گلخانه‌ فناور محیط کشت محصولات غذایی سالم می‌شود

یک شرکت فناور با راه‌اندازی یک گلخانه دانش‌بنیان و سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در مسیر تولید محصولات غذایی گیاهی سالم و ارزآوری از طریق صادر کردن این محصولات گام برداشته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مصرف سبزی و صیفی‌جات در تمام دنیا حجم قابل توجهی از بازار محصولات غذایی را به خود اختصاص می‌دهد، حالا فرقی نمی کند سبز باشد یا قرمز و نارنجی ، کدامشان فواید و مزیت های فراوانی برای ما انسان ها دارد.

صدرالله اسکندری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ارس تارلا امین با بیان این‌که تولید محصول سالم و مفید برای جامعه مهم‌ترین هدف این واحد فناور است افزود: کار راه‌اندازی گلخانه بر اساس پیشرفته ترین دانش گلخانه بومی‌سازی شده و در شرایط هیدروپونیک اداره می‌شود. یکی از ویژگی های این مجموعه این است که به کمک کارشناسان متخصص، تکنسین‌ها و کارگران ماهری که به صورت تخصصی آموزش دیده اند فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه فناوری کشت هیدروپونیک به طور کامل در کشور بومی‌سازی شده است، عنوان کرد: در بهره برداری از مرحله نخست این گلخانه، خیار،گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان تولید و صادر شده است. این مجموعه بیش از 80درصد از محصولات صیفی خود را صادر می کند. میزان تولید سالانه نزدیک به 10هزار تن محصول سالم، به کشورهای روسیه، قطر و دبی صادر شده و ضمن اشتغال بیش از 550 نفر، ارزآوری قابل توجهی را به همراه داشته است.

مدیرعامل این شرکت که، محصولات تولیدی این گلخانه را با برند «آتاویتا» به بازارهای کشورهای متقاضی عرضه می کند، پیش بینی کرد: در صورت بهره برداری از مجموع 91 هکتار گلخانه شیشه ای مسقف سالانه 14 هزار تن محصول سبزی و صیفی برداشت شود.

اسکندری، با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین کنترل و نگهداری آب گفت: این فناوری در ازای هر هکتار یک دهم کاهش مصرف آب، افزایش تولید 10 برابری ، کاهش 20 درصدی مصرف برق و کاهش مصرف 15 درصدی گاز ، کاهش آلاینده های زیست محیطی و تغذیه بهتر گیاه و کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات را نسبت به گلخانه های معمولی در پی دارد.

این مجموعه در ورود به تولید کشاورزی در کنار فعالیت های اقتصادی در حوزه فولاد و صرافی، ایجاد پکیج کامل و سالم سبزی و صیفی است. علاوه بر انتقال تکنولوژی گلخانه های شیشه ای هیدروپونیک به کشور ایجاد اشتغال؛ ارزآوری و تولید محصول سالم است.

وی، قیمت پایین‌تر محصولات داخل را یکی از ویژگی‌های این محصولات دانست و گفت: محصولات داخلی با روش IPM به معنای کنترل خسارت به روش‌های تلفیقی شامل کنترل عوامل خسارت‌زا، عملیات فیزیکی‌، استفاده از فرمون‌ها، کارت‌های رنگی و عوامل بیولوژیک و به ندرت از سموم کم خطر و بی خطر استفاده می‌شود که با کیفیت و با استاندارد تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008776

وب گردی

وب گردی