پمپ بنزین دروازه دولت موزه شد

سومین پمپ بنزین تهران به عنوان موزه با حضور شهردار تهران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی در دروازه دولت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در مراسم افتتاحیه این موزه که عصر شنبه در محل این ساختمان در دروازه دولت، کوچه فیات برگزار شد اکبر نعمت اللهی مدیر موزه‌های شرکت نفت گفت: موزه‌ها و مرکز صنعت نفت از سال ۹۳ تشکیل شدند. ما به فکر افتادیم بعد از ۱۱۰ سال موزه‌های صنعت نفت را احیا کنیم و جلوی از بین رفتن بیشتر این ابنیه گرفته شود.

وی افزود: امروز ۲۸ موزه در فهرست برنامه‌های ما قرار دارد و توانسته ایم دو موزه در آبادان و این موزه به عنوان سومین موزه را به جمع موزه‌های صنعت نفت اضافه کنیم.

رئیس موزه‌های صنعت نفت گفت: دو موزه سبزوار و کرمان نیز به زودی افتتاح خواهند شد. پایان امسال در نظر داریم ۵ موزه در حوزه صنعت نفت داشته باشیم. امروزه ۱۲۴ ابنیه باکمک سازمان میراث فرهنگی در فهرست ملی ثبت شده اند. ۱۰ ابنیه دیگر نیز قرار است به ثبت برسند. تیمی برای این منظور در نظر گرفته شده و ۲۰ میلیون برگ سند جمع آوری شده است که بیشتر از مکان‌های فراموش شده بدست آمده اند.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار شیئی مرتبط با صنعت نفت شناسایی شده و در گنجینه در حال مرمت هستند. بخشی از این آثار در موزه پمپ بنزین دروازه دولت قرار گرفته است. این اشیا شامل اتومبیل، اتوبوس، پمپ، برق قدیمی و … است.

رئیس موزه‌های صنعت نفت تصریح کرد: کار اجرایی این موزه از سال ۹۶ آغاز شد. این مکان در واقع سومین پمپ بنزین و جایگاه شماره ۶ بوده است که از سال ۱۳۱۷ زمین آن خریداری شد و در سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ تقریباً این مجموعه به دلیل ساخت مترو تعطیل شد و در اختیار شهرداری قرار دارد. این ساختمان به فراموشی سپرده شد و حتی هواکش آن نیز جابجا کردیم تا نمای بهتری داشته باشد و اکنون به عنوان موزه از آن دیدن خواهید کرد.

نعمت اللهی افزود: اتومبیل‌هایی که در فضای باز این موزه قرار گرفته اند همگی قدیمی هستند از تاکسی دوره پهلوی تا اتومبیل شهید تندگویان که مرمت و به نمایش گذاشته شده است.

وی گفت: از شهردار تهران می‌خواهیم فکری به حال کوچه فیات کند. موزه عروسک‌ها نیز در این کوچه قرار گرفته. این مکان در واقع بخشی از تاریخ تهران است. امیدواریم شهردار دستور دهد تا کارهای ساختمانی دروازه دولت زودتر انجام شود. در موزه پمپ بنزین زمانی که هنوز افتتاح نشده بود گردشگران زیادی از آن دیدن کردند.

در ادامه این برنامه وکیل زاده مدیرعامل شرکت فراورده‌های نفت ایران بیان کرد: ما دائم بدنبال تغییر هستیم. آرامش از بشر گرفته شده است اما در این موزه می‌توان آن آرامش را دوباره پیدا کرد. وقتی که تمام اجزا حال و آینده و گذشته را کنار هم می‌بینیم متوجه می‌شویم که چقدر سال‌ها قبل آرامش وجود داشته است.

در ادامه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت: اکنون تنوع آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی زیاد است. تعداد زیادی از آثار مدرن نیز ثبت شده اند. همگی تاریخ این کشور به حساب می آیند. حتی ما به فکر این هستیم که پالایشگاه آبادان را نیز به عنوان میراث جهانی معرفی کنیم.

وی گفت: امیدواریم از کاری که شرکت نفت در حوزه ایجاد موزه‌ها انجام داده دستگاه‌های دیگر نیز یاد بگیرند و حتی به عنوان مثال وزارت راه پل‌های تاریخی و کاروانسراه را نگهداری و حفاظت کند. از وزارت نیرو نیز چنین انتظاری وجود دارد.

طالبیان بیان کرد: امروزه ۷۰ درصد شهرداری‌ها همراه شده اند تا میراث فرهنگی را حفظ کنند. همچنین موضوع میراث ناملموس امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما دستورالعملی را به دولت فرستاده ایم تا نسبت ما با دستگاه‌های دیگر و همکاری بین شهرداری و دستگاه‌های مرتبط مشخص شود.

وی گفت: این پمپ بنزین نشان می‌دهد دوره صنعت و تحولات اجتماعی چگونه بوده است. وجود پمپ بنزین‌ها در واقع اولین نشانه‌های وجود خودرو در شهر بوده است و یک حس نوستالژی برای مردم دارد. اگر این بنا موزه نمی‌شد حتماً تخریب می‌شد اما الان به عنوان بخشی از حافظه شهر به حساب می‌آید. امیدواریم دری که شرکت نفت برای حفظ بخشی از حافظه کشور باز کرده، پنجره‌ای را به روی دستگاه‌های دیگر نیز باز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008994

وب گردی

وب گردی