دهقانی: دانشگاه آزاد و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مولد انقلاب هستند

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان گفت: یکی از نقاط اشتراک با دانشگاه آزاد اسلامی این است که هر سه مجموعه مولد انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین این پایگاه و دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که یک وجه مشترک بین پایگاه استناد علوم جهان اسلام، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم وفناوری و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و آن این است که هر سه مجموعه مولود انقلاب هستند.
وی افزود: سه مورد مهم برای یک مجموعه علمی مانند پایگاه استناد علمی جهان اسلام مورد نیاز است؛ فضای کالبدی، فناوری اطلاعات و تشکیلات ساختاری و فرآیندسازی که این سه مورد در پایگاه ایجاد شده است.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما تبدیل مرکز به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور با هدف نظام‌مند ساختن هزینه‌های کشور در خصوص تامین و هزینه پایگاه‌های اطلاعاتی است.

دهقانی ادامه داد: ارائه خدمات به دانشگاه‌های خارج، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از خدمات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام این است که همه پایگاه‌های داده فارسی را در اختیار دانشگاه‌هایی که کرسی زبان فارسی دارند، قرار می‌دهد. درحال حاضر بیش از ۳۰۰کرسی در دنیا وجود دارد که این خدمات به ترویج کرسی زبان فارسی کمک می‌کند.

وی هدف اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را ایجاد شبکه علمی بین کشورهای جهان اسلام عنوان کرد و گفت: از سال گذشته به وزرای علوم کشورهای اسلامی اعلام کردیم که نماینده خود را برای کمیته اجرایی معرفی کنند و نمایندگان آنها معرفی و احکام آنها صادر و هفته گذشته اولین نشست کمیته اجرایی برگزار شد.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تشریح حوزه فعالیت‌های این پایگاه عنوان کرد: نمایه‌سازی نشریات معتبر، ثبت همایش‌های علمی معتبر در کشور، استخراج اطلاعات آماری کشور، همکاری در تهیه نقشه علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و رتبه‌بندی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از جمله مهمترین فعالیت‌های این پایگاه است.
دهقانی با بیان اینکه رتبه‌بندی‌های بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم، گفت: هدف این بوده است که تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و ملی را افزایش دهیم.
وی با اشاره به سیاه‌نمایی‌هایی که در گزارش ۲۰۴۰ استنفورد صورت گرفته است٬ افزود: وضعیت مقالات کشور از نظر کمی مناسب است ولی اینگونه نیست که از نظر کیفی پیشرفتی نداشته‌ایم اگرچه از نظر تعداد مقالات سهم ما ۱/۷ درصد در بین کشورهای اسلامی است اما از نظر مقالات پر استناد سهم ما ۲/۷ در کشورهای اسلامی است و این آمار نشان می‌دهد که کشور در حوزه‌های علمی از نظر کیفی نیز وضعیت مناسبی برخوردار است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1008752

وب گردی

وب گردی