آمایش تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم

مشاور وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: آمایش تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، شامل سیاست‌گذاری راهبردی است که نحوه ارتباط ما با کشور‌های جهان را مشخص می‌کند، این اقدام توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با هماهنگی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بر لزوم ساماندهی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: بحث ساماندهی ارتباطات بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های دانشگاه‌ها با کشورهای خارجی تا حدودی در وزارت علوم پیگیری می شود. به عنوان مثال نشست‌های متعددی میان مجموعه دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که بر اساس آن دانشگاه‌ها موظف هستند در این جلسه اعلام کنند تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای دیگر منعقد کرده‌اند، در کدام حوزه‌‌ها ایجاد شده است؛ همچنین عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های دانشگاه‌ها در این جلسه پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت علوم در بحث تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها حساس است و پیگیری می‌کند که کارگاه‌ها، تفاهم‌‌نامه‌ها و نشست‌هایی که برگزار می‌شود تنها در حد مطرح شدن نباشد و به مرحله عملیاتی برسد؛ همچنین وزارت علوم موضوع ساماندهی تفاهم‌نامه‌ها را در دستور کار دارد تا هماهنگی‌های لازم در دانشگاه‌هایی که در حوزه‌های مختلف با کشورهای جهان ارتباط برقرار می‌کنند، ایجاد شود البته این اقدامات هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به سیاست‌گذاری‌ در زمینه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها گفت: بحث سیاست‌گذاری کلان ارتباطات با تعدادی از کشورهای جهان در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور پیگیری می‌شود که از جمله آن‌ها می توان به 4 کشور فرانسه،‌ آلمان، مجارستان و ایتالیا اشاره کرد.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک دانشگاه‌ را برای ارتباط با کشور‌های جهان به عنوان فوکال پوینت (focal point) در نظر گرفته است،‌ به عنوان مثال دانشگاه یزد برای ارتباط علمی با کشور مجارستان و دانشگاه علم و صنعت برای ارتباط با کشور آلمان به عنوان نقطه کانونی انتخاب شده است. فراتر از این ارتباطات،‌ باید بررسی شود سیاست‌گذاری کلانی وجود دارد که بر حوزه‌های مختلف همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها نظارت کند یا خیر.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمایش تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، شامل سیاست‌گذاری راهبردی است که نحوه ارتباط ما با کشور‌های جهان را مشخص می‌کند. این اقدام توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با هماهنگی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم جلسات متعددی با دانشگاه‌هایی که به عنوان فوکال پوینت انتخاب شده‌اند، برگزار می‌کند. در این جلسات خواسته‌های وزارت علوم از کشور‌های اروپایی مشخص خواهد شد، همچنین حوزه‌هایی که لازم است بر آن‌ها تاکید شود، بررسی و براساس اولویت طبقه‌بندی می‌شوند، در انتها موضوعاتی که در ارتباطات بین‌المللی فاقد ضرورت لازم هستند نیز شناسایی خواهد شد.

احمدی در پایان تاکید کرد: مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با همکاری مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم پیگیری می‌شود. همکاری‌های بین‌المللی 4 دانشگاه کشور را به صورت بنچ مارکینگ (فرآیندی مستمر و سیستماتیک برای شناسایی، تحلیل و پیاده‌سازی اقدامات در راستای ارتقای عملکرد سازمان‌ها) پیش می‌بریم. امیدواریم این اقدام را با موفقیت پشت سر بگذاریم و همکاری با سایر کشور‌های جهان را در آینده‌ در دستور کار خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008908

وب گردی

وب گردی