دانشجویان بورسیه افزایش پیدا نمی کنند/ هدفمان در یونیورسیاد مدال‌آوری است

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: آنچه در اعزام کاروان ما به مسابقات یونیورسیاد 2019 اهمیت دارد، کسب تجربه و مقام‌آوری است.

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اعزام دانشجویان ورزشکار به مسابقات یونیورسیاد 2019 ایتالیا اظهار کرد: اگرچه تعداد ورزشکاران اعزامی ما به نسبت دوره قبل زیاد نیست؛ اما امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته در کنار محدودیت‌های موجود، موفق باشند.

وی با اشاره به اعزام تنها 42 ورزشکار به یونیورسیاد ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز کاروان ما نسبت به کاروان‌های دیگر کشورها، جمعیت محدودتری داشت؛ اما ورزشکاران ما کیفیت کار خوبی را به نمایش گذاشتند. کاروان ما با حدود 60، 70 دانشجو در دوره‌های قبل موفق شد رتبه‌های نهم و دهم را در دنیا کسب کند که نشان دهنده توجه به کیفیت کار در این مسابقات بوده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برخی از رشته‌های ورزشی در دوره پیش رو حذف شده و در برنامه مسابقات یونیورسیاد جایی ندارد، در حالی که ما در رشته‌هایی مانند ووشو که در حال حاضر، حذف شده‌اند مقام داشتیم. آنچه اهمیت دارد، کسب تجربه و مقام‌آوری است؛ دو عاملی که کمک می‌کند جلو برویم. البته اگر تعداد بچه‌ها به حد نصاب نرسد یا کیفیت مد‌نظر ما حاصل نشود، در این رشته‌ها حضوری نخواهیم داشت و رشته‌های دیگری را اضافه می‌کنیم.

صدیقی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان اعزامی ما چندان زیاد نبوده؛ اما خوشبختانه کیفیت بچه‌ها خوب بوده است. از مناطق مختلف، دانشجویانی که در مسابقات ملی مقام یا رتبه‌ای آوردند، در سطح اردوها با یکدیگر مقایسه شدند. هر اردو حداقل 4 مرحله داشت و تیم نهایی بعد از اردوی چهارم، انتخاب شد.

وی در ادامه گفت: سازمان امور دانشجویان، کمک‌کننده به فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی است؛ یعنی فدراسیون، سیاست گذاری، انتخاب و اعزام را انجام داده و سازمان دانشجویان هم نظارت و تأمین هزینه‌های مالی را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره تعداد ثبت نام کنندگان برای دریافت ارز دانشجویی خاطرنشان کرد: تعداد ثبت نام کنندگان، زیاد نیست چون ارز، قیمت پایینی ندارد و طبیعتا تعداد زیادی ثبت نام نکرده‌اند. به روال 6 ماه دوم سال گذشته، چند هزار نفری ثبت نام کرده‌اند که به بانک معرفی می‌شوند و نرخش نیز همان نرخ شناور است.

صدیقی با اشاره به هدفمندسازی پذیرش دانشجویان غیر ایرانی تأکید کرد: یکی از مؤلفه‌هایی که در بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، دنبال می‌شود، بحث جذب دانشجوی خارجی است. بخشی از دانشجویان از کشورهای هدف و همسایه به ما مراجعه می‌کنند و انتخاب می‌شوند، بخشی هم از سایر کشورهای دنیا هستند. در کنار مقطع کارشناسی، خوشبختانه تعداد دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان گفت: بعضی کشورهای همسایه با حضور مدرسان خود در دانشگاه‌های ما برای کسب مقطع تحصیلی بالاتر تلاش می‌کنند. این تلاش و برنامه طی دو سال گذشته، هدفمندتر شده؛ تعداد بورس‌ها نیز افزایش چندانی پیدا نمی‌کند اما تعداد دانشجویان با هزینه شخصی افزایش خوبی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009152

وب گردی

وب گردی