شناسایی نوزادان مبتلا به اچ‌آی‌وی 48 ساعت پس از تولد

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان ‌و آموزش پزشکی از گسترش تست‌های تشخیصی اچ‌آی‌وی در کشور خبر داد و گفت: نوزادان مبتلا به این ویروس در ۴۸ ساعت ابتدایی تولد شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایرج حریرچی در نشست منطقه‌ای سلامت و تغذیه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صندوق کودکان سازمان ملل متحد، که امروز یکشنبه ۲ تیرماه ۹۸ برگزار شد، گفت: از این که جمهوری اسلامی میزبان چنین رویدادی است و فرصتی فراهم شده تا دستاوردهای پزشکی کشورمان را به سمع و نظر مدیران یونیسف برسانیم، بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: در چهار دهه گذشته، سیستم درمان و پزشکی ایران دچار تحولات عمیقی شده و ارتقای شاخص‌های سلامت را به دنبال داشته است. تلاش کرده‌ایم برای قشر آسیب‌پذیر جامعه، خدمات باکیفیت و بدون فشار مالی فراهم کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: یونیسف اولین سازمان وابسته به سازمان ملل بود که در ایران شروع به کار کرده و واکسیناسیون را انجام داد.

حریرچی خاطرنشان کرد: برنامه‌های ایمن‌سازی ما به خوبی پیش رفته که از بین رفتن بیماری‌هایی مانند فلج اطفال از جمله آن‌هاست. این برنامه‌ها همچنان در صدر برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد.

وی افزود: ما توانسته‌ایم آمار مرگ و میر کودکان را به شدت کاهش دهیم. پرورش کودکان سالم بدون سوءتغذیه و با سلامت روان بسیار مهم بوده و جزو برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: برای بهبود وضع تغدیه مادران، کودکان زیر ۵ سال و نوجوانان، برنامه‌های تغذیه‌ای را دنبال می‌کنیم. حدود هزار و ۲۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز وزارت بهداشت مشغول کار و خدمات‌رسانی هستند.

حریرچی تصریح کرد: قند موجود در نوشابه‌ها را ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم و ان‌شاءالله به زودی چربی ترانس موجود در روغن‌ها را هم به صفر می‌رسانیم.

وی افزود: تست‌های تشخیصی ویروس اچ‌آی‌وی را گسترش داده‌ایم و نوزادان مبتلا به این ویروس را در ۴۸ ساعت ابتدایی تولد شناسایی می‌کنیم.

حریرچی در ادامه گفت: لازم می‌دانم از تلاش‌های یونیسف برای کمک‌رسانی به ۲۵ استان ایران درگیر سیل تشکر کنم. در زمان جنگ هم کمک یونیسف برای در اختیار گذاشتن هزار دستگاه خودرو آفرود ستودنی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده سازمان ملل و سازمان‌های وابسته، اقدام آمریکا برای تحریم ایران را محکوم کرده و واکنش نشان دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009030

وب گردی

وب گردی