تشکیل کمیته‌ ویژه در وزارت علوم باهدف غربالگری سلامت جسمانی دانشجویان ورودی جدید

مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان از تشکیل کمیته‌ای ویژه در وزارت علوم باهدف غربالگری تمامی دانشجویان ورودی جدید ازلحاظ سلامت جسمانی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه صنعتی اصفهان، حسین علیزاده مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان، در همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی با اشاره به علل شکل‌گیری علوم مهندسی ورزشی و نتایج مثبت این علم در دوره کنونی، گفت: کشور ما نیز پس از مدتی، فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده و مطمئن هستم آینده‌ای روشن در این زمینه خواهیم داشت.

وی، با تأکید بر لزوم تعامل مناسب علوم مهندسی و ورزش در کشور، تجهیزات ورزشی، فضا و اماکن ورزشی و استفاده تکنولوژی در لباس‌های ورزشی را ازجمله محورهای تعاملی در این زمینه عنوان کرد و افزود: ابزار دقیق ورزشی مانند کنترل‌های ویدیویی و لیزری و اسکنرها، پردازش داده‌های ورزشی و آنالیزها، طراحی اپلیکیشن‌های ورزشی و استانداردسازی فعالیت‌های ورزشی از دیگر محورهای مناسب برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی این حوزه محسوب می‌شود.

علیزاده از تشکیل کمیته‌ای ویژه در وزارت علوم باهدف غربالگری تمامی دانشجویان جدیدالورود ازلحاظ سلامت جسمانی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در زندگی دانشجویان، وضعیت جسمانی هرکدام از آن‌ها در دانشگاه‌های کشور ثبت می‌شود.

سیدمهدی ابطحی سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم، با اشاره به این‌که این دانشگاه با 11هزار دانشجو، 14 دانشکده، 8 پژوهشکده و امکانات متنوع علمی و پژوهشی، برتری‌های قابل‌توجهی را در زمینه‌های گوناگون دارد، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش تولید علم ازجمله دانشگاه‌های فراملی است که بیشترین نسبت مقالات Q1 را در کشور داراست، نقطه تماس دانشگاه‌های کشور با سوئیس است و با نهادهای بزرگ علمی جهان همکاری می‌کند.

وی، بابیان این‌که دانشگاه صنعتی اصفهان دارای بیش از 40 شرکت دانش‌بنیان است و فناوری‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف مانند تولید واکسن، فناوری‌های دفاعی پیشرفته دارد، افزود: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در کنار این دانشگاه یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که در جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، با اشاره استقرار 510 واحد فناور در این شهرک، گفت: 10 درصد کل واحدهای فناور شهرک‌های علمی تحقیقاتی کشور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول فعالیت هستند و 18 درصد گردش مالی سالانه شهرک‌های علمی تحقیقاتی ایران نیز به مبلغ 1500 میلیارد تومان متعلق به این شهرک است.

وی بابیان صادرات سالانه 14میلیون دلاری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و اشتغال 7 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در آن، افزود: اقتصاد این شهرک مبتنی بر تفکر انسان‌ها و نویدبخش است و فناوری‌هایی که در آن تولید می‌شود از حوزه سلامت و فناوری‌ مرتبط با تربیت‌بدنی گرفته تا صنایع دفاعی، پتروشیمی، ICT همگی از افتخارات جمهوری اسلامی است.

ابطحی با اشاره به نگرانی‌های اجتماعی، معیشتی، فشارهای اقتصادی و اشتغال جوانان در سطح جامعه بر لزوم ایجاد نشاط و امید در جامعه توسط جامعه دانشگاهی برای کاهش نگرانی‌ها تأکید کرد و گفت: دانشگاهیان، گروه مرجع برای ایجاد امید و نشاط در جامعه هستند و موضوعی که تربیت‌بدنی به آن می‌پردازد نیز موضوعی است که می‌تواند امید و نشاط را ایجاد کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، تربیت‌بدنی را دانشی چندوجهی و بین‌رشته‌ای دانست که با پیچیدگی‌های خاص با علوم انسانی، اقتصاد، فنی مهندسی و پزشکی مرتبط است.

وی با تأکید بر اهمیت کنونی اقتصاد ورزش و تغییر نگرش خانواده‌ها نسبت به ورزش فرزندان، افزود: در حال حاضر درآمد و اقتصاد ورزش خانواده‌ها را ترغیب می‌کند تا همانند سرمایه‌گذاری تحصیلی برای فرزندان بر روی این موضوع نیز سرمایه‌گذاری کنند.

ابطحی، با اشاره به فراگیر بودن صنعت تربیت‌بدنی؛ این همایش را شروعی امیدبخش و بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امیدوارم این موضوع در شاخه‌های مختلف فنی مهندسی وارد شده و نتیجه آن داشتن جامعه‌ای سالم‌تر، شاداب‌تر، مطمئن‌تر و پیشروتر باشد.

صاحب‌الزمانی دبیر علمی نخستین همایش ملی علوم ورزشی در این مراسم، با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان و عملکرد مناسب آن درزمینهٔ فناوری‌های ورزشی، ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه صنعتی اصفهان و دریافت مقالات علوم ورزشی و مهندسی این همایش به یک همایش بین‌المللی تبدیل شود.

وی، تعداد مقالات ارسال شده به این همایش را 170 مقاله عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت خواهد گرفت در سال‌های آینده شاهد رشد کیفی و کمی این مقالات باشیم.

دبیر علمی نخستین همایش ملی علوم ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، بیومکانیک، بیومواد، مهندسی و فناوری ورزشی و فیزیولوژی، استعدادیابی و تغذیه ورزشی را ازجمله محورهای نخستین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: کاربرد ابزارهای فنی مهندسی در علوم ورزشی، مدیریت، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات و گردشگری ورزشی و سایر کاربردهای علوم فنی مهندسی با رویکرد پزشکی ورزشی و ارگونومی ورزشی نیز از دیگر محورهای این همایش ملی است.

وی با تأکید بر این‌که تلاش برای تندرستی و سلامت جامعه نیازمند ابزار مناسب برای حصول نتیجه است، افزود: ایجاد معاونت فناوری در پ‍پژوهشگاه فناوری شروع خوبی برای حرکت به این سمت بوده و لازم است علم و تلاش خود را در راستای تولید محصول در این زمینه به‌کارگیریم تا رسالت خود نسبت به جامعه را انجام داده باشیم.

نخستین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد علوم فنی مهندسی، با ارائه مقالات و برگزاری کارگاه‌های گوناگون بین‌رشته‌ای، به‌منظور آموزش متخصصان و علاقه‌مندان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008902

وب گردی

وب گردی