پروسه آلزایمر را کند کنید

یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان با بررسی اثر داروی تجویز شده برای کنترل فشار خون روی افراد مبتلا به آلزایمر، دریافتند که این دارو با افزایش جریان خون مغز به این گروه از بیماران کمک می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دریافتند «nilvadipine» که یک داروی تجویز شده توسط پزشکان برای درمان فشار خون بالاست، با افزایش جریان خون به مغز، ممکن است به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کنند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است. این اختلال پیشرونده باعث انحطاط و در نهایت مرگ سلول های مغزی می شود. افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند، تجربه کاهش شناختی را تجربه می کنند و مشکلات مربوط به قضاوت و انجام کارهای روزمره را دارند.

زوال عقل بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر می گذارد. طبق گفته سازمان بین المللی بیماری آلزایمر، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل نزدیک به 50 میلیون نفر در سال 2017 بوده است. این سازمان می گوید این تعداد در هر 20 سال تقریبا دو برابر می شود و تا سال 2030 به 75 میلیون نفر می رسد.

بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. محققان به دنبال درمان برای کاهش روند این اختلال هستند و اخیرا دریافتند که nilvadipine، داروی پرفشاری خون ممکن است تأثیر مثبتی بر جریان خون مغزی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر داشته باشد. نتایج این تحقیقات در مجله Hypertension منتشر شده است.

داروی «nilvadipine» چگونه بر جریان خون مغز اثر می‌گذارد
این دارو مسدود کننده کانال کلسیم است که منجر به آرامش عروقی و کاهش فشار خون می شود و مردم اغلب از آن برای درمان فشار خون بالا استفاده می کنند. هدف از آخرین مطالعه، که شامل 44 نفر از بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط بود، یافتن توانایی nilvadipine برای کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر بود.

«Jurgen Claassen» دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه «رادبود» اعلام کرد: «اگر چه هیچ درمان پزشکی بدون خطر نیست؛ اما درمان فشار خون بالا می تواند در حفظ سلامت مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مهم باشد.»

محققان به طور تصادفی nilvadipine یا « placebo» را برای شرکت کنندگان تجویز کردند و از آنها خواسته شد تا استفاده از این دارو را تا 6 ماه ادامه دهند. آنها جریان خون مناطق خاص مغز را با استفاده از تکنیک MRI منحصر به فرد، در ابتدا و پس از 6 ماه اندازه گیری کردند.

یافته‌ها نشان می دهد افرادی که از این دارو استفاده کردند در منطقه «هیپوکامپ»، منطقه مغز مرتبط با حافظه و یادگیری، 20٪ افزایش جریان خون داشتند. این درمان تاثیری بر جریان خون به سایر نقاط مغز ندارد.

هموار کردن راه برای تحقیق در آینده
یک تیم از محققان، در مطالعات قبلی که در سال‌های 2013 تا 2015 در سایت های مختلف اروپا انجام شد، اثرات «nilvadipine» و « placebo» را در بیش از 500 نفر مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط مقایسه کردند.

در این پروژه، تأثیرات زیادی در جریان خون مغزی افراد دیده نشد؛ بنابراین تجویز nilvadipine به عنوان یک درمان به حساب نمی آمد. با این حال در یک زیر گروه از شرکت کنندگان، علائم خفیف کاهش زوال حافظه را دنبال داشت.

در آخرین مطالعه، تعداد شرکت کنندگان بیش از حد کم و زمان پیگیری خیلی کوتاه بود تا به درستی تاثیر این دارو را بر بیمارن مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه شرکت کنندگان نژاد و قومیت مشابهی داشتند.

محققان بر این باورند که استفاده از این تکنیک پیشرفته در مطالعات بزرگ و گسترده‌تر می‌تواند برای گام های بعدی عالی باشد.

در آینده باید مشخص شود که آیا بهبود جریان خون، به ویژه در هیپوکامپ، می تواند به عنوان درمان حمایتی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر، (به خصوص در مراحل اولیه بیماری) مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009141

وب گردی

وب گردی