۵۰ درصد مردم سوادسلامت کافی ندارند/ریشه سلامتی در جامعه مسئله خود مراقبتی است

رئیس هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به اینکه تنها ۵۰ درصد مردم سواد سلامت  مناسب وکافی دارند، گفت: با استفاده از خود مراقبتی می‌توان سواد سلامت مردم را ارتقا و در جهت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اقدامات مؤثری را انجام داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دکتر عبدالرحمان رستمیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه برگزاری هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار گفت: ریشه سلامتی در جامعه مسئله خود مراقبتی است و این مسئله یکی از پرسودترین و کم هزینه ترین روش‌های مقابله با بیماری ها در نظام سلامت به شمار می‌رود.
وی افزود: متاسفانه ۵۰ درصد ایرانیان سواد سلامت کافی ندارند و این نشان می‌دهد که هنوز باید اقدامات زیادی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت مردم انجام داد به طور مثال اینکه افراد تحرک و فعالیت فیزیکی کمی دارند، تغذیه سلامت محور را گاها نداشته و رفتارهای پرخطر همچون استعمال دخانیات را شاهد هستیم این نشان می‌دهد باید در زمینه سطح سواد سلامت مردم گام‌های بیشتری را برداشت.
رییس هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش به بیمار ادامه داد اگر فردی بیمار شد باید در مورد بیماری خود آگاهی پیدا کند که از خود مراقبت کند واین آموزش به بیمار از جمله فراهم کردن بروشور ویا سایت آموزشی و...‌‌. وظیفه نظام سلامت وحق بیمار است متأسفانه در زمینه کاهش استعمال دخانیات در کشور برخی از سیاست‌ها به خوبی انجام نگرفته به طور مثال باید برای مواد غذایی سلامت محور یارانه و برای مواد غذایی زیان‌آور عوارض و مالیات اخذ کرد و این در حالی است که مجلس و سازمان مدیریت برنامه و بودجه خطاهایی در این زمینه داشته است.

رستمیان گفت: استعمال دخانیات در بسیاری از کشورهای دنیا در حال کاهش است و شهرها و مدارس ودانشگاهای عاری از دخانیات ایجاد شده است ولی در کشور ما دسترسی به سیگار نسبت به گذشته بیشتر شده و از طرفی عوارض بسیار اندکی نسبت به استانداردهای در کشور برای این موضوع در نظر گرفته شده است که این مسئله نشان از ضعف مجلس و رسوخ ونفوذ برخی از افراد وسیاست های غلط در این زمینه به مجلس وسازمان مدیریت دارد.

وی ضمن انتقاد از دو برابر شدن آمار کارخانه‌های سیگار در کشور در سالهای اخیر گفت: به نظرم حتی کسانی که تاکنون عوارض سیگار را بالا نبرده‌اند باید پاسخگو مردم شهرخود ، محله خود وکشور باشند چرا که بیست هزار میلیارد تومان عوارض باید در این زمینه اخذ شده باشد ولی انجام نگرفته است همچنین پول این عوارض در صورتی که گرفته شود باید صرف مسائل همچون خود مراقبتی و افزایش فضاهای فیزیکی برای ورزش همچنین افزایش ارتقاء سطح سلامت مردم وپرداخت هزینه مصرف شیر و لبنیات در مدارس شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از رسانه ها و صدا و سیما خواست که مخالفین و موافقین افزایش عوارض مالیات بر دخانیات را دعوت به مناظره کند تا مشخص شود که چه کسانی و به چه علتی بااین مسأله و موضوع افزایش مالیات برکالاهای آسیب رسان ودخانیات مخالف هستند.وموجب زیان وآسیب به سلامت در کشور شده اند.
رستمیان با اشاره به اینکه دوم مرداد ماه روز جهانی خودمراقبتی است و کشورهای بسیاری در جهان این روز را جشن می‌گیرند که پیام خود مراقبتی انتشار یابد گفت: در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر نسبت به بیماری‌های واگیر شدت یافته و این در حالی است که دو سوم از بیماری‌های غیر واگیر را می‌توان از طریق خودمراقبتی پیشگیری کرد.
وی گفت: خودمراقبتی به دو روش فردی و سازمانی قابل انجام است و در صورتی که این مسئله بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد نتایج مؤثری را در افزایش سلامت مردم به همراه خواهد داشت.
علاقمندان برای اطلاعات بیشتر به سایت www.scpe.tums.ac.ir مراجعه و یا با تلفن ۴۲۹۱۰۳۱۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009024

وب گردی

وب گردی