توسعه بی رویه دانشگاه‌‌‌‌های پیام نور و علمی کاربردی، مانع تحقق عدالت آموزشی  است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه یک دولت برای آسیب رساندن به دانشگاه آزاد اسلامی، بدون طی کردن مسیر علمی، دانشگاه پیام نور را راه اندازی می‌‌کند که زیر ساخت‌‌های بزرگ شدن آن فراهم نشده است.

عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیرگذاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی، درصدد است تا مولفه‌‌های هفت گانه‌‌ای که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر روی آن‌ها تاکید دارند را در ساختار و نظام آموزشی خود حاکم کند.

وی افزود: انتظار مقام معظم رهبری، عملیاتی شدن مولفه هایی است که در بیانیه گام دوم بر روی آن‌‌ها تاکید شده تا در حد شعار باقی نماند. اگر این مفاهیم در نظام آموزشی و پژوهشی کشور آمیخته شود، شاهد سیر عملیاتی شدن بیانیه گام دوم خواهیم بود.

خسروپناه با اشاره به سیاست‌‌زدگی در نظام آموزشی و علمی کشور تاکید کرد: متاسفانه یک دولت برای آسیب رساندن به دانشگاه آزاد اسلامی به صورت گسترده، ناهمگون و بدون طی کردن مسیر علمی، دانشگاه پیام نور را راه‌‌‌اندازی می‌‌کند و آن را به دانشگاهی فربه تبدیل می‌‌کند که زیر ساخت‌‌های بزرگ شدن آن فراهم نشده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره توسعه بی رویه دانشگاه‌های علمی کاربردی تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌‌های علمی کاربردی، 5 تا 6 هزار دانشجو را در شهرهای مختلف جذب کرده‌‌اند اما بسیاری ازآن‌‌‌ها فاقد عضو ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ هستند.

وی متذکر شد: اگر دولت می‌‌‌‌خواهد پا برجا بماند، باید به بخش خصوصی میدان دهد و اصل 44 قانون اساسی را اجرا کند؛ اگر دولت به این بخش آسیب بزند و به آن اعتماد نکند، ضربه خواهد خورد. عدم پیشرفت در صنعت خودرو، نمونه‌‌‌ای از عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی است.

خسروپناه تصریح کرد: امروز به دلیل برخی از تصمیمات دولت‌‌مردان در نهادهای آموزشی و پژوهشی، شاهد عدالت آموزشی در کشور نیستیم. برخی از واحدهای دانشگاه آزاد برای گرفتن یک رشته از شورای گسترش وزارت علوم با مشکلات بسیاری مواجه‌‌‌‌اند؛ در صورتی که به دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌های علمی کاربردی، بدون داشتن حتی یک عضو ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ، مجوز صدها رشته ارائه می‌‌شود و هزاران دانشجو می‌‌پذیرند. بدون تردید، این موضوع مانع تحقق عدالت آموزشی در کشور می‌‌‌‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که عدالت و مبارزه با فساد دو روی یک سکه‌‌اند؛ یعنی هرجا عدالت نباشد فساد وجود دارد؛ بنابراین برای تحقق عدالت آموزشی، فساد آموزشی باید از بین برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008740

وب گردی

وب گردی