد نیز می گوید:" این به این معنا نیست که کودک های مهاجرین نیز به مانند والدینشان نمی توانند به خوبی آمریکایی های بومی باشند؛ آن ها قطعا توان انجام این کار و رسیدن به سطوح بالاتر را دارند. تنها کاری که باید در این مورد انجام شود، کنار زدن اختلافات قومیتی مربوط به جریان اصلی سفیدپوستان است."

انتهای پیام/

کد خبر: 1008716

وب گردی

وب گردی