30 هزار دانشجو در قالب 900 گروه جهادی به مناطق محروم کشور اعزام می‌شوند

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: بعد از اتمام دوره امتحانات دانشجویان و در بازه زمانی تابستان 30 هزار دانشجو در قالب 900 گروه جهادی به مناطق محروم کشور به ویژه استان‌های سیل‌زده اعزام می‌شوند.

صادق مفرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بعد از اتمام دوره امتحانات دانشجویان و در بازه زمانی تابستان 900 گروه جهادی به مناطق محروم کشور اعزام می‌شوند، گفت: این اردوها متشکل از دانشجویان جهادگر دانشگاه‌های سراسری، آزاد اسلامی، پیام نور و غیره است.

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به پراکندگی گسترده مناطق هدف تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، اردوهای جهادی مناطق سراسر کشور را مورد پوشش قرار می‌دهد.

وی اولویت امسال برای انتخاب مناطق هدف را استان‌های سیل‌زده کشور برشمرد و گفت: تابستان امسال بخش عمده توان اردوهای جهادی کمک‌رسانی به هموطنان سیل زده در نظر گرفته شده‌ است؛ زیرا تجربه نشان داده‌ اگر زمان به بازسازی مناطق آسیب‌زده در اثر بلاهای طبیعی بخورد، آن مناطق دچار فراموشی افکار عمومی خواهد شد.

مفرد افزود: اردوهای جهادی از نیمه دوم تیرماه تا نیمه مهرماه ادامه دارد و در حوزه‌های ساخت و بازسازی منازل، عرصه سلامت، فرهنگ، تخصصی نظیر کشاورزی و غیره انجام خواهد شد.

تابستان امسال 30 هزار دانشجو به مناطق محروم اعزام می‌شوند

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار دانشجوی جهادگر در قالب اردوهای جهادی به مناطق اعزام شود.

وی با تاکید بر بلامانع بودن حضور دانشجویان دختر در اردوهای جهادی ابراز کرد: در اردوهای جهادی وابسته به سازمان بسیج دانشجویی محدودیتی برای حضور خواهران وجود ندارد و در هر اردو به صورت میانگین حدود 30 الی 35 درصد دانشجویان در گروه شرکت می‌کنند دختر هستند.

مفرد اولویت اردوهای جهادی را درون استانی دانست و تصریح کرد: برای برگزاری اردوهای جهادی خارج از استان محدویتی وجود ندارد؛ اما باتوجه به ظرفیت و استقبال خوب دانشجویان برای حضور در اردوهای جهادی سعی شده در استان محل اقامت خود خدمت کنند.

این مسئول حوزه جهادی ابراز کرد: اگر ظرفیت گروه‌های جهادی استان پاسخگوی نیازهای مناطق محروم نباشد، سایر استان‌ها گروه‌های جهادی را به استان مدنظر اعزام می‌کنند؛ اما تقریبا 90 درصد اردوهای جهادی درون استانی برگزار می‌شوند.

وی به اهمیت اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 80 گروه جهادی در حوزه اشتغال‌زایی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. آموزش و توانمندسازی روستائیان در راستای افزایش بهره‌وری از کسب‌و‌کارهای موجود، تامین بازار فروش که مصداق کشوری آن فروشگاه «روستا کالا» تاسیس شده توسط گروه‌های جهادی تاسیس است.

مفرد به نقش شتاب دهنده‌ و تسهیل‌گر گروه‌های جهادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 30 گروه جهادی در پنج دهستان در قالب مدل «رویش کارآفرینان» برای جذب سرمایه از خیرین مردمی فعال هستند.

آموزش به دانشجویان برای حساسیت‌زدایی از مقوله قومیت و مذهب

مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی فعالیت در استان‌های دارای قومیت خاص را حساس توصیف و ابراز کرد: استان‌هایی که قومیت خاص دارند یا تلفیقی از شیعه و سنی هستند بیشتر از گروه‌های جهادی همان منطقه در آن فعالیت می‌کنند؛ به عنوان مثال به مناطق ترک زبان دانشجویان ترک زبان اعزام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش حساسیت مذهبی نشست سفیران وحدت برگزار شد که استادان سنی به دانشجویان جهادگر آموزش‌های لازم برای ارتباط مفید و عدم ایجاد حساسیت قومی و مذهبی را دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008910

وب گردی

وب گردی