یک سوم بیکاران کشور مخاطبان کمیته امداد هستند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود یک سوم کل بیکاران کشور مخاطبان کمیته امداد هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،حجت الله عبدالملکی گفت: این عده شامل افرادی می‌شوند که یا تحت پوشش کمیته امداد هستند یا اینکه از سطح محرومیت قابل ملاحظه‌ای برخوردارند که حوزه مددکاری کمیته امداد این افراد را مستحق کمک می‌داند.

بر اساس اساسنامه جدید سال ۹۴ کمیته امداد امام خمینی (ره) که به تأیید مقام عظمای ولایت رسیده است، کمیته امداد باید در زمینه اشتغال برای محرومان، افراد تحت پوشش و غیره برنامه ریزی های لازم را به انجام برساند.

وی با بیان اینکه رفع فقر و محرومیت نیازمند منابع گسترده مالی است، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۶مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای اجرای طرح‌ها در قالب ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی از طریق برنامه اشتغال کمیته امداد پرداخت شده است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه از تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد آن مربوط به سال‌های ۹۰ تا ۹۶ است، تصریح کرد: بر همین اساس طی مدت یادشده یک پنجم اشتغال کشور توسط کمیته امداد اجرا شده است.

به رغم اشتغال‌های به انجام رسیده تنها ۳ دهم درصد تسهیلات بانکی به کمیته اختصاص یافته

عبدالملکی با بیان اینکه تنها در سال ۹۷ یک سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد شکل گرفته است، اظهار داشت: به رغم ایجاد اشتغال یادشده تنها سه دهم درصد از کل تسهیلات بانکی کشور به این کمیته اختصاص یافته است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: با این حال بر اساس گزارش قائم مقام بانک مرکزی در شورای اشتغال سال ۱۳۹۷ شبکه بانکی کشور مجموعاً بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که از این رقم ۲,۳۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد اختصاص یافته است.

به گفته وی، اگر منابع بیشتری به کمیته امداد اختصاص یافته و حمایت‌های بیشتری صورت پذیرد، برنامه اشتغال کمیته امداد با توجه به کارایی و ظرفیت‌های خود می‌تواند برای رفع موضوع بیکاری کشور کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما به عنوان مثال دادن ماهی به دست نیازمندان نیست بلکه ارائه آموزش ماهیگیری به آنان با هدف خودکفایی است.

عبدالملکی افزود: بر همین اساس در سال ۱۳۹۷ قالب بر ۱۴۸ هزار فرصت شغلی ایجاد که برای این تعداد فرصت شغلی ۲,۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.

تزریق ۵,۵۰۰ میلیارد تومان درآمد به خانواده‌های تحت پوشش

عبدالملکی گفت: در مجموع درآمدی که طرح‌های اشتغال کمیته برای خانواده‌ها دارد، از مستمری که مجموعاً پرداخت می‌شود کمتر نیست زیرا در سال ۱۳۹۷ در این زمینه حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد به خانواده‌ها تزریق شده است.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی و حمایت‌های انجام شده از این تعداد ۷۰۰ هزار خانواده تحت پوشش توانمند، مستقل و از وضعیت موجود خارج شده و خانوارهای نیازمند جدیدی جایگزین آنها شده و تحت پوشش‌های حمایتی کمیته قرار گرفته است.

عبدالملکی تصریح کرد: افراد تحت پوشش زمانی از چرخه حمایتی کمیته خارج خواهند شد که کسب درآمد ماهیانه آنها برابر قانون کار به آنان پرداخت شود و اگر خانواده آنها مشکل دیگری نداشته باشند و خودکفا شوند، از پوشش خارج خواهند شد.

وی گفت: با این حال اگر اینگونه خانواده‌ها از درآمد خوبی نیز برخوردار باشند اما درگیر مشکلات حاد یا دچار بیماری صعب العلاج باشند، همچنان تحت حمایت خواهند بود.

به گفته عبدالملکی، خودکفایی خانواده‌ها دو اثر بسیار مهم از قبیل جایگزینی خانواده‌های جدید در کمیته خواهد داشت و دوم اینکه حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه به نرخ امروز باید برای هر خانواده در سال مبلغ سه میلیون تومان خدمات ارائه شود، در مجموع صرفه جویی بسیار خوبی در کشور فراهم خواهد شد که در نهایت به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1009072

وب گردی

وب گردی