چرا انتخاب های بیشتر، تصمیم گیری را دشوار می کنند؟

هر چه حق انتخاب های بیشتری داشته باشیم، طبیعتا تصمیم گیری درباره انتخابمان نیز سخت تر می شود؛ حال پژوهشگران به دنبال یافتن پاسخی برای توضیح این اتفاق می باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گزینه های انتخابی روز به روز بیشتر می شوند تا مردم بتوانند موثرتر تصمیم گیری کنند؛ اما هر چه انتخاب ها بیشتر باشند آن ها بیشتر احساس می کنند که تصمیم درستی نگرفته اند.

طبق پژوهش های جدید صورت گرفته در دانشگاه بوفالو، با توجه به انتخاب های زیادی که همیشه پیش روی ماست، این حس و تلاش برای انتخاب از بین گزینه های زیاد در واقع پارادوکسی فلج کننده در ما به وجود می آورد.

توماس سالتسمن، پژوهشگر فارغ التحصیل شده رشته روانشناسی در دانشگاه بوفالو دراینباره می گوید:"شما همیشه می خواهید بهترین را از بین گزینه های پیش رویتان انتخاب کنید؛ اما احساستان به شما می گوید که نمی توانید این کار را انجام دهید. این ترکیب گزینه های زیاد و توانایی انتخاب پایین، می تواند به ترسی عمیق تبدیل شود که با انتخابات اشتباه متوالی، فرایند تصمیم گیری شما را مختل سازد."

سالتسمن ادامه داد:"انتخاب یک غذای اشتباه برای شام، یک فیلم اشتباه برای تماشا یا یک لباس اشتباه برای پوشیدن، شما را به عنوان یک فرد و انسان تعریف نمی کند. بهتر است بر اساس نیاز، ذائقه و سلیقه خود تصمیم بگیرید؛ حرص زدن برای تصمیم گیری تنها باعث پشیمانیتان پس از تصمیم گیری می شود."

تحقیقات قبلی نشان می دادند که فشار وارد شده برای تصمیم گیری از میان گزینه های زیاد با نتایج منفی همراه بوده است؛ اما به طور کل این تحقیق 2 چیز کلیدی را مورد بررسی قرار داده است: ارزش تصمیم افراد برای خودشان و محدوده توانایی انسان ها برای گرفتن تصمیم های مثبت.

شاید داشتن گزینه ها از نظر خیلی ها تنها به انتخاب یک رئیس جمهور مناسب یا یک مقام حکومتی دیگر محدود باشد؛ اما واقعیت این است که تصمیم گیری در حال حاضر بسیار جزئی تر شده است و شما می توانید آن را در تارنماهای خرید آنلاین، بازی های کامپیوتری و چیزهایی از این قبیل نیز مشاهده کنید؛ جستجویی آنلاین برای ژاکت بهاره میلیون ها انتخاب را پیش روی شما می گذارد ؛ یک سرویس استریم سادهد بیش از 7000 گزینه برای شما در نظر می گیرد و یک شبکه اجتماعی می تواند در زمینه های انسان مشغول در هر حرفه میلیون ها کاربر را به شما پیشنهاد دهد.

مارک سیری استادیار دانشگاه بوفالو می گوید تمامی انتخاب ها فوق العاده هستند؛ به شرطی که شما با آن ها احساس نزدیکی کنید و در واقع همانی باشد که مغز شما باید انتخاب کند.

سیری می گوید:" ما عاشق این هستیم که این انتخاب ها را داشته باشیم؛ اما با توجه به داشتن گزینه های بسیار زیاد در جهان امروزی همه چیز دشوارتر از پیش به نظر می رسد."

" تحقیقات نشان می دهد که در مواجهه با این واقعیت، مردم از تصمیم های خود معمولا ابراز پشیمانی می کنند و این پشیمانی در لحظه اتفاق می افتد؛ یعنی تنها ثانیه هایی پس از تصمیم گیری و این بسیار جالب است."

"ما این تحقیقات را روی 500 نفر انجام داده ایم و با نشان دادن عکس و مشخصات تعدادی از افراد به آن ها، خواستیم تا شریک زندگی خودشان را انتخاب کنند و نتایج بسیار جالب بود. باید بگوییم اکثر این افراد به دلیل تعدد گزینه ها بسیار درگیر انتخاب خود شده بودند و این موضوع آن ها را تا حد زیادی مضطرب و نگران ساخته بود.

نتایج تحقیقات سالتمن سیری در واقع نشان داد شزکت کنندگان در مواجهه با تعداد بیشتری از گزینه ها، وسواس بیشتری به خرج داده و انتخاب یک گزینه برای آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.

اگر چه هنوز پایان این تحقیقات فرا نرسیده است، اما این مطالعه می تواند ما را متوجه رابطه بین فشار انتخابی بالا و انتخاب گزینه نه چندان مناسب کند.

سالتمن در پایان گفت:"بررسی تجربیات مردم می تواند ما را به درک بهتری در زمینه انتخاب برساند و به ما در مورد چگونگی جلوگیری از انتخاب های نامناسب کمک کند."

لازم به ذکر است تمامی این تحقیقات توسط تیم تحقیقاتی-روانشناختی دانشگاه بوفالو صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009079

وب گردی

وب گردی