آسیب های اجتماعی در کشور باید به حداقل برسد

همایش استانی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در مرکز معتادین متجاهر اخوان در شهرستان ملارد با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در این همایش که با حضور دکتر توکلی کجانی فرماندر، محمودی شاه نشین نماینده مردم شهرستانهای ملارد قدس و شهریار در مجلس، حجت السلام والمسلمین حاج آقا حسینی نوری امام جمعه، اسدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر غرب استان تهران، دکتر براتی معاون درمان سازمان بهزیستی کشور، بیات نژاد مدیرکل اداره کل بهزیستی استان تهران ، مرتضی قربانی ریاست اداره بهزیستی و سایر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص مرکز نگهداری از معتادان متجاهر اخوان از افتتاح تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا دکتر توکلی کجانی فرماندار ضمن خوشامدگویی به مدعوین و مسئولان شهرستان گفت: تمامی ارگان ها و مسئولان باید تلاش خود را در جهت رفع مشکلات موجود در مرکز اخوان بکار گیرند زیرا این مرکز بدلیل مجاورت با کلانشهرهای استان البرز و شهرستانهای استان تهران بسیار جهت پذیرش بیماران مورد توجه است.

در ادامه بیات نژاد مدیرکل بهزسیتی استان تهران ضمن تشکر از پیگیری و اقدامات مسئولان در خصوص مرکز اخوان افزود: بحث مواد مخدر در دنیای یکی از چهار پدیده ایست که در دنیا به عنوان بحران مطرح شده است که ریشه اکثر مشکلات جامعه از جمله فقر و ... هم اعتیاداست.

وی افزود : آسیب های اجتماعی در کشور باید به حداقل برسد و بطور جدی این مسائل توسط کارشناسان و متحصصان امر پیگیری و بررسی شود.

اقداماتی که بصورت مصداقی در سازمان بهزیستی صورت گرفته بسیار موثر بوده و همینطور طی بازدیدی که سران کشور روسیه از این مرکز داشتند عنوان کردند با توجه به اینکه بسیاری از کشور های دنیا را بازدید نموده اند لیکن مرکز اخوان نه تنها در حوزه اعتیاد و درمان بلکه در حوزه نگهداری و ... هم بسیار سرآمد و فعال بوده است.

بیات نژاد تصریح کرد : ضمن اینکه انجام تمامی کارها در حوزه معلولان و اعتیاد باید با دلسوزی باشد در حوزه درمان و ساماندهی بیماران مبتلا به اعتیاد هم روحیه تعاون ، همدلی و دلسوزی ما مثل هشت سال دفاع مقدس که همگی با تمام وجود از تمامیت این کشور دفاع کردند باید به همین صورت باشد.

دکتر براتی معاون درمان سازمان بهزیستی کشور نیز تشکر از پیگیری های مسئولان استانی و شهرستانی گفت: این مواد مخدر جدیدی که مصرفشان در کشور رو به افزایش است و اسامی مختلفی دارد که توسط قاچاقچیان انتخاب می شود و متاسفانه علی رغم تمامی تلاش هایی که در جهت پیشگیری انجام می شود باز مصرف مواد مخدر وجود دارد و بنظر می رسد که آن عواملی که باعث می شوند که یه یک فرد یا جامعه به سمت مشکلاتی مثل مصرف مواد و بقیه موارد می رود در سطحی عمل می کند که با برنامه های پیشگیری ما توازن ندارد. کاهش نگرش به سمت ارزش های مثبت اجتماعی ، دینی، فقر ، بیکاری ، مشکلات اجتماعی کلان که ممکن است در جامعه ایجاد بشود از عمده ترین دلایل هستند و نیز عوامل فردی مانند ضعف شخصیتی ، اراده پایین و غیره.. و اقداماتی که ما انجام می دهیم عمدتاً در سطح فردی است و ما باید در این زمینه تغییری در برنامه های پیشگیرانه خود ایجادکنیم، دنیا الان به سمتی رفته که باید در عین حال که باید روی عواملی چون بیکاری و کم شدن ارزش ها و ... تاکید کنیم روی داشته های مهمی که در جامعه ما هم هست تکیه کنیم که متاسفانه تاکنون به آن توجهی نشده. با وجود تمام مشکلات در جامعه خانواده های ایرانی هنوز بسیاد گرم و صمیمی هستند جوانان ما بسیار فعال و باهوشند و درصد بیشتری دچار مشکل نیستند که فضیلت های بسیار در آنان وجود دارد.

وی در ادامه گفت: اما در مورد معتادان متجاهر و این وظیفه ای که بعهده بهزیستی گذاشته شده است ما از سال 96 تا کنون نزذیک 94 هزار نفر در کشور از خدمات ما در مراکز بهره مند شده اند. در این مرکز هم متاسفانه مشکلاتی وجود دارد که با توجه به حمایت های دکتر توکلی فرماندار شهرستان در حال پیگیری و حل شدن است. یکی از مهمترین مسائل در این مرکز بحث توانمند سازی بعد از ترخیص از مرکز است. از سال گذشته با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر طرحی را شروع کردیم که بیمارانی که از مرکز ترخیص می شوند رها نشده و بعد هم برای توانمند سازی آنها مراکزی را در نظر بگیریم . یکی از شهرستانهایی که در آن این طرح انجام می شود و فرد بعد از ترخیص توسط مددکاران اجتماعی مورد حمایت قرار می گیرد شهرقدس است که انشالا امسال در صورت تامین بودجه این طرح در شهرستان ملارد هم انجام می گیرد.

در ادامه اسدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در حال حاضر ظرفیت نگهداری معتاد متجاهر در استان تهران به 14 هزار نفر رسیده است. یکی از تصمیمات ما در سال جدید بحث تمدید مدت زمان حضور بیماران در مرکز است.

وی افزود: از مهمترین دغدغه ها در این مراکز بحث جامعه پذیری است که برای اولین بار در یکی از مراکز استان در بعضی پارک ها این طرح ها در حال اجراست.

حجت السلام والمسلمین حاج آقا حسینی نوری امام جمعه هم در ادامه توضیح داد : یکی از راه های مقابله با کشورهای اسلامی توسط دشمنان ترویج اعتیاد است. نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در کتاب خود به اسم جنگ بدون خونریزی یکی از راه های پیروزی بر مسلمانان را ترویج مواد مخدر و اعتیاد در میان جوانان دانسته، در جامعه ای که جوانان به اعتیاد مشغول باشند ساقط می شوند و نمی توانند از خانواده و جامعه خود دفاع کنند. مهمترین وظیفه ما در مراکز آموزشی است که یکی از همین ارگان ها آموزش و پرورش است که نقش بسیار پررنگی در این مهم دارد.

محمودی شاه نشین نماینده مردم شهرستان های ملارد قدس و شهریار در مجلس نیز در این مراسم اضافه کرد: این حضور و پیگیری مسئولان در این زمینه بسیار مورد تقدیر است .

وی ضمن تبریک روز قوه قضاییه و تبلیغات اسلامی افزود: آنچه که لازم باشد توسط مسئولان انجام می شود ، بزرگترین دغدغه این مرکز در حال حاضر بحث آب آشامیدنی است که باید با فوریت رفع شود، مشکل بعدی در خصوص بیمارن است که پس از طی دوره درمان و همدلی با یکدیگر رها می شوند و متاسفانه همین مسئله باعث بازگشت این افراد به دامان اعتیاد میشود. تلاش های مددکاران بسیار می تواند موثر باشد و نقش پررنگی در بازگشت این عزیزان به زندگی و موفقیتشان دارد.

در پایان این مراسم بازدید از قسمت های مختلف این مرکز توسط مسئولان انجام و در انتها جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران مشترک با شهرستان ملارد در جهت پیگیری و رفع مشکلات مرکز نگهداری از معتادان متجاهر اخوان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009102

وب گردی

وب گردی