ایران سالانه بیش از 1400 میلیارد تومان برای آموزش دانش‌آموزان اتباع هزینه می‌کند

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: ایران سالانه بیش از هزار و 400 میلیارد تومان برای آموزش دانش‌آموزان اتباع هزینه می‌کند.

غلامرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ساماندهی دانش‌آموزان اتباع برای سال تحصیلی جدید گفت: بخشنامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع و پناهنده آماده شده و به زودی به مدارس ارسال می‌شود. پیش‌بینی ما این است حدود 28 هزار مدرسه پذیرای این دانش‌آموزان خواهند بود. دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس و استان‌هایی که ممنوعیت و محدودیت ثبت‌نام وجود ندارد، ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما بر این است که امسال حدود 500 هزار دانش‌آموزان اتباع در مدارس ثبت‌نام کنند.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل بر لزوم مستندسازی فعالیت‌های کشورمان در امر آموزش اتباع تأکید کرد و گفت: در آذر ماه پیش‌رو کنفرانس جهانی پناهندگان در ژنو برگزار می‌شود و ما در حال تدارک هستیم که فعالیت‌های جمهوری اسلامی را به عنوان یک تجربه موفق در سطح جهانی در سایت سازمان ثبت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مقدمات کار در حال آماده شدن است و دستوری که مقام معظم رهبری مبنی ‌بر آموزش همه لازم‌التعلیمان جدای از اینکه مدارک معتبر هویتی داشته یا نداشته باشند، به عنوان یک اقدام پیش‌رو در سطح بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر این اقدام در حال ثبت است تا به کنفرانس جهانی پناهندگان برسد،‌ همچنین در حال آماده سازی کتابچه‌ای هستیم که در آن، مجموع فعالیت‌های کشورمان به زبان انگلیسی منعکس خواهد شد تا قابل ارائه به مجامع بین‌المللی باشد.

کریمی به هزینه سالانه دانش‌آموزان اتباع نیز اشاره کرد و گفت: اگر متوسط هزینه هر دانش‌آموز را 3 میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود 1400 میلیارد تومان هزینه دانش‌آموزان پناهنده و اتباع خارجی در ایران است که تمام آن را دولت پرداخت می‌کند، این در حالی است که فقط نزدیک یک درصد این مبلغ را سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی پناهندگان و برخی از ان‌جی‌اوهای بین‌المللی پرداخت می‌‌کنند، در این زمینه ما اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم که این مقدار بسیار کم است. در جلسه‌ای که اخیرا با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی داشتیم، مقرر شده است با همکاری دولت، اقداماتی در سطح بین‌المللی صورت گیرد تا توجه حامیان را به این موضوع جلب شود تا از این طریق هم فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این عرصه در مجامع بین‌المللی بهتر انعکاس پیدا کند و هم زمینه‌های مناسب برای کمک بیشتر بین‌المللی به آموزش پناهندگان در دستور کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ مشخصی از سوی سازمان‌های بین‌المللی به این درخواست کشورمان داده شده است یا خیر، گفت: بله؛ سازمان‌های بین‌المللی این موضوع را پذیرفته‌اند، بخشی از این اتفاق به خاطر فضای منفی‌ای است که در سطح بین‌المللی علیه کشورمان وجود دارد، فضاسازی‌ که رسانه‌های وابسته به قدرت‌های بزرگ علیه کشورمان ایجاد کردند و انجام می‌دهند، بخشی هم ناشی از عدم ‌ارائه درست فعالیت‌های ایران در مجامع بین‌المللی است که درصدد هستیم به ‌سرعت این نقص را برطرف کنیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره اینکه بیشترین دانش‌آموزان اتباع در کدام کشورها آموزش می‌بینند، گفت: احتمالا کشورهای ترکیه و آفریقای جنوبی بیشترین تعداد پناهنده را دارند و ایران نیز در سومین یا چهارمین جایگاه جهان در پذیرش آوارگان قرار گرفته است. بحران سوریه بیشترین تعداد آواره را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه منتقل کرد و در مناطق آفریقا هم حجم پناهندگان بسیار بالا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009139

وب گردی

وب گردی