تفکر خارج از چارچوب کلید پیشرفت در حوزه علم و فناوری

رئیس مرکز علمی فناوری کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهای درحال توسعه، تفکر خارج از چارچوب را کلید پیشرفت در حوزه علم و فناوری دانست.

آمیناوا باندوپادیای در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه علمی و پژوهشی گفت: ایران توانسته است با کمک پارک‌های علم و فناوری، پیشرفت مناسبی در حوزه علمی و پژوهشی داشته باشد. وضعیت ایران در حوزه علم و فناوری مطلوب است زیرا از ابتدا به این حوزه با اقتدار وارد شده است.

وی ادامه داد: نتایج پیشرفت‌های علمی و پژوهشی که در حال حاضر در ایران صورت می‌گیرد، طی 5 سال آینده بیشتر نمایان خواهد شد و مردم در آینده می‌توانند از مزیت‌های پژوهش‌های محققان، به خوبی استفاده کنند.

رئیس مرکز علمی فناوری کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهای درحال توسعه با اشاره به شعار تفکر خارج از چارچوب با ذکر مثالی یادآور شد: اجازه بدهید من برای شما این پیشرفت را با مثالی در حوزه اجتماعی بیان کنم که با آب آشامیدنی مرتبط است. همان طور که می‌دانید آب آشامیدنی می‌تواند بسیاری از آلاینده‌ها را به خود جذب کند، یکی از این آلاینده‌ها سم آرسنیک است، در هندوستان مسمومیت بر اثر این آلاینده سمی افزایش پیدا کرده؛ ممکن است فردی به مدت 10 سال آب حاوی آرسنیک را مصرف کرده باشد اما تاثیری روی سلامت آن نگذارد.

وی افزود: یکی از راه حل‌ها در راستای جلوگیری از ورود سم آرسنیک به آب، استفاده از پالایش‌گرهایی است که دارای فیلتر هستند. در حقیقت عملکرد این فیلتر این است که از ورود آرسنیک جلوگیری کند، در عین حال این فیلتر جلوی ورود آهن را نیر خواهد گرفت. اگر حد مجاز برای پالایش آرسنیک را 10 در نظر بگیریم، باید فیلتر‌های مختلفی را عوض کنیم،‌ زیرا آهن پالایش شده جلوی روزنه‌های فیلتر را می‌گیرد و پالایش به صورت کامل صورت نمی‌گیرد.

باندوپادیای بیان کرد: راه‌حل اصلی برای این حل مشکل فکر کردن در بیرون از مرزهای فکری (think outside the box) است، یعنی باید متفاوت و خارج از چارچوب فکر کرد و خلاقیت داشت.

وی با تاکید بر اهمیت خلاقیت در تفکر خارج از چارچوب اظهار کرد:‌ فکر کردن فرای مرزهای فکری در حوزه مثالی که پیش‌تر به آن اشاره شد بدان معناست که در صورت مصرف آب،‌ آن را از چاه برمی‌داریم و از طریق لوله، به مخزن منتقل می‌کنیم. برای اینکه مسئله بحران آرسنیک حل شود،‌ می‌توان میان خروجی استخراج آب و مخزن یک دوش قرار داد،‌ این دوش باعث اتمیزه شدن آب می‌شود و میزان اکسیژن آب را بیشتر می‌کند، این اکسیژن باعث ته‌نشین شدن آرسنیک خواهد شد.

رئیس مرکز علمی فناوری کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهای درحال توسعه در پایان تاکید کرد:‌ همان‌طور که می‌دانید در مثال بالا ابداع و نوآوری صورت گرفته است، طبیعتا می‌توان از این ابداع در جهت مثبت استفاده کرد. من معتقدم در ایران نوآوری‌های خوبی از طریق تبادل نظر اندیشمندان، محققان و پژوهشگران حوزه علمی و فناوری صورت می‌گیرد و منجر به ساخت روش‌ها و قاعده‌های جدید در حوزه علمی و فناوری می‌شود. محققان از طریق این موارد می‌توانند مشکلات کشور خود را عاقلانه حل و فصل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008944

وب گردی

وب گردی