راه عبور از بحران زیان ده بودن صنعت خودرو چیست؟ در سال 89 بعد از تصويب واگذاري 18 درصد از سهام دو شركت بزرگ خودروسازي ، و اظهار نظر مشاور وزير صنايع و معادن در خصوص تمايل نداشتن اين وزارتخانه به واگذاري خرد اين شركتها واگذاري سهام ايران خودرو و سايپا در هالهاي از ابهام قرار گرفت. به گزارش ایسکانیوز، طی چند سال گذشته بحث واگذاری های شرکت های خودرو سازی همیشه داغ بوده است و ادامه روند زیان ده بودن این صنعت باعث شده است که طرح های جدیدی مانند واگذاری سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا به شرکت های خودرو سازی جهانی هر از چند گاهی ذهن بازار خودرو را به خود مشغول کند. ترکیبی از تحریمهای اقتصادی، افزایش هزینهها به دلیل گران شدن ارز و اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها خودروسازی ایران را در دو سال گذشته فلج کرده و دولت هم بارها تقاضای کمک مالی به ایران خودرو و سایپا را رد کرده است. احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز امروز اعلام کرد، طبق پیشبینی صورت گرفته در صورت ثبات قیمتهای فعلی میزان ضرر و زیان ایران خودرو تا پایان امسال به 1325 میلیارد تومان و سایپا به 1070 میلیارد تومان خواهد رسید.همچنین میزان ضرر و زیان پارس خودرو 390 میلیارد تومان، زامیاد 370 میلیارد تومان، مدیران خودرو 250 میلیارد تومان، کرمان خودرو 125 میلیارد تومان، راین خودرو 23 میلیارد تومان و مرتب چهار میلیارد تومان خواهد بود.به این ترتیب حجم زیان صنعت خودروی ایران در سال جاری در حدود 3557 میلیارد تومان پیش بینی شده است. با اعلام این خبر و همچنین منطقی نبودن تولید شرکت های خودرو سازی برای ادامه تولید و نا توانی این شرکت ها برای رسیدن به استاندارد های خودرو سازی جهانی بار دیگر بررسی راههای نجات این صنعت مهم برای کشور مطرح می شود. در شرایط حال حاظر برای خودرو سازان و زیان های پی در پی این چند سال، شورای رقابت قیمت گذاری خودرو گاهی با افزایش قیمت خودرو مخالفت می کند اما در نهایت بعد از کشمکش ها با خودرو سازان با افزایش قیمت برای جبران زیان های خودرو سازان موافقت می کند. این در حالی است که نحوه تصمیم گیری شورای رقابت برای قیمتگذاری جدید خودروها ابهامات زیادی را به همراه دارد و عملاً دست خودروسازان را برای تعیین قیمت محصولاتشان باز گذاشته است، باز هم خودروسازان طبق روال قبلی خود ساز مخالف کوک کرده و در اعتراض به قیمتهای جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت، اعلام کردند که درصدهای تعیین شده برای افزایش قیمت خودرو ناچیز است و نمیتواند مانع زیان آنها شود. به نظر می رسد با شرایط موجود در صنعت خودرو راهی جز ورود خودرو سازان خارجی و فروش قسمتی از سهام خودروسازی ایران به شرکت های فعال جهانی باقی نمی ماند. پیش از این آقای روحانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سویس اعلام کرد، ایران آماده است سهام کارخانههای خودروسازی خود را به شرکتهای خارجی واگذار کند.خودرو سازان نیز از این تصمیم استقبال زیادی کردند. با برداشته شدن تحریم خودروسازی ایران بعد از توافق هستهای ایران گمانه زنی ها برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران قوت گرفت و حتی صحبتهایی از مذاکرات خودروسازان آمریکایی برای سرمایهگذاری در ایران مطرح شد. بازار بکر ایران ، هزینههای پایین تولید و موقعیت صادرات مجدد از ایران به کشورهای منطقه خاورمیانه، ایران را به مقصدی جذاب برای ساخت کارخانه تبدیل کرده است. و این موضوع تنها به دلیل موانع سیاسی که پیش پای شرکت های بین المللی وجود دارد محقق نشده است. با اینکه به نظر می رسد تنها راه رونق بخشی به بخش صنعت خودرو کشور اعطای مالکیت کارخانههای ایرانی به شرکت های خارجی است اما کاملا مشخص است که اجرای این طرح به راحتی امکان پذیر نیست.
کد خبر: 10088