وزارت علوم، مأموریتی در ورزش کشور ندارد

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم گفت: وزارت ورزش، مکانیزم مشخصی ندارد تا از بزرگ‌ترین منبع استعدادها در آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی بهره ببرد. وزارت علوم هم مأموریتی در ورزش کشور ندارد.

محمدحسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تجهیزات ورزشی و کمیته‌های استعدادیابی دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در حال حاضر، 51 دانشگاه کشور دارای استخر هستند. ما در وزارت علوم، چیزی به نام کمیته استعدادیابی نداریم بلکه انجمن‌های ورزشی فعال ما در فرایند ورزش همگانی و قهرمانی، چهره‌های مستعد را انتخاب کرده و در قالب تیم‌های مختلف ملی برای بازی‌های منطقه‌ای، جهانی و یونیورسیاد اعزام می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرآیند خوبی داشته باشیم، باید از آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی که دانشجو می‌شوند را خوب تحویل بگیریم و پرورش را ادامه دهیم؛ اما حلقه مفقوده‌ای هم داریم. وزارت ورزش، مکانیزم مشخصی ندارد تا از بزرگ‌ترین منبع استعدادها در آموزش و پرورش و آموزش عالی بهره ببرد. در واقع وزارت علوم مأموریتی در ورزش کشور ندارد.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعامل مستقیم با وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما با 14 فدراسیون، تفاهم‌نامه همکاری جهت توسعه ورزش هر کدام از فدراسیون‌ها در دانشگاه‌ها امضا کرده‌ایم تا استعدادها شناسایی و انتخاب شوند و در قالب تیم‌های دانشجویی به المپیادها اعزام شوند. برای رشته‌هایی که دارای اولویت هستند و جایگاه جهانی دارند، همکاری‌های لازم انجام شده است.

علیزاده خاطرنشان کرد: با وزارت آموزش و پرورش هم صحبت کرده‌ایم تا قهرمانان شناسایی شده و از ابتدا به تیم‌های آموزش عالی اضافه شوند. صحبت‌های مقدماتی انجام شده و به زودی اجرا خواهد شد.

وی در خصوص بخشنامه‌های مربوط به استفاده از ظرفیت دانشجویان ورزشکار گفت: ما آیین‌نامه پذیرش قهرمانان داریم و در این آیین‌نامه ذکر شده ورزشکارانی که سه بار رکورد ملی را می‌شکنند، در دانشگاه پذیرش می‌شوند. دانشجویان، مدارک ورزشی خود را در سیستم بارگذاری می‌کنند، فدراسیون نیز، ورزشکار را به دفتر مشترک معرفی کرده و بعد به ما معرفی می‌شود. در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هم پذیرش داریم.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به ظرفیت دهکده ورزشی وزارت علوم تأکید کرد: اگر نقشه‌های نهایی به دست ما برسد، می‌توان رقم دقیقی اعلام کرد. ما برای المپیاد سال 99، نزدیک به 7 هزار دانشجو، پذیرش خواهیم داشت و این دهکده ورزشی، تا آن زمان افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008850

وب گردی

وب گردی