توانایی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان، در فرآوری محصولات کشاورزی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: ظرفیت مطلوب تجهیزاتی این دانشگاه، فرصتی برای فرآوری و بسته‌بندی استاندارد محصولات کشاورزی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد دامغان، نعمت‌الله نعمتی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، درباره فعالیت‌ها و توانایی‌های علمی پژوهشی این واحد دانشگاهی به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی از جمله پسته اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حالی مبتکر دانشگاه کارآفرین است که با تعداد پرشماری از شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش مهمی در صنعت امروز کشور دارد و با حضور محققان دانشگاهی، فرصتی ایجادشده تا ارتباط دانشگاه و صنعت هرروز محکم‌تر شود.

وی افزود: تحقیقات کاربردی که از شعارهای عملیاتی دانشگاه بنا به توصیه‌های مقام معظم رهبری بود به بار نشسته و البته نیاز به تحکیم بیشتر دارد به‌طوری‌که حمایت دولت از پژوهشگران باید در مسیر تولید محتوای علمی بیشتر قرار گیرد تا محقق بتواند با آسودگی خیال در اندیشه گره‌گشایی از امور صنعتی برای دوام تولیدات مرغوب ملی باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: مرکز مطالعات پسته این دانشگاه در یک‌سال اخیر منتهی به خردادماه ۹۸ از جایگاه پژوهشی خوبی برای فرآوری و تولید داروهای گیاهی مبتنی بر خواص پسته برخوردار بوده است.

نعمتی اظهار کرد: با انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان به‌عنوان یکی از مراکز پژوهش ملی، توانستیم فرصتی برای مطالعه بیشتر و توسعه توانمندی‌های مرتبط با فرآوری پسته و تولیدات دارویی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ترفروشی پسته در دامغان، مصیبت اقتصادی در این صنعت بوده و اگر با فرآوری پسته در اندیشه ارزش‌ افزوده این محصول جهانی نباشیم؛ فقط زحمت تولید پسته برای کشاورز و باغدار دامغانی و اساساً دامغانی‌هاست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان خاطرنشان کرد: تأکید کرده‌ایم تا متخصصان باغبانی و علوم دارویی در کنار هم، فرصت فرآوری را تقویت و با تولید محصولات مؤثر به سلامتی جامعه کمک کنند.

نعمتی خاطرنشان کرد: هنر بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در واحدهای مجری رشته گرایش‌های کشاورزی، باغبانی، صنایع غذایی و علوم دارویی در تأمین فرصت نوآوری برای خلاقیت در ایجاد و افزایش ارزش‌افزوده و بسته‌بندی محصولات کشاورزی است.

وی یادآور شد: تجربه تلخ سال‌های قبل در موضوع صنایع نفت و پتروشیمی باید الگویی باشد تا محصول نهایی و ارزشمند هر رویکرد علمی و تحقیقاتی در زمینهٔ کشاورزی نصیب محققان و جامعه گسترده کشاورزی ایران شود.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان از انعقاد قرارداد همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری در صنایع معتبر غذا و دارو خبر داد و گفت: به‌زودی و بعد از طی شدن مراحل عملیاتی، تلاش می‌کنیم با نقش‌آفرینی شرکت دانش‌بنیان، فرآورده‌های نوین مبتنی بر پسته را در مقیاس بزرگ و تجاری عرضه کنیم.

نعمتی تأکید کرد: دانشگاه کارآفرین باید هزینه‌های آموزشی را نیز با پشتوانه درآمدهای پژوهشی جبران کند و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با کاهش ۶۰ درصدی ضرر و زیان در مقایسه با سال قبل، خیلی امیدوار شده‌ایم تا از مسیر درآمدهای پایدار با احداث گلخانه و اجرای طرح‌های هیدروپونیک با اتکا به کشاورزی ارگانیک به این باور کمک کنیم.

وی از برگزاری همایش پسته با تمرکز بر آموزش عملیاتی کاشت، داشت و برداشت و فرآوری حرفه‌ای پسته خبر داد و به آنا گفت: سال جاری از حوزه معاونت علمی خواسته‌ایم تا همراه با حرکت‌های عمومی مربوط به جشنواره پسته در دامغان برای برگزاری همایش علمی با کارگروه‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی معتبر آماده شود که اقدامات نخستین انجام‌شده و امیدواریم حاصل همفکری ملی با موضوع پسته بتواند ارزش‌ افزوده این محصول جهانی را در عرصه ارزآوری هم تضمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008998

وب گردی

وب گردی