تحقیقات پژوهشی حوزه علوم شناختی با تجهیزات ایران ساخت سرعت گرفت

انجام مطالعات پژوهشی در حوزه‌ای نوپا همچون علوم شناختی نیازمند تجهیزات پیشرفته است. در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توانمندی و خلاقیت جوانان برای بومی‌سازی تجهیزات در این حوزه حمایت می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علوم شناختی حوزه ای نوپا است که محققان در سراسر دنیا مشغول تحقیق و پژوهش روی آن هستند. در ایران به همت و مدد پژوهشگران تحقیقات در این حوزه به خوبی جلو رفته است. مطالعات در برخی رشته های این حوزه نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. بنابراین ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توانمندی های نیروی جوان استفاده می کند تا با بومی سازی دستگاه های مختلف در این حوزه و استفاده از ظرفیت ها در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. ستاد پس از بومی‌سازی دستگاه ها برای تجهیز مراکز علمی از آنها استفاده می کند.

یکی از دستگاه هایی که توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت ستاد بومی شد، "تحریک الکتریکی متمرکز فراجمجمه ای" است تا با استفاده از آن یکی از روش های مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماری ها بررسی شود.

در همین راستا شش مرکز دانشگاهی و درمانی سال گذشته با حمایت ستاد به سیستم ها و تجهیزات پیشرفته درحوزه های شناختی مجهز شدند. به تازگی نیز به منظور اجرای طرح های مطالعات پژوهشی و در راستای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی ،واحد تحقیقات مرکزپزشکی، درمانی وآموزشی"لقمان حکیم" با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دستگاه "تحریک فراجمجمه ای مغز" مجهز شد.

واحد تحقیقات مرکز آموزشی و درمانی" لقمان حکیم" در سال های اخیر راه اندازی و فعالیت های پژوهشی و آموزشی خود را با برگزاری کارگاه های آموزشی برای اساتید و دانشجویان و نیز تشویق دانشجویان برای ارائه پایان نامه های دانشجویی در رشته های علوم اعصاب و نقشه برداری مغز آغاز کرد. این مرکز درمانی و آموزشی همچنین دارای دو بخش ارائه خدمات به بیماران از جمله مبتلا به بیماری صرع و نیز جراحی مغز و اعصاب است.

بر اساس این گزارش، روش"تحریک الکتریکی فراجمجمه ای" دارای کاربردهای بالینی و توانبخشی بوده و با توجه به نتایج حاصل از تاثیر مثبت این روش درمانی، امروزه تحقیقات گسترده ای در شناخت نحوه اثر این شیوه، افزایش کارایی و اثرگذاری و همچنین امکان بکارگیری آن برای درمان دیگر بیماری ها و اختلال های عصبی-شناختی در حال اجرا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009129

وب گردی

وب گردی