بیرون کلاس بهتر یاد می‌گیرید!

امروزه روش های آموزش به عنوان مبحثی مهم برای یادگیری افراد مطرح می شود و سرمایه گذاری روی روشی مناسب از ابتدا می تواند به پیشرفت افراد کمک کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان سالم و شادتر در مدرسه بهتر عمل می کنند در این راستا آموزش و پرورش تعیین کننده سلامت نسل آینده است. اما آموزش فقط به درس های داخل چهار دیواری کلاس خلاصه نمی شود. یادگیری در محیط بیرون مهارتهایی مانند حل مسئله و مذاکره را که برای رشد کودک مهم است، تقویت می کند.

اما فرصت کودکان برای دسترسی به محیط طبیعی کم شده است. دلایلی مانند ایمنی، ترافیک و جرم نگرانی‌های زیادی را برای والدین بوجود می آورد با این وجود محیط های مدرن مقدار فضاهای باز بیرون را کاهش داده اند، در حالی که تکنولوژی زمان بی تحرکی کودکان را افزایش داده است.

این به این دلایل است که بسیاری معتقدند مدارس بیشترین پتانسیل و مسئولیت را برای دسترسی کودکان به محیط اطراف بازی می کنند.

در اینجا صحبت تنها در مورد بهبود زمان استراحت و درس‌های تربیت بدنی نیست. برای مثال در انگلستان، معلمان در خارج از کلاس با ارائه درس‌های آموزشی به آموزش کودکان می‌پردازند. انواع مختلفی از موضوعات مانند ریاضی، هنر و علم، در خارج از کلاس تدریس می شوند.

آمار و ارقام

اگر چه آمار رسمی در مورد چگونگی استفاده از آموزش در فضای باز وجود ندارد، محققان متوجه شده اند که استفاده از آن در حال افزایش است.

دولت انگلیس سعی کرده است تا از برنامه های آموزشی در فضای باز حمایت کند برای مثال دانشگاه پلیموتروی روی تعدادی از این پروژه‌ها سرمایه گذاری کرده است.

کشورها با اینکه نسبت به مزایای این نوع آموزش آشنایی دارند اما برای آن برنامه ریزی جامعی در نظر نگرفته اند.

ماجراهای مدرسه

دانشمندان برای بررسی این نوع یادگیری به نظرسنجی از بین معلمان و دانش آموزان پرداختند و برای این امر شبکه بهداشت و آموزش ابتدایی در پروژه‌ای با نام«HAPPEN» شرکت کردند.

این مربیان و دانش آموزان (بین 9 تا 11 سالگی) در یادگیری در فضای باز که حداقل به مدت یک ساعت در هفته آموزش داده می شد در برنامه های آموزشی در محیط طبیعی شرکت کردند.

به طور کلی، شرکت کنندگان از طیف وسیعی از مزایای رفاه و یادگیری سخن گفتند. با این حال، تعدادی چالش نیز در این بین وجود داشت.

دانش آموزان اعلام کردند که در خارج از دیوارهای محدود کلاس درس احساس آزادی می کنند. آنها از تحرک بیشتر احساس توانایی و راحتی بیشتری دارند.

این افراد با تجربه یادگیری ارتباط و احساس مثبت بیشتری پیدا کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از افراد می گویند که حس رفاه و قدرت حافظه آنها در چنین شرایطی بهتر شده است.

محققان در عین حال از معلمان در مورد رویکرد متفاوت درس‌ها و نحوه ارتباط این یادگیری با انواع دیگر یادگیری به تحقیق پرداختند. آنها براین باورند که کودکان حق دارند در خارج از منزل باشند؛ مخصوصا در زمانی که فرصت های آنها برای دسترسی به محیط طبیعی محدود است و مدارس قادر به انجام این امر هستند.

معلمان به افزایش رضایت شغلی اشاره کردند و اعلام کردند که این امر چیزی است که برای تدریس به آن نیاز دارند از طرف دیگر رفاه معلم عامل ضروری در ایجاد محیط های پایدار برای یادگیری دانش آموزان است و میزان رضایت معلمان فعلی نگران کننده است.

قوانین و محدودیت ها

ممکن است معلمان در ابتدا نگران ایمنی دانش آموزان در این نوع یادگیری باشند اما هنگامی که این نوع یادگیری به عنوان بخشی از برنامه های درسی آن ها تبدیل شود تمهیداتی برای آن نیز اندیشیده خواهد شد.

یکی از محدودیت های موجود در مورد این نوع یادگیری سخت بودن ارزیابی نتایج یادگیری برای معلمان است. از طرفی دیگر معیارهای باریکی که مدارس در مورد آن ها قضاوت می کنند ممکن است در تضاد با مزایای گسترده ای باشد که این نوع یادگیری برای افراد به ارمغان خواهد آورد.

نشان دادن آموخته های بدست آمده از یادگیری خارج از کلاس با استفاده از روش های فعلی ارزیابی سخت است. به عبارتی پروسه اعطای مدرک در هر مرحله کاری سخت است.

مورد دیگر بحث بودجه این نوع یادگیری است زیرا تجهیزات و آموزش معلمان در این زمینه نیاز به منابع اضافی دارد.

یافته ها نشان می دهد که یک یا دو ساعت یادگیری در فضای بیرون رفاه معلمان را بهبود می بخشد و رضایت شغلی را افزایش می دهد.

یادگیری در خارج از کلاس می تواند حس استقلال و حفاظت از خود را به افراد آموزش دهد.

همه پدر و مادرها نسبت به نحوه یادگیری و آموزش فرزندانشان حساس هستند باید شیوه ای را که تدریس درس های مدرسه را تغییر دهیم در واقع نیازی به دنبال کردن یک قالب کلاسی سفت و سخت نیست بلکه یک تغییر ساده مانند یادگیری خارج از کلاس درس می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008733

وب گردی

وب گردی